14 Reacties

8 maanden geleden

Hier was het ook ineens strijd met bedtijd! Wij maken hem uiterlijk 16:00 uur wakker om genoeg slaapdrang op te bouwen voor de avond. Verkorten verder geen dutjes. Dat werkt hier.

8 maanden geleden

Onze zoon was ook niet van het wakker maken. Heb hem nooit wakker gemaakt behalve als het al 12:00 was en hij had al 1.5/2 uur geslapen. Ging ik was rommelen op de gang en gordijn open doen. Dan werd hij rustig wakker van. Dan kon hij zijn tweede dutje ook nog doen. Maar ook niet later dan 16:15 voor genoeg slaapdrang in de avond. Nu hij zijn tweede dutje de laatste tijd ging weigeren. Maakte ik hem helemaal niet meer wakker uit zijn ochtendslaapje. Maar ging hij met 1 dutje wat eerder naar bed in de avond en hij was meteen vertrokken. Hij was wel iets te moe dus heb het ochtenddutje opgeschoven elke dag wat meer naar het middaguur toe. Hier raakte hij aan gewend en dat gaat goed nu.

8 maanden geleden

Mijn zoontje van 15 maanden heeft ook vaak veel moeite met 's avonds de laatste twee weken. Hij doet al een tijd nog maar 1 dut per dag, in de middag. Maar dat lijkt nu ook al te veel slaap overdag. Meestal slaapt hij ongeveer 2,5 uur. Ik vind het ook lastig om hem eerder wakker te maken. Maar denk dat dit toch nodig is om hem savonds goed te laten slapen.

8 maanden geleden

Hier sliep hij ook vrij lang nog 2 uur in ochtend en 2 uur in middag en merkten op gegeven moment ook dat ie ‘s avonds echt niet moe werd.. Op crèche doen ze vaak in ochtend max een uur en dan van 13-15 (of max half 4) Thuis deden we eerst vaak andersom (ochtend 2u en dan van 14-15u nog uurtje.. ) Toevallig vandaag vanwege een uitje 1 slaapje gedaan, van 12-14.30 en hem toen wakker gemaakt om te gaan.. ging allemaal ook prima, werd om 17.30 wel echt klagerig maar moest gewoon eten en 19u naar bed.. Wel merk ik dat er ontzettend veel sprongetjes worden gezet qua ontwikkeling.. soms is het niet dat een kind minder moet slapen want dan heb je ook kans op overprikkeling.. soms is het even wat het is. Maar 4uurtjes overdag is nog wel vrij veel dus dan kun je best kijken wat daarin anders kan.. maar 3 uur voor deze leeftijd is echt nog prima.. soms gewoon nog meer actief doen ;-) worden ze ook moe van haha..

8 maanden geleden

Reactie op moes1

Hier sliep hij ook vrij lang nog 2 uur in ochtend en 2 uur in middag en mer ...
Ja klopt wat je schrijft over de opvang. Dat zeiden ze als tip ook al. Ja ik doe de ochtend dutje nu ook korter

8 maanden geleden

Hier ook in een overgangsfase beland. Als ze 's ochtends goed slaapt slaapt ze 's middags niet meer, ene dag wel andere dag niet. Maar de hele ochtend wakker redt ze ook niet. Hoe bevalt het wakker maken? Ik heb dat tot nu toe nooit gedaan, maar misschien wel beter nu?! Als ze 2 dutjes doet slaapt ze 's avonds en 's nachts ook rustiger door dan wanneer ze haar middagslaapje heeft gemist.

8 maanden geleden

Reactie op Newmom20243

Hier ook in een overgangsfase beland. Als ze 's ochtends goed slaapt slaapt ...
Hier hetzelfde! Vanmorgen heerlijk 2 uur en nu niet meer willen. Uit ‘nood’ maar even lopen met de buggy, dat werkt nog als enige dan. Hier ook nooit wakker gemaakt, maar vraag me af of ze uiteindelijk vanzelf naar een fijn ritme gaat…

8 maanden geleden

Wij doen wel 20 minuten en 2 uur in de middag. Wakker maken is gewoon heel rustig boven beginnen met aanrommelen, dan op haar kamertje, gordijnen rustig open etc. Ze slaapt de nachten door van 19.30-7 en dat doet ze met meer slaap niet

7 maanden geleden

Wij zijn deze week over op 1 dutje, als het lukt. En bijzonder genoeg kan ze het rekken van 7:15 tot 12:00. Speelt veel en eet goed. Ben wel echt verbaast dat dit zo goed verloopt. Alleen is het nu nog zien dat ze leert een lange dut te doen.

7 maanden geleden

Mijn zoontje sliep vanmorgen uit tot 7:45 dus vandaag maar eens 1 dutje proberen. Als ik hem in de ochtend 2 uur laat slapen is de middag ook drama. Daarom maak ik hem meestal wakker na 1/1,5 uur , afhankelijk van hoe laat het is, zodat de kans het grootst is dat hij ‘s middags ook nog slaapt 🙏

7 maanden geleden

Wij zijn hierdoor sinds deze week over op 1 dutje. Nu slaapt hij ineens makkelijk in (zelfs zonder speen uit het niets) en slaapt hij ‘s ochtends tot 8 ipv 7🙏 (duurde wel even een paar dagen om te wennen)

7 maanden geleden

Mijn zoontje kon ook zo 4uur slapen overdag maar was wel elke ochtend om 5uur klaarwakker. Toen zijn we de dutjes overdag gaan inkorten naar max 2,5u overdag in totaal. Nu slaapt hij meestal tot na 6 uur. Deze week lijkt hij zelfs over op 1 dutje. Wilde niet meer slapen in de ochtend. Helemaal prima.