17 Reacties

4 maanden geleden

Hoe vaak kolf je nu? Het kan zijn dat je minder kolft dan je kindje drinkt, baby’s drinken effectiever uit de borst dan een kolf kan kolven zegmaar. Misschien ook de moeite waard om je kolfonderdelen te checken, zijn die aan vervanging toe? Of je kindje dorstig blijft zul je denk ik moeten observeren. Bij mijn dochter is het altijd goed te horen als ze nog trek heeft 🙉 Kolf ook iets minder dan ze nodig heeft bij de opvang, probeer daarom op dagen dat ze wel uit de borst drinkt ‘s ochtends nog een borst af te kolven. Is vaak maar 20-40ml maar alle beetjes helpen.

4 maanden geleden

In het begin ging het bij mij ook stroef en dronk hij meer dan ik kolf op dat moment. Maar dat is nu weer gelijk getrokken. Ik kolf nu ook vaker dan dat hij drinkt dus dat weegt ook tegen elkaar op.

4 maanden geleden

Reactie op goudenvis

Hoe vaak kolf je nu? Het kan zijn dat je minder kolft dan je kindje drinkt, ...
Omdat ik eerder niets nodig had deed ik alleen de ochtenden aangezien de melkproductie dan het hoogst is. Gisteren had ik 1 fles nodig op de opvang en vandaag 2. Met kolven merkte ik nu dat ik net aan de 100 cc kwam. Volgende week gaat hij 3 volle dagen naar de opvang dus ook 3 voedingen nodig. Dus zal ik ook 3x kolven minimaal. De kolf is nog heel netjes dat kan het niet zijn.

4 maanden geleden

Zal ik misschien ook langer moeten kolven? Langer dan het kwartier?

4 maanden geleden

Jaaaaa shit dat heb ik ook! Gelukkig heb ik behoorlijke voorraad in de vriezer. Maar ik kolf duidelijk minder dan dat ze drinkt op de opvang of thuis bij mijn man. Onze dochter is 18 weken. Ik kolf ongeveer 100 ml en ze drinkt wel 160/180 ml. Ik begin mij ook zorgen te maken. Ik ben nu al een maand aan het werk en de productie op werk is nog niet hoger geworden. Ik kolf ook iedere ochtend na de eerste voeding de borsten leeg. Is soms 40 ml. Ik geloof ook dat de baby effectiever de borst kan leeg drinken. Gelukkig hoef ik maar twee keer te kolven op werk. Als ze de hele dagen borst krijgt dan merk ik niets dat ze tekort komt. Ze houdt er netjes 3 uur tussen slaapt gewoon de hele nacht door. 🤷‍♀️ ik weet het ook niet. Ik drink heel veel ook op werk. Ik kolf altijd 20 minuten, heb niet de indruk dat twee keer kolven meer oplevert. Ja misschien 10 ml maar dat is zo weinig en om daarvoor 20 minuten extra te gaan kolven…

4 maanden geleden

Reactie op PrinsKaboem

Jaaaaa shit dat heb ik ook! Gelukkig heb ik behoorlijke voorraad in de vrie ...
Ik heb net adviezen gelezen van la leche. Langer kolven heeft dus geen nut. Vaker is dan beter omdat dan de melk weer gaat stromen. Ik heb gelukkig ook nog wat extra liggen maar daar zal ik vast snel doorheen gaan. Wat ik ook lees is dat je rust moet hebben en even lekker fotos of videos van je kleintje te bekijken. Daarmee komt het ook beter op gang. Ik denk dat dat mijn fout is. Ik stress en ren door het huis heen met de handsfree kolven. Misschien dus toch wat beter plannen... Ik ga dat proberen en hoop dat het dan weer beter gaat!

4 maanden geleden

Reactie op Dianeberk

Ik heb net adviezen gelezen van la leche. Langer kolven heeft dus geen nut. ...
Hmmmm vaker kolven dus. Want op werk ga ik rusten en foto’s en filmpjes kijken. Maar toch voel je je minder relaxed omdat je weet dat er werk ligt en op je zit te wachten. Thuis ga ik er ook bij zitten en filmpjes kijken.

4 maanden geleden

Hier precies hetzelfde. Merk dat mijn opbrengst met kolven ook zo wisselend is, de ene keer 50ml en dan weer 150ml. Ik heb ook nog niet echt een voorraad in de vriezer opgebouwd omdat eerder mijn opbrengst juist prima was en de lactatie kundige zei ‘joh je kolft gewoon een dag vooruit, dus vries niet te veel in’. Nu geven we twee keer per dag een flesje kunstvoeding en probeer ik wel af en toe een voeding in te vriezen. Mijn baby drinkt ondertussen ook bijna niet meer aan de borst. Sinds ik naar fles speen M van Difrax over ben gegaan waar de melk veel harder uit stroomt weigert ze overdag de borst. ‘s nachts als ze slaperig is drinkt ze wel aan de borst. Trucje voor wat extra opbrengst. In de nacht drinkt ze vaak 1 borst, de andere borst kolf ik af met een handkolf, dan heb ik een hele hoge productie en kost het geen extra tijd in de nacht.

4 maanden geleden

Je zou eventueel wat kunstvoeding kunnen meegeven voor het geval dat hij extra honger heeft en de opvang het niet red met de flesjes afgekolfde melk, als back up. Niet ideaal misschien maar beter dan dat hij honger heeft. En ondertussen wel proberen om je productie te verhogen, in hoeverre dat lukt in combinatie met je dagelijkse dingen/werk.

4 maanden geleden

Reactie op Clash

Hier precies hetzelfde. Merk dat mijn opbrengst met kolven ook zo wisselend ...
Hoe vaak komt ze bij jou in de nacht? Helaas komt mijn zoontje nog heel veel in de nachten. Dus ook nog beide kanten

4 maanden geleden

Reactie op Dianeberk

Hoe vaak komt ze bij jou in de nacht? Helaas komt mijn zoontje nog heel vee ...
Hier komt ze nog maar 1 keer in de nacht. Of eigenlijk twee keer. Want ze gaat 18.30 de nacht in, we geven om 22.00 een dream feed met wat ik in twee kolfbeurten in de avond kolf, ongeveer 140ml. En dan komt ze tussen 4 en 5 en zijn mijn borsten heel vol dus heeft ze aan 1 borst genoeg en kan ik de ander afkolven voor een voeding op de dag.

4 maanden geleden

Ik had dit probleem tot vorige week ook. Maar toen las ik over clusterkolven. Dit is een manierom je productiete verhogen ik heb 2 momenten op de dsg gekozen 1 overdag en 1 avond waarbij je 1 uur lang om de 10 minuten kolft toeschietreflex opwekken en stoppen zodra.er geen melk meet stroomt. Dit 3 dagen gedaan en ipv 120 kolven per sessie lukt nu met gemak 150 a 200 cc. Ff pittig maar zeker waard,!

4 maanden geleden

Misschien helpt het ook om iedere dag een vast aantal keren te kolven. Als je de ene dag 1x kolft, dan weer 2x en dan weer 3x zal je opbrengst ook niet stabiliseren of meer worden. Inderdaad meer kolven en langer kolven kan ook helpen.. ik kolf al vanaf het begin fulltime en 5x per dag 25 minuten. Bij sommigen komt het pas na een kwartier op gang. Wat ook kan helpen is later tijdens het kolven nog een keer de functie aanzetten die het toeschietreflex aanwakkert. Doet geen wonderen maar levert misschien nog wel een beetje extra op. Laat ook genoeg tijd tussen de kolfbeurten

4 maanden geleden

Reactie op Dianeberk

Hoe vaak komt ze bij jou in de nacht? Helaas komt mijn zoontje nog heel vee ...
Heb je al eens naar de formule van la leche league gekeken met de richtlijn hoeveel melk je per voeding kan aanbieden? Als je wel nachtvoedingen hebt kan ik me niet voorstellen dat 150 ml per voeding nodig zijn. Dus misschien is je opbrengst ook helemaal niet zoveel minder dan je kleine nodig heeft :)

4 maanden geleden

Reactie op juon

Heb je al eens naar de formule van la leche league gekeken met de richtlijn ...
Ja ik ken de formule en zit er ook een beetje mee te puzzelen. Ze heeft namelijk al een aantal nachten doorgeslapen met dream feed om 22u. Toen dachten we, ze ligt zo diep in slaap laten we die voeding eraf doen en kijken wat er gebeurt. Waarna ze weer om 2u in de nacht kwam. Dus dan toch liever om 22u nog een voeding. Zo varieerden we de afgelopen weken van tussen de 7 en 5 voedingen per 24 uur. Dus dat maakte het iets onduidelijker wat ze nu per voeding nodig heeft.

4 maanden geleden

Had dit ook bij 4 m. Bij mij hiel 3 avonden powerkolven en elke 2 a 2.5. Uur overdag, maar ik kolf fulltime. Is die laatste geen optie zou je ook nachtkolf extra kunnen overwegen. Even je productie weer opkrikken.

4 maanden geleden

Oh en wat enorm helpt is na kwartier a 20 min (na 8 min opnieuw toeschietreflex aanzetten) kolf 10 min uit en dan weer een minuut of 10 aan. Helpt veel beter dan een half uur 😅