170 Reacties

één maand geleden

Wat lief!

één maand geleden

Wat lief! Hier zijn twee ondertandjes doorgekomen. Ik dacht dat ze laatst weer last had en vermoedde een volgend tandje. Ik las toen ook over lenteui / bosui geven om de pijntjes te verzachten. Hoe denk je daarover? Wij geven nu vaak een (koude) bijtring.

één maand geleden

Oh zo fijn dit! Welke tandenborstel word er aangeraden? Je hebt tegenwoordig ook van die vinger tandenborstels of silicone.

één maand geleden

Wat super attent! Hier zijn er al 4 tandjes door (7mnd) en wordt er ook gepoetst. 2 vraagjes: 1. Welke tandpasta zou je aanraden? (Weet dat je echt heel weinig gebruikt.) 2. Is het poetsen van de tandjes zinloos als je daarna gelijk borstvoeding geeft voor het slapen? Wij poetsen 1x namelijk, vrij snel na avond hapje en daarna dus bv. Wat zou je adviseren qua moment? (Gezien je het liefst een half uur voor en na het poetsen niet iets eet of drinkt muv water, zoals ik altijd heb meegekregen.) Bedankt alvast voor je reactie!

één maand geleden

Reactie op Isabel_90

Wat lief! Hier zijn twee ondertandjes doorgekomen. Ik dacht dat ze laatst w ...
- lente ui bevroren is heel goed! - dentinox kan je halen (bij jumbo) dat werkt wel alleen als het op tandvlees kan worden aangebracht lokaal gedurende 30 seconden. - speentjes koud in koelkast leggen. - bijtring in koelkast (geen bijtring met vloeistof erin). - zetpil 120 mg + veel knuffels. Let op’s: - mond goed afvegen, ze produceren veel speeksel, teveel natte kin en wangen waardoor ze wondjes kunnen krijgen op die plekken. - regelmatig verschonen, die poepluiers kunnen pijnlijke billen geven.. heb je hier genoeg info aan? x

één maand geleden

Reactie op Rossie1509

- lente ui bevroren is heel goed! - dentinox kan je halen (bij jumbo) dat ...
Ja heel fijn, dankjewel! De zetpil en knuffels doen we zeker en dat helpt goed 😉

één maand geleden

Reactie op MamavanLuna24

Oh zo fijn dit! Welke tandenborstel word er aangeraden? Je hebt tegenwoordi ...
geen silicone borstels.. jordan zoals foto hieronder. 1x per 2-3 weken in kokend water met wat keukenzout leggen zodat het goed gereinigd wordt. met steeds nieuwe tanden die doorkomen en tandvlees die steeds kapot gaat kunnen snel infecties ontstaan. heb je zo antwoord op je vraag? x

één maand geleden

Reactie op Rossie1509

geen silicone borstels.. jordan zoals foto hieronder. 1x per 2-3 weken in k ...
Top, dank je wel! 😍

één maand geleden

Reactie op Willemijn_R

Wat super attent! Hier zijn er al 4 tandjes door (7mnd) en wordt er ook gep ...
7 maanden en al 4 tandjes! super knap!😍 1. zodra tandjes doorzijn is advies minimaal 1x per dag poetsen met junior fluoride tandpasta: geen voorkeur voor merk maar let wel op fluoride. junior tandpasta hoort 500-750 ppm fluoride te bevatten (zie achterzijde tube). van ouders van mijn patienten hoor ik dat elmex het best goed doet (zacht smaakje) 2. zinloos is het nooit, echter bevat moedermelk veel suikers. daarom zou ik het echt adviseren om het poetsen te verschuiven na melk. ik geef voeding, begin dan met slaaproutine, geef mijn dochter tandenborstel (waar ze op kan bijten) en als ik klaar ben ga ik zelf snel de tandjes nog een keer af en stop haar dan in bed. heb je zo antwoord op je vraag? xx

één maand geleden

Reactie op Rossie1509

geen silicone borstels.. jordan zoals foto hieronder. 1x per 2-3 weken in k ...
Ook niet die vinger tandenborstels? Die gebruiken wij wel namelijk, had het idee dat die op jouw foto nogal wat groot zijn voor die kleine tandjes (zijn aan het doorkomen maar nog niet helemaal).. Wat fijn trouwens dat je deze topic hebt geopend! Ik merk zelf dat ik nogal van de generatie “Google” ben, maar daar zie je door de bomen het bos niet meer 🥲 En nu we toch bezig zijn… Wanneer moet je voor het eerst met een kindje naar de tandarts? Las ergens dat je moest gaan zodra ze doorkomen (ik zei het al, generatie “Google”;)), maar klopt dat?

één maand geleden

Reactie op Rossie1509

7 maanden en al 4 tandjes! super knap!😍 1. zodra tandjes doorzijn is advie ...
Super bedankt voor je reactie. 1. Check👍🏼 2. Maar dan zit er dus niet 30 minuten tussen de tijd van voeden en poetsen denk ik, maar das beter dan andersom. Onze zoon is nu gewend om aan de borst in slaap te vallen..dus dat zal wat moeite kosten om deze routine om te draaien... Je laat haar dan met een tandenborstel spelen zonder tandpasta en als jij poets doe je dat er op?

één maand geleden

Reactie op Willemijn_R

Super bedankt voor je reactie. 1. Check👍🏼 2. Maar dan zit er dus niet 30 ...
met 30 min na voeding bedoelen we vaak na “zuuraanval” dit houdt in: koolzuurhoudende dranken, vruchtensap, verschillende soorten fruit. moedermelk is niet erg. en klopt noya speelt ermee en wanneer ik het van haar overneem doe ik echt een mini erwt tandpasta op haar borstel en poets ik haar tandjes.. 😘

één maand geleden

@januarimam: ik kan niet op je bericht “beantwoorden”, super gek maar hier antwoord op je vraag: hopelijk zie je dit bericht, like even mijn bericht als je het hebt gezien: borstel van jordan is heel klein. ik zal morgen een foto maken van het borsteltje in mijn hand, dan zie je het beter. liever gelijk borstel ipv vingerborstel, dan wennen ze gelijk aan juiste borstel. en vaak zijn vingerborstels van siliconen die snel scheuren en kind het kan inslikken. 1e keer tandarts: ik zelf zeg altijd als de eerste tandjes doorkomen. niet omdat ik perse goed in de mond moet/ kan kijken maar meer een band opbouwen met kindje. ze hoort mijn stem en ziet mijn gezicht, keer op keer. wanneer er dan (bijv bij gaatje of ontsteking) behandeling geindiceerd is is het voor haar makkelijker om de behandeling te ondergaan omdat er een “band” is tussen mij en kind. veel tandartsen vinden dit onzin, daarom krijg ik dus kinderen toe verwezen omdat de tandarts hier geen aandacht aan heeft geschonken en kind angstig in behandelstoel ligt, uit angst niet mee werkt en zo traumas/ angst ontstaat voor tandarts. ik mag geen reclame maken, maar zorg ervoor dat je kind dus wel wordt gezien door een kinder tandarts of tandarts die kinderen leuk vindt en er een feestje van maakt voor de kleine.

één maand geleden

Reactie op Rossie1509

@januarimam: ik kan niet op je bericht “beantwoorden”, super gek maar hier ...
Hier in de buurt helaas pas met 2 jaar dat ze mogen komen , of er moet iets aan de hand zijn dan mag het eerder , ze vinden het onzin om nu te laten komen heeft nu 3 tandjes

één maand geleden

Reactie op melis2024

Hier in de buurt helaas pas met 2 jaar dat ze mogen komen , of er moet iets ...
hier kan ik best boos op worden. want dan sturen zulke collegas patienten door naar mij omdat kind dan “onbehandelbaar” zou zijn. terwijl t gewoon angst is wat voorkomen kunnen worden als ze vanaf t begin aandacht aan wordt besteed.. 🥲

één maand geleden

Reactie op Rossie1509

hier kan ik best boos op worden. want dan sturen zulke collegas patienten d ...
Ja ik snap dat ook niet heb er voor gebeld omdat op Google ook stond als de tandjes doorkomen dat je dan naar een tandarts moet om te laten wennen zelf heb ik ook angst voor tandarts omdat vroeger mijn tandarts me gebit verpest heeft met steeds gaatjes vullen zonder uit te boren of schoon te maken dus baal als een stekker

één maand geleden

Reactie op melis2024

Ja ik snap dat ook niet heb er voor gebeld omdat op Google ook stond als de ...
je woont net te ver weg bij mij anders was je van harte welkom🥹😘

één maand geleden

Reactie op melis2024

Hier in de buurt helaas pas met 2 jaar dat ze mogen komen , of er moet iets ...
Je zou je kind wel mee kunnen nemen als jij zelf een afspraak hebt? Dat hij het alleen ziet en wellicht de tandarts begroet zodat hij straks alvast iets van herkenning heeft. Hier ook pas met 2 jaar ‘controle’ maar ik neem nu mijn baby wel mee als mijn zoon van 2,5 een afspraak heeft zodat het niet vreemd is. Zelfde doen we bij de opvang trouwens haha, extra tip, neem je baby mee als je je andere kind weg brengt of ophaalt.

één maand geleden

Reactie op Sakinas

Je zou je kind wel mee kunnen nemen als jij zelf een afspraak hebt? Dat hij ...
Heb maar 1 kind en opvang gaat die niet naar toe en tandarts gaan wij ook niet omdat we kunstgebit hebben.

één maand geleden

Misschien hele suffe vraag 😅 maar wij doen natuurlijk altijd spoelen met water na het tandenpoetsen. Dat gaat bij die kleine nog niet. Kan geen kwaad? En idealiter dus poetsen voor het slapen gaan? Dank ook voor de tip de tandenborstel weer schoon te maken, helemaal niet bij stil gestaan 🙈