31 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb ook besloten na mijn vorige bevalling om voor een keizersnede te gaan. Ik werd ingeleid en heb 2,5 dag aan de weeen opwekkers gelegen, kwam niet verder dan 3cm.. het was intens. Uiteindelijk na 3 dagen een keizersnede gekregen. Nu besloten om in ieder geval de datum te plannen en mocht het eerder spontaan beginnen dan met een max aan tijd om te ‘proberen’ natuurlijk te bevallen. Niet dat ik weer zo uitgeput raak als bij de vorige bevalling.
2 jaar geleden
Dat zal inderdaad rust geven wat fijn. Ik zou er voor kunnen kiezen. Maar bij mij was het niet zo extreem als wat jij beschrijft. Dus ik ga het toch eerst natuurlijk proberen wel in het ziekenhuis en in mijn achterhoofd dat het wel een keizersnede kan worden. Ook heb ik aangegeven hoe ik dat het liefst zou willen dat is nu wel fijn dat je weet wat het is mocht het alsnog zo gaan. Ik ben wel nuchter wat betreft de tweede hoeft de eerste niet te zijn. Maar als het bijvoorbaat al zoveel stress voor je geeft dan weet je zelf wat het beste is!
2 jaar geleden
Ik mag ook kiezen. Vorige bevalling was een geplande keizersnede ivm stuitligging.
Vind het een enorm lastige keuze. Tot nu toe denk ik dat ik natuurlijk wil bevallen (moet dan idd wel in het ziekenhuis), maar ben bang dat ik er straks spijt van heb 😂
2 jaar geleden
Reactie op MsMariePopie
Ik mag ook kiezen. Vorige bevalling was een geplande keizersnede ivm stuitl ...
Ik weet niet wat de reden dan is dat je weer een ziekenhuis bevalling moet. Maar volgens mij is dat niet verplicht als er geen reden voor is. Dat je eerder een keizersnde hebt gehad zegt niet dat je in het ziekenhuis moet bevallen dit is altijd nog je eigen keuze. Ik vind het zelf wel prettig hoor. Maar het is niet altijd verplicht. Tenzij daar een andere medische reden voor is.
2 jaar geleden
Reactie op Roos Anne
Ik weet niet wat de reden dan is dat je weer een ziekenhuis bevalling moet. ...
Niks is verplicht, maar de protocollen zijn er wel voor een reden. Er is een kans op een baarmoederruptuur, kans is heel klein maar als het gebeurt als je niet in het ziekenhuis bent kunnen de gevolgen wel heel erg zijn omdat je dan nooit op tijd bent.
2 jaar geleden
Reactie op RT1989
Niks is verplicht, maar de protocollen zijn er wel voor een reden. Er is ee ...
Nee dat klopt. Ik wil.er alleen mee zeggen dat het niet verplicht is. Maar dat dat soms wel zo gebracht wordt. Het gaat er wel om dat je moet bevallen op een plek waar je het het prettigst voelt dan.
2 jaar geleden
Ik sta inderdaad aan dezelfde keuze na een spoedkeizersnede na 2.5 dag weeën, verkeerd geprikte ruggenprik, uitputting en uiteindelijk foetale nood. Poeh, ik vind het echt best moeilijk en het voelt ook als een behoorlijke verantwoordelijkheid. Voor nu is de beslissing dat we voor een geplande keizersnede gaan en mochten de weeën eerder beginnen dat we er dan op dat moment over beslissen.
2 jaar geleden
Snap t helemaal.. zal zeker rust geven nu je weet waarop je kan voorbereiden.
Bij mij was 1e spoed ks en bij 2e had ik ook de keuze. Gyn gaf toen een slagingskans va 62% voor vbac (vaginal birth after cesarean). Dat + kans op scheuren van litteken + lagere overlevingskans bij weer spoedkeizersnede vond ik teveel risico.. bleek goeie keuze want tijdens 2e ks zei de arts dat het litteken nog erg dun was.
Bij de 3e adviseren ze nu wel duidelijk keizersnede, dus dat ga ik opvolgen.
Kids zitten weer dicht op elkaar, dus kans op dun litteken speelt zeker mee.
Ook blij dat ik weet wat eraan komt, al is dat geen pretje. Succes wie nog meer de keuze moeten maken, doe wat goed voelt!
2 jaar geleden
Wat fijn dat je keuze je rust geeft!
Ik zie vreselijk op tegen de bevalling. Ik wil echt géén keizersnede. De spoedkeizersnede was vreselijk. Na 9 dgn nóg een keer geopereerd. Veel dingen gingen mis en daardoor zie ik een keizersnede echt niet zitten. Of een vbac er in zit weet ik nog niet. Dus vandaar mijn "angst" voor de bevalling.
2 jaar geleden
Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt! Ik heb vorige week een gesprek gehad met de gynaecoloog en ik neig nu ook naar een geplande keizersnede. Vorige bevalling uiteindelijk geëindigd in een keizersnede omdat de uitdrijving na 2 uur persen niet wilde lukken. Hij lag verkeerd en vast. De kans voor een geslaagde vaginale bevalling ligt nu tussen de 28 en 48% waarbij de risico's bij een vaginale bevalling groter zijn voor de baby. Daar bij ligt mijn placenta nu aan de voorkant en nog deels voor de uitgang. Gynaecoloog geeft aan pas bij 7 a 8 cm ontsluiting een inschatting te kunnen maken over het verdere verloop. Ga ik mezelf dan weer 2 bevallingen in 1 aandoen of neem ik toch het zekere voor het onzekere? Vind het maar lastig. Gelukkig hoef ik de keuze nu nog niet te maken, maar ik neig naar een keizersnede. De vorige is goed verlopen en ik ben heel snel hersteld. Dat scheelt natuurlijk ook wel.
2 jaar geleden
Reactie op Skye_
Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt! Ik heb vorige week een gesprek gehad ...
Ik ben altijd wel erg benieuwd hoe ze met zoveel procenten komen. Ik heb een gesprek gehad met de gynaecoloog ik heb het zelfde gehad als wat jij verstelde . Persweeën 2uur. Schuine sterrenkijker. Uiteindelijk spoedkeizersnede. Maar ik heb niks gehoord over zoveel procenten over een goed gesagde vaginale bevalling. Ik wilde daarvoor gaan omdat ik dacht waarom niet? Wie zegt dat de tweede ook scheef moet liggen en weer een operatie 6 weken niks kunnen met een peuter erbij.. maar de gynaecoloog was juist wel positief over het feit dat ik het natuurlijk wilde proberen ze zei niks over slagingskansen. Wel vreemd dan ik vind tussen 28 en 48% wel weinig..
2 jaar geleden
As woensdag Intake zh
Ben benieuwd telefoonniste zei dus je voorkeur gaat uit naar. Dus ik zo Nee ik ga bevallen met keizersnede of dat nu in jullie zh is of ergens anders maar dat is wat er gaat gebeuren.
2 jaar geleden
Reactie op Roos Anne
Ik ben altijd wel erg benieuwd hoe ze met zoveel procenten komen. Ik heb ee ...
Dat verschilt ook per persoon/situatie. Dit is maar een klein stukje van mijn hele bevalling, maar er zijn nog meer dingen die een rol spelen. Zoals de grootte van je baby, je eigen gewicht, gezondheid, lengte en gewicht van je vorige baby, met hoeveel wekene je bent bevallen en nog veel meer. Ik mocht mee kijken maar durf niet meer te zeggen wat er allemaal exact in voor komt. Maar dat maakt ook niet uit. Het is altijd maar de vraag inderdaad: hoeveel zeggen die percentages nou eigenlijk? Maar dat ga je niet weten. Voor mij helpt het om een keuze te maken. En misschien ligt deze baby wel goed. Maar die kan nog tot 7/8 cm draaien tijdens de bevalling en ik weet dus niet of ik dat wil afwachten met de kans dat het weer niet lukt. Want ik vond juist dat laatste gedeelte heel zwaar, waarbij ik bijna constant weeën had en de baby maar niet verder kwam en er ineens allemaal haast en spoed bij kwam kijken. Er gebeurde zoveel, dat vond ik heftiger dan de keizersnede zelf😂 Heel goed dat je het vaginaal wil proberen en zolang jij het vertrouwen erin hebt is het goed toch? Ook met lage percentages mag je het gewoon proberen :)
2 jaar geleden
Reactie op Skye_
Dat verschilt ook per persoon/situatie. Dit is maar een klein stukje van mi ...
Ja snap ik het is voor iedereen zo anders. Ik heb even gegoogled zag dat ze juist percentages vaak maken met 32 weken dus ik heb nog even en dan laat ik het over me heen komen zodat ik er ook goed over na kan denken. Ik ben het met je eens dat dat laatste stuk heftig is. 2uur persweeën met persweeën de ok ingerold. Ineens omgekleed etc. Daarna werd ik zelfs nog eerst naar een uitslaapkamer gebracht. Heel heftig heb ik dat ervaren. Wel weet ik dat sommige dingen anders kunnen/konden dus dat neem ik mee. Ik vond namelijk het herstel en het niet kunnen tillen van mijn dochter de eerste week wel heel heftig dat ik er niet uit kon voor haar etc. Je weet nooit hoe dat is met een vaginale bevalling maar het maakt de beslissing niet makkelijk. 🤗
2 jaar geleden
Reactie op Roos Anne
Ja snap ik het is voor iedereen zo anders. Ik heb even gegoogled zag dat ze ...
Bij mijn nacontrole na 6 weken had hij ook al zo'n berekening gemaakt. Toen was de kans 60%. Waarom nu minder, geen idee. 🤣 en inderdaad! Gewoon over je heen laten komen en ik zou zeker alles bespreekbaar maken van je vorige bevalling! En ook voor jezelf besluiten waar je de grens wil trekken voor een vaginale bevalling. Bij mij wilden ze perse eerst nog vacuüm proberen terwijl ik echt zoiets had: nee gelijk keizersnede! Dat zou voor mij nu ook wel een eis zijn als ik vaginaal zou proberen. Dat er, zodra de ligging niet goed blijkt, gelijk overgegaan wordt op een keizersnede. Maar ja dat is heftig he? En ineens zoveel mensen rondom je bed. En dan niet meer mee mogen persen terwijl dat gewoon onmogelijk is 🙈 ik was zelf echt snel hersteld en had weinig last van de ingreep. Juist meer van het vaginale deel. Ik heb tijdens het persen mijn rug bezeerd/iets verrekt en dat was t meest pijnlijke van alles. Ookal weet ik dat dat nu heel anders kan zijn en sowieso zwaarder met een peuter die rondloopt. Bij de eerste was mijn man al snel weer aan het werk (in totaal 1 week thuis waarvan 4 in ziekenhuis) en dat moet nu wel anders. Maar daar kunnen we op anticiperen. Ik volg nog wel een cursus. Wie weet dat ik daarmee toch wat meer vertrouwen krijg in een vaginale haha. Maar het blijft lastig!
2 jaar geleden
Reactie op Skye_
Bij mijn nacontrole na 6 weken had hij ook al zo'n berekening gemaakt. Toen ...
Oke ja bij mijn nacontrole kreeg ik alleen het advies om minimaal 1 jaar te wachten. Maar 60% is ineens wel een verschil ja. Er kwam bij mij wel iemand voor vacuüm aan maar die zij meteen nee dat kan niet. En toen werd er snel de keuze gemaakt. Mijn eis is inidergeval mij niet 2 uur lang in persweeën laten zonder enige progressie maar goed dat is nu wel duidelijk gemaakt. Ik weet wel dat het dan evt spoedkeizersnede kan worden maar ik weet nu wel wat het is. En kan daar ook alvast wat voor voorbereiden omdat ik weet wat het is. Achja ik wacht het wel even af. Het blijft altijd lastig. Beide heeft gewoon risico's. Ik ben destijds wel weer na 1 week alles alleen gaan doen mijn man was weer aan het werk ging opzich prima ik leefde gewoon beneden zo min mogelijk trap lopen. Enige nadeel is nu dus met een peuter. Vandaar dat ik liever geen operatie meer wil.
2 jaar geleden
Ik hoop dat ik kan kiezen. Ik heb in mijn vorige zwangerschap Pe gehad waardoor in ingeleid werd ik had toen gevraagd om kijzersnee maar dat bracht in mijn situatie meer risico’s op bloedingen etc dan natuurlijke bevalling. Dit keer zit ik aan de bloeddruk medicatie en heb volgende week gesprek over de bevalling ik ga aangeven dat zolang mijn gezondheid het toelaat ik het liefs een kijzersnee wil. Ik heb de inleiding zo heftige ervaren zoveel stress dat ik dat niet weer wil meemaken. De eerste weken kon ik al sowieso niet zelf voor mijn kind zorgen omdat ik zo ziek lag vanwege de PE … mijn vriend bracht mijn kind naar mij toe voor voedingen na het verschonen en lag op mijn borst en naast mij bijna altijd ik heb niet het gevoelt gehad dat ik voor hem niet kon zorgen misschien door de borstvoeding dat ik hem zo dichtbij voelde. Het is heel fijn dat je de keuze kan maken en wat je rust geeft want uiteindelijk zorg dat ook dt alles goed verloopt en je minder stress ervaart. Ik hoop dat alles dit keer beter verloopt. Een geplande keizersnee is ook heel anders dan een spoedkijzersnee.
2 jaar geleden
Reactie op Fabi-R
Ik hoop dat ik kan kiezen. Ik heb in mijn vorige zwangerschap Pe gehad waar ...
Ik moet wel eerlijk zeggen dat je met een keizersnede ook zeker niet uit bed kan de eerste week. Ik kon überhaupt zelf niet eens douchen. Na een week liep ik nog krom en kon ik net een beetje beneden rond lopen. Na 6weken mag je pas alles weer.(auto rijden , tillen)Plus een geplande keizersnede kan ook verschil geven in het beginnen met borstvoeding qua opstart omdat het begin niet natuurlijk is. Kan natuurlijk bij iedereen anders zijn. Maar ik zou me zeker niet vergissen in dat het een zware operatie is. Met veel pijn er naast. Ik was meer bezig met mij eigen herstel dat met mijn kind omdat ik niks kon. Ik weet natuurlijk ook niet hoe het is om pe te hebben gehad. En je moet altijd doen wat fijn voor jezelf is maar even een ander perspectief
2 jaar geleden
Reactie op Roos Anne
Ik moet wel eerlijk zeggen dat je met een keizersnede ook zeker niet uit b ...
Is per persoon verschillend ik stond na 1 dag onder de douche en liep dag 2 weer trap. Deed gewoon alles weer me kind tillen enzovoort alleen boodschappen niet. En auto rijden tsja als je alles kan kan dat ook wel. Gaat erom
Dat je voelt wat wel en niet kan.