16 Reacties

2 jaar geleden
Hoi, ik heb hiermee geen ervaring. Maar je moet zeker naar je lichaam luisteren. Ik heb vanaf eerste trimester erg moeite gehad om zo lang op mijn kond te zitten. Bij de tweede trimester heb ik gebruik gemaakt van extra pauzes. Dat was fijn want ook al ga je niet extra pauzeren kan je dan eerder bijvoorbeeld naar huis en later beginnen. Het is maar 1 uur minder werken per dag. Ik merk dat ik daardoor wel motivatie krijg om door te zetten.

2 jaar geleden
Aangezien een verloskundige alleen adviezen mogen geven maar voor de werkgever geen bindende partij zijn om je ziek te melden, zou ik dit alles bespreken en vragen om een consult bij de bedrijfsarts. Daarvan zijn de adviezen wél bindend voor de werkgever. Zij geven alles ook door aan het uwv dat je gedeeltelijke ziektewet betaald.
Zo ben ik uiteindelijk ook deels de ziektewet ingegaan. Heel veel succes morgen!

2 jaar geleden
Indien je werkgever dit vanaf week 12 heeft geëiste is dit niet correct je hebt recht om ziek te melden daar heeft je werkgever niets over te zeggen.
Sterker nog je ziekmelding wordt dan gekoppeld aan je zwangerschap waardoor je door het uwv overgenomen wordt qua uitbetaling. Ik zou aan je leidinggevende vragen wat de procedure is voor een gedeeltelijke ziekmelding en als je je niet gehoord voelt dit verder met de arbo-arts bespreken die zal dan jou leidinggevende op de hoogte houden betreft afwezigheid en verdere verloop echter zal en kan je teamleider niets vragen over je medische toestand omdat dit wettelijk niet mag. Het is heel normaal dat bij zwangerschap kwaaltjes optreden die uiteindelijk enkel te verhelpen zijn door rust te nemen. Meestal weten de werkgevers dit ook. De arbo-arts zal hoe dan ook in jou voordeel werken daar zijn ze namelijk voor. ik zou overigens geen voorstel geven maar sowieso een aanvraag doen om een gesprek met de arbo. Deze zal obv jou klachten en in overeenstemming met jou voorstellen doen. Succes en luister naar je lichaam mocht je halve dagen als voorstel krijgen en voelt dit nog te zwaar maak je nog een afspraak met de arbo dat het toch nog te zwaar is. Succes !!

2 jaar geleden
Zeker voor een deel de ziektewet in gaan. Je moet voor jezelf kiezen en je kindje. Hier 27+4 en kies ook niet altijd voor mezelf maar naar m’n eerste zwangerschap met heftige bekken instabiliteit en een niet zo meewerkende baas (met kerst gewoon 50 uur inplannen) nu toch wel voor mijzelf kiezen. Hier gaat het heel erg heen en weer qua fitheid nu vanaf deze week voor 60% in de ziektewet en dit weer aan kijken hoe t gaat. Het gaat om jou gezondheid en dat van je kindje. Je kan t er gewoon op gooien dat het advies is om het rustiger aan te doen van de vk dat dit ten goede komt van jullie!

2 jaar geleden
Je werkgever mag nooit eisen dat jij je vakantie uren inzet. Je bent zwanger en daar zijn hele andere regels en procedures door. Bel morgen de arboarts en leg de gehele situatie uit. Deze zal met een advies komen in jou voordeel. Want geen enkel bedrijf wil op z'n geweten hebben dat er iets mis is met het kind doordat moeder niet minder mocht werken. Succes morgen en gewoon op je strepen gaan staan.

2 jaar geleden
Ik zat al in de ziektewet voordat ik zwanger werd, maar ben wel al die tijd bezig geweest met heel rustig aan opbouwen. Heb vandaag aangegeven dat ik met 4u per dag voor mijn gevoel wel aan mijn max zit zeker gezien ik richting het 3e trimester ga. Mijn leidinggevende is daarin heel makkelijk en zei dat hij mij voor de resterende uren ziek zou melden. Geen idee of dit vanwege mijn eerdere ziektebeeld gaat zijn of vanwege de zwangerschap..
Ik ben het met jouw verloskundige eens dat vakantie uren hier niet voor bedoeld zijn.. maar gezien de reactie van je leidinggevende is het misschien wel slim om zelf alvast met een voorstel te komen? Wat is voor jouw gevoel haalbaar? Minder dagen werken? Minder uren per werkdag? Daar zou je eens over na kunnen denken..

2 jaar geleden
Ik zat in eenzelfde situatie. Ik ben naar mijn werkgever gegaan en heb gezegd dat ik op advies van de verloskundige 50% de ziektewet in moet. Punt.
Mijn verloskundige gaf ook meteen aan dat ik dit zo mocht zeggen.
Werkgever vroeg wat voor klachten ik had, ik heb aangegeven dat ik na een werkdag veel pijn heb aan mijn bekken, vermoeid ben en echt plat moet gaan liggen. Ik heb ook een verzwakt bekkengebied en werk in de zorg, dus fysiek ook zwaar werk.
Ik heb morgen gesprek met de bedrijfsarts maar ze hebben met nu al halve dagen van 4 uur ingepland.
Als zwangere vrouw sta je altijd in je recht en kunnen ze er niks tegen doen. Ook betaald het UWV alle kosten dus het kost je werkgever niets.
Gewoon het gesprek aangaan! En naar je eigen lichaam luisteren.

2 jaar geleden
Gewoon zeggen: ik meld me gedeeltelijk ziek ivm de zwangerschap. Ik wil vanaf nu nog 50% werken.
En dit per mail bevestigen.
De bedrijfsarts neemt contact met je op daarna. Bij een zwangerschap zijn ze heel gemoedelijk en helemaal bij klachten zoals die van jou.

2 jaar geleden
Jeetje meid wat zonde dat je hiervoor zoveel vakantie uren hebt moeten opnemen. Die had je lekker met je kindje kunnen doorbrengen.
Ik ben voor 75% ziekgemeld. Dit is in overleg gegaan met mijn manager. Per keer bekijken wat haalbaar is en of je met de uren die je afspreekt nog klachten houd.
Ik weet niet hoeveel uur je werkt maar doe wat je gevoel je zegt. Wil je starten met 2 uurtjes eerder naar huis? Probeer je dat, anders lekker naar halve dagen gaan en kijken wat dat doet met je klachten. Uren die jij ziekgemeld bent krijgt je werkgever vergoed van het uwv.
Bloedingen en alleen nog plat kunnen liggen door harde buiken en pijn is echt niet oke, succes morgen!

2 jaar geleden
Succes met je gesprek! Altijd lastig om dit soort dingen aan te kaarten, ook al krijgt je werkgever het natuurlijk volledig vergoed dat je (deels) de ziektewet in gaat. Het voelt voor jezelf toch heel dubbel vaak ook aangezien er nu overal zoveel personeels te kort is..
Hopelijk kom je samen met je werkgever tot een goede oplossing, een bedrijfsarts kiest vaak de kant van de zwangere dus dat scheelt sowieso al.
Laat je weten hoe het gegaan is? Succes!!

2 jaar geleden
Ik ben nu 24+6 en sinds deze week 50% de ziekte wet in gegaan, mijn eigen voorstel, omdat mn benen het niet meer trekken en ik last krijg van mn bekken (werk in de ghz). Jouw werkgever krijgt jou ziekte uren volledig vergoed dus ik zou doen wat jij wilt en niet wat van je verwacht wordt! Het gaat uiteindelijk om jou en je kleintje en jij bent de enige die merkt wanneer je iets niet meer trekt. Ik meld me liever nu voor 50% ziek ipv dat ik zometeen voor 100% moet ziek melden omdat t te laat is!

2 jaar geleden
Hoi allemaal,
Bedankt voor de tips! Bij mijn eerste zin zat ik al in tranen, waarop mijn manager zei; ik plan een gesprek met de bedrijfsarts in en je gaat nu gewoon om 14 uur naar huis. Dus echt paniek om niks haha. Zo fijn! 😊 Dus als mensen nog twijfelde: echt je grenzen aangeven.

2 jaar geleden
Ik zit al sinds 16 +- weken zwangerschap in de ziektewet, voor 100%. Ik vond het ontzettend spannend/eng om me ziek te melden, maar uit eindelijk een toch gedaan. Voorlopig besluit om tot verlof 100% ziekgemeld te blijven. Ivm angststoornis en medicatiegebruik(anti psychose).
Wat ik wil zeggen.. gewoon doen! Jouw vakantieuren zijn niet bedoeld om thuis te zitten “uitrusten, of uitzieken” ivm je zwangerschap. Beetje zonde. En ik lees dat je het inmiddels hebt besproken, goed zo!🍀