7 Reacties
3 maanden geleden
Dat wat je eet/drinkt komt toch in de borstvoeding. Daarom wordt alcohol, pittig eten en kruiden afgeraden.
Ik heb zelf geen ervaring met kma maar een vriendin van mij wel. Dat maakte echt wel verschil voor haar kindje.
Maar volg vooral je gevoel en kijk waar je zoontje goed op reageert
3 maanden geleden
Mijn zoontje heeft helaas ook kma. Wij merkten bij enkel bv ook al wel meer onrustig en darmkrampen dan normaal zou moeten en bij kunstvoeding ging het helemaal mis. Dus ook wij zijn terug gegaan naar 100%bv en ik ben koemelkvrij gaan eten. Wereld van verschil! De kinderarts in het ziekenhuis gaf aan dat er ook zelfs bij kinderartsen twee stromen zijn, de helft gelooft wel dat het in bv komt en de andere helft niet. Uit onze ervaring zouden wij ook zeggen dat koemelkvrij eten positief effect heeft.
Ondertussen bouwen we de bv af en gaan we over op pepti. Eerste dagen moest hij daar wel aan wennen (iets onrustig), maar einde van de week ging het goed!
Ziekenhuis adviseerde inderdaad ook wel om op gegeven moment rustig melk weer toe te voegen aan dieet (zie melkladder voor wat voor producten je dan kunt gaan eten) om te zorgen dat hij er op een gegeven moment wel overheen groeit
3 maanden geleden
De koemelk die jij binnenkrijgt zal niet 1 op 1 over gaan in de borstvoeding. Maar heeft zeker effect als je veel producten met melk/lactose eet. Ik eet dit zelf amper, dus toen ik volledig bv gaf had mijn dochter nooit klachten.
Onze dochter had ook veel last van de overgang bv/kv. Ik kon nutrilon duobalans geven naast bv. Dat ging goed. Als ik gewone kv gaf begon ze met spugen, had ze diarree veel uitslag in de hals en het gezicht en snotterde ze veel.
De kinderarts gaf aan dat het KMA kon zijn, maar veel kindjes die ‘lang’ borstvoeding hebben gekregen kunnen daardoor kunst moeilijk verdragen. Omdat borstvoeding licht verteerbaar is. Zij adviseerde ons hypo allergene voeding. Maar omdat de nutrilon duobalans ook ging zijn we dat blijven geven.
Wat je kan doen is hypoallergene voeding proberen. Maar ook hier zou ik niet te veel in switchen omdat dit ook klachten kan geven.
Merk je verschil als je je zoontje pepti geeft? Of heb je het nog niet geprobeerd? Dan kan de diëtiste er natuurlijk niet meer onderuit dat je zoontje waarschijnlijk kma heeft.
Er kan altijd nog een koemelk allergie test worden gedaan in het ziekenhuis als de pepti wel werkt. Mocht er uit komen dat hij geen allergie heeft kan je altijd later langzaam koemelk opbouwen.
3 maanden geleden
Er zijn inderdaad diëtisten (maar ook kinderartsen, huisartsen) die niet weten dat allergenen in de borstvoeding terecht komen. Dus ik zou op zoek gaan naar een andere diëtist 🙈 pepti gaat trouwens vaak niet goed (of even goed en dan niet meer) bij kindjes die op koemelk in bv reageren omdat de koemelkeiwitten alleen licht verknipt zijn in pepti en in je borstvoeding zijn deze ook al iets verknipt. In andere kv is het nog verder verknipt of helemaal (neocate) of helemaal zonder koemelk (novarice)
3 maanden geleden
Snap dat je in de war raakt van die adviezen! Wat stom dat ze elkaar zo tegenspreken.
Ik ben geen expert, maar ik denk dat de diëtist geen gelijk heeft. Genoeg artikelen die dat ook aangeven 😊.
Er zijn lactatiekundigen die ook diëtist zijn, misschien kun je via de lactatiekundige een tip krijgen voor iemand? Of een diëtist met verstand van borstvoeding.