13 Reacties

2 maanden geleden

Ik denk vooral geven wat ze wel eet en de rest blijven aanbieden. Het komt vanzelf, ze moeten gewoon wennen aan de nieuwe smaken. Mijn zoontje is bijna 6 maanden (over 3 dagen) en hij eet niks. Ik maak en pureer alles vers. Spuugt alles uit. Als ik voedsel geef in de hand wil hij wel eten. *rapley methode* maar hij kan nog niet zitten dus dat zit er nog niet in. Sabbelen op fruit mag wel. Ik laat het los en blijf elke dag proberen. En maak je overigens niet druk om die keet dat je iets met suiker hebt gegeven. Zo snel wennen ze daar niet aan. In veel natuurlijke producten zoals de aardbei zitten ook (natuurlijke) suikers. Dont give up mama. Het komt vanzelf. De ene is sneller dan de ander. Melk is en blijft nog de hoofdvoeding. Ook al lees je overal dat iets al "moet" vanaf 4 a 6 maanden. Elk kind is anders. Blijf consequent en proberen. Dan komt het vast goed. 🙏💙

2 maanden geleden

Reactie op Annastasia214

Ik denk vooral geven wat ze wel eet en de rest blijven aanbieden. Het komt ...
Dankjewel, dit is heel fijn om te lezen💜

2 maanden geleden

Reactie op NHJLMDB

Dankjewel, dit is heel fijn om te lezen💜
Ik begrijp het ook wel hoor. Dit is mijn tweede kindje. Mijn dochter inmiddels 3, at al bij 4 maanden wat hapjes en bij 6 maanden grote hoeveelheden. Dus ik werd hier nu zelf ook onzeker van. Maar ik denk ja.. het ene is het andere kind niet. En het kan altijd erger. Je kindje eet in ieder geval iets. Daar kun je hoeveelheden op uitbouwen en ondertussen nieuwe dingen introduceren. Probeer vooral te genieten van wat wel lukt. Ook als je onder zit. Makkelijk praten, haha. Want ik wordt er soms ook ellendig van als alles groen of oranje is en ik alles weer moet schoonmaken terwijl er geen hap normaal is gegeten 😅 maarja hij heeft lol, dan neem ik het maar voor lief 😘

2 maanden geleden

Heb je een wipstoeltje? Dat maakt het geven van voeding in ieder geval een stuk eenvoudiger zolang ze nog niet kan zitten. Qua voeding kun je kijken of het schema van mama Roos kookt wat voor je is. En verder: food under one is just for fun. Blijf het aanbieden, maximaal 10 minuten achter elkaar. Zit ze lekker te eten dan kun je het blijven geven. Gaan de 10 minuten moeizaam, biedt het dan ook niet langer aan dan dat.

2 maanden geleden

Niet te druk maken om die pakjes. Hoeveel suiker zit er in een banaan? Of een aardbei? Dat zijn ook de zogenoemde natuurlijke suikers. Die geef je toch ook nog. Over de hoeveelheid eten hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Ze compenseert het wel met der melkflessen zolang je die maar gewoon naar behoefte geeft. Ja al die knijppakjes worden zoet gemaakt met banaan. Mijn dochter heeft ze veel gegeten en eet nu alles. Je kan het nooit op alle vlakken perfect doen. Kies wat je belangrijk vind. Bij ons was dat geraffineerde suikers, veiligheid (klimmen en klauteren) en slapen bij de oudste. Bij de jongste is het ontwikkeling en eten (eet weinig tot nog toe). Ieder kindje zijn eigen focus gebied. Geen stress als jij dus een ander focus gebied kiest in je opvoeding dan de buurvrouw. 😉

2 maanden geleden

Mijn dochtertje is nu 6 maanden en wij gaan nu beginnen met hapjes. De hapjes die ze nu krijgt, zie ik vooral als oefenhapjes. Een hele maaltijd is nu echt nog niet nodig voor de meeste kindjes. Sommige zijn heeeel snel en zullen dat wegkrijgen, maar de meeste niet hoor. Melkvoeding blijft de hoofdbron waar ze al het nodige uit halen! Het is voor je kindje een hele andere structuur, smaak en met een lepel eten is nieuw. Ik laat haar lekker ontdekken, doe een schort aan en die was ik daarna af. Gaat meer daarop dan in haar mond. Komt vanzelf wel!

2 maanden geleden

Eens met wat iedereen hier onder zegt.. Daarnaast nog 1 tip rondom de havermout. Hier zou ik nog even mee wachten. Er wordt sowieso pas havermout vanaf op z’n vroegst 8 mnd geadviseerd. Maar eigenlijk pas vanaf 12 mnd omdat het erg zwaar te verteren is voor een baby. Dus mijn tip; ik zou die nog even niet doen.. En hier ook een baby die moeite heeft met hapjes.. fruit gaat goed, warm eten mwoah en vooral z’n darmpjes hebben het heel zwaar. De reden dat ik het wel al meer geef, is omdat hij nogal veel spuugt en vast voedsel vaak ervoor zorgt dat dat wat minder wordt.. net als zitten, maar dat doet ie ook absoluut nog niet! Mijn oudste at bij 6 maanden veel meer aan vast voedsel. Die was gewoon al wat verder..

2 maanden geleden

Ja hier ook ik maak me er ook druk om. Maar gelukkig zij hier hartverwarmende berichten dat we ons iets minder druk hoeven te maken. En dat blijven proberen belangrijker is dan wat er daadwerkelijk in gaat. Volgens mij is het ongeveer de bedoeling dat vanaf acht maanden je langzaam flesvoedingen kunt gaan vervangen voor vast voedsel.

2 maanden geleden

Ik las vandaag ook ergens over voedsel.. Before one is Just for fun! Die houd ik erin! 💙

2 maanden geleden

Food under one is just for fun. Echt onthouden deze. 😘 Het is nog geen moetje, zeker als je ziet dat ze eigenlijk niet echt wil happen. Verder over dat zitten; kan ze ondersteund wel goed zitten? Dan kan je haar bijvoorbeeld in de stoel zetten met handdoeken er tussen. Dit doen wij ook bij ons dochtertje. Kan ze ook daarmee nog niet goed zitten? Dan zou ik nog even lekker wachten. En over het eten zelf: hier is het ook standaard een knoeiboel, maar dit is juist logisch omdat ze aan het ontdekken is. Ze pakt de lepel zelf, wil soms de lepel zelf naar mond brengen etc. En dat gaat gepaard met lepel naar wang of grijpen naar lepel waar precies het hapje is. 😅 We doen nu ook Rapley methode en daarmee is het ook knoeien geblazen, maar dan anders.

2 maanden geleden

Reactie op Sproet

Food under one is just for fun. Echt onthouden deze. 😘 Het is nog geen moe ...
Overigens zijn wij begonnen met hapjes geven in de wipstoel! 🙏🏻 En nu zit ze in de Tripp Trapp babyset omdat ze steeds beter kan zitten (wel dus nog wat ondersteund).

2 maanden geleden

Hier zit ook alles onder doordat hij niet goed kan zitten. Ooo wat vind ik dat soms moeilijk, alles (inclusief zoon en mezelf) weer schoonmaken. Ik probeer er maar om te lachen. Een wipstoeltje of de buggy kunnen er voor zorgen dat het zitten wat makkelijker gaat. Wij kunnen de buggy makkelijk wassen en leggen een grote hydrofiel onder hem. Fruit gaat er over algemeen allemaal erg goed in. Nee, dan het avondeten.. Alles wat ik vers gemaakt heb vindt hij walgelijk en wil hij niet. Potjes.. die eet hij met gemak op. Ik heb van alles geprobeerd zelf te maken, aardappels, pasta, rijst, couscous, gewoon letterlijk wat er in die potjes zit, hij wil het niet.. Ik heb het voor nu even opgegeven en geef potjes als avondeten. De vriezer ligt nog vol met al m'n baksels dus ik probeer het zo nu en dan weer met vers maar tot dusver zonder succes. Ik baal er van maar laat het maar zoveel mogelijk los, het is wat het is..

2 maanden geleden

Reactie op Annastasia214

Ik begrijp het ook wel hoor. Dit is mijn tweede kindje. Mijn dochter inmidd ...
Mijn zoontje weigert potjes of zelf gepureerd eten. Dus nu doen we maar rapley, want hij kijkt het eten wel uit onze mond. Zolang ik grote stukken aanbied, eet hij tot nu toe alles wat ik voor hem neerleg. Broccoli, wortel, komkommer, en sperziebonen gaat zo zijn mond in. Het komt er ook zo weer uit en alles zit onder, maar ik ben blij na 2 maanden stress met de potjes dat hij tevreden bezig is met eten. Hij kan ook nog niet heel goed zitten maar in harnas met wat extra handdoeken voor steun gaat het goed voor een kwartiertje.