26 Reacties

2 jaar geleden

De andere collega die ook geen jaarcontract heeft gekregen was toen ook zwanger en de organisatie wist hiervan

2 jaar geleden

Je bent het volgens mij niet verplicht om al te melden aan je werkgever dat je zwanger bent. Daarnaast geef je aan dat je goed presteert dus ik zou erop vertrouwen dat het goed komt. Als je een positieve vibe voelt tijdens het gesprek kun je het uiteraard vertellen, kijk het vooral aan. Aan jou prestaties ligt het iig niet!

2 jaar geleden

Ik zou eerst het gesprek afwachten en dan inderdaad op gevoel beslissen om het wel of niet dan te zeggen of te wachten tot het vaste contact er is (als dat kan). Je hoeft het nog niet te vertellen, maar het hangt ook af van de bedrijfscultuur in hoeverre het op prijs wordt gesteld om dit vroeg te vertellen of niet. Wel vervelend hoor dat ze je zo het gevoel geven dat ze daarop discrimineren!

2 jaar geleden

Je hoort een contract te krijgen op basis van je prestaties, niet je persoonlijke omstandigheden. Ik word er zo verdrietig van dat vrouwen zich bezwaard voelen omdat ze zwanger zijn. Je hebt daar gewoon recht op. Aangezien je werkgever er blijkbaar andere ideeën op nahoudt hoe je met zwangerschap omgaat, zou ik eerst je vaste contract tekenen en daarna pas vertellen dat je zwanger bent.

2 jaar geleden

Hoihoi, Ik zou het misschien nog even voor je laten. Ik had een hele lieve manager tot ze hoorde dat ik zwanger was. Toen was er steeds iets. Toen mocht ik me niet ziek melden want ik ben niet ziek dus kots maar op werk en ga dan door. Dus ik heb ontzettend spijt dat ik het gezegd heb. Ze wilde me ook gelijk vervangen. Zo jammer dat je werkgever veranderd. Dit was bij mij natuurlijk dat hoeft niet voor jou te gelden. Ik hoop heel erg dat ze bij jou beter en liever reageren!

2 jaar geleden

Dit soort dilemma's zijn altijd lastig. Zelf had ik het denk ik na 12-13 weken verteld, maar daar heb je nu niet zo veel meer aan. Ik zou het zelf niet fijn vinden om eerst het vaste contract af te wachten en daarna te vertellen. Ergens denk ik ook, als zij op zwangerschap discrimineren, wil ik er dan wel werken maar dat is mss ook makkelijk praten als buitenstaander. Mss is het een optie om vrijdag te kijken hoe het gesprek loopt en het evt dan te vertellen? Wat ik al zei, lastig dilemma! Ik hoop dat je tot een keuze komt waar je je zelf goed bij voelt en die vervolgens goed uitpakt.

2 jaar geleden

Reactie op Jalisahxx

Hoihoi, Ik zou het misschien nog even voor je laten. Ik had een hele lieve ...
Awhh zo jammer om te horen dat het zo gaat, terwijl zwanger zijn echt niet altijd even leuk is door de kwaaltjes. Ik noem het kwaaltjes maar het kan heel erg vervelend zijn om ziek, zwak en misselijk te zijn of andere fysieke of mentale klachten te hebben. Om dan zo een ommekeer mee te maken op werk is niet tof. Heel erg bedankt voor je woorden en ik wens jou alle het beste toe.

2 jaar geleden

Reactie op sunnysidefebruary

Je bent het volgens mij niet verplicht om al te melden aan je werkgever dat ...
Ja dank je wel! Ik ga tot einde van het gesprek aankijken hoe het aanvoelt. Voelt het goed dan ga ik er wel voor. Ik had het al eerder willen zeggen. Ik wil eerst oprecht weten wat zij vinden. Ik ben gewoon bang dat het vooraf aankondigen een vaste contract in de weg zou staan. Mocht ik nu ook een jaar verlenging krijgen dan is het prima, maar dan ligt het niet aan het feit dat ik zwanger ben.

2 jaar geleden

Reactie op Isabel_90

Dit soort dilemma's zijn altijd lastig. Zelf had ik het denk ik na 12-13 we ...
Dank je wel voor je woorden. Ja veel gevoelens door het zwanger zijn dus ja. Ga het gesprek aan en ga naar m’n gevoel luisteren

2 jaar geleden

Eerlijk… ik zou het ook nog even voor me houden in afwachting van of je een vast contract krijgt of niet. Vaak hebben werknemers een groot plichtsgevoel naar werkgevers, maar andersom ben je vaak maar een poppetje en vervangbaar… je hoort gewoon te krijgen waar je hard voor gewerkt hebt en een zwangerschap zou daar geen verschil in mogen maken (maar doet dat helaas vaak wel). Maar als je je daar niet goed bij voelt zou ik het vertellen. Je moet doen waar JIJ je prettig bij voelt!

2 jaar geleden

Reactie op Febz20

Eerlijk… ik zou het ook nog even voor me houden in afwachting van of je een ...
Ja ik ben zeker benieuwd of het een verlenging wordt van een jaar of een vast contract. Het is zeker zo netjes dat het op basis van m’n prestaties. Maar ja zwangerschap heeft helaas wel invloed. Ik wacht af wat de manager zegt en dan vertel ik het nieuws als het goed voelt. Dank je wel voor het advies

2 jaar geleden

Ik zou het ook voor mezelf houden tot de contractfase is afgerond. Gewoon om jezelf te beschermen. Succes!

2 jaar geleden

Als het vrijdag een gesprek is om je contract om te zetten naar onbepaalde tijd dan zou ik nog even stil houden. Maar misschien voel je tijdens het gesprek zelf wat het juiste voor jou is!

2 jaar geleden

Het is je recht om tot 3 weken voor je bevalt niks te zeggen over je zwangerschap. Ik zou ik jouw geval afwachten tot ze met het contract komen. En daarna het pas vertellen. Zwangeren mogen niet gediscrimineerd worden. Maar het gebeurd wel degelijk.. kies voor jezelf! 😘

2 jaar geleden

Ik zou het absoluut niet voor me houden. Als ze er later achter komen dat je het al lang weet kunnen ze ook je contract ontbinden als hun vinden dat je hebt “ gelogen” ookal mag het wettelijk gezien wel zo lang stil blijven. Als ze al zo doen naar zwangere

2 jaar geleden

Ik zou het absoluut niet voor me houden. Als ze er later achter komen dat j ...
Volgens mij kan je ze dan echt wel aanklagen vanwege onrechtmatig ontslag toch? Want dan is het wel heel duidelijk dat zwangerschap de reden is...

2 jaar geleden

Eerlijkheid duurt het langst... zo denk ik er eerlijk gezegd over. T zou mij persoonlijk een fijner idee geven om het wel eerlijk te vermelden dan het te verzwijgen. En zwangerschap mag geen reden zijn om iemand zijn contract niet te verlengen.

2 jaar geleden

Reactie op Mariska80

Volgens mij kan je ze dan echt wel aanklagen vanwege onrechtmatig ontslag t ...
Dat kan zeker! Maar als ik het zo lees is de baan belangrijk en dan heb je geen baan meer

2 jaar geleden

Reactie op emmy9292

Ja dank je wel! Ik ga tot einde van het gesprek aankijken hoe het aanvoelt ...
Veel succes vandaag!

2 jaar geleden

Reactie op emmy9292

Ja dank je wel! Ik ga tot einde van het gesprek aankijken hoe het aanvoelt ...
En hoe is het gegaan? Ik heb vandaag mijn tweede gesprek gehad (sollicitatie) terwijl ik 19 weken zwanger ben. 🍀🍀