7 Reacties

3 maanden geleden

Even vooropstellen dat we hier geen discussie van moeten gaan maken. Iedereen doet wat hij of zij denkt dat het beste is op dat moment. Ook wij waren van ‘nooit laten huilen’. Één keer raakte ze zo over haar toeren dat niks meer werkte. Ik was alleen thuis en moest op een gegeven moment zelf huilen. En huilen zien is huilen doen voor m’n gevoel, want ze ging alleen maar nog harder huilen. Toen toch even weggelegd in haar bedje om zelf even drie minuten tot rust te komen. Oftewel: ze lag drie minuten aan de andere kant van de deur. Toen ik terugkwam merkte ik dat ze al ietsje rustiger was en dat ik haar verder tot rust kon brengen. De tweede avond gebeurde direct de avond erna. Weer hetzelfde en toen viel ze zelfs al in slaap toen ik na drie minuten terugkwam kijken. Vanaf toen hebben wij besloten: we brengen haar naar bed en gaan dan de timer op 3min zetten. Die keer heb ik dus niet zelf met man en macht m’n best gedaan. Maar lekker knuffelen, kusjes, etc. En dan in haar bedje. Wat blijkt: elke keer dat we dit deden, huilde ze maximaal 2,5min om dan rustig in slaap te komen. Het was toen ook geen hele harde huilen meer zoals we de twee avonden hadden ervaren, maar echt even ontprikkel-huiltjes. Alsof ze even moest jammeren om alle restjes eruit te krijgen. En nu gaat ze al een paar weken relaxt op bed, ligt ze heerlijk te sabbelen op haar slaapknuffeltje en gaat ze tevreden slapen. Soms ligt ze nog wel een half uur wat te spelen en te brabbelen. En laat ik voorop stellen: voor het een werkt het, voor de ander niet. En uiteraard ging/ga ik direct terug als ik merk dat het geen ontprikkel-huiltje is.

3 maanden geleden

Misschien is het een opbouw van prikkels over de dag heen met toch te weinig slaap? Opzich is het vaak rond van de dag de prikkels wat teveel wordt. Soort vermoeidheid maar.moeilijk in slaap komen. Mijn idee zou zijn voor dat het moment komt als je dat een beetje kunt inschatten. Bijvoorbeeld in de auto ergens heen of in de kinderwagen wandelen of draagzak. Optijd slaap aanbieden ook al lijkt hij niet moe. Niet te lang wachten over vermoeid de nacht in heeft geen zin wordt het alleen maar moeilijker van.

3 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Misschien is het een opbouw van prikkels over de dag heen met toch te weini ...
Oh en hier word ook wel eens gehuild. Meer omdat ik soms niet bij twee tegelijkertijd kan zijn . Over het algemeen kan ik wel in schatten waarom er dan gehuild wordt. 9/10 is ze moe of wil ze een fles maar dan ben ik met even bezig met de peuter maar goed ik weet waarom ze huilt. Als je uit ideeën raakt kan het inderdaad zijn dat misschien het huilen nodig is om te ontprikkelen en vervolgens in slaap te vallen. Maar heel eerlijk heb ik dat bij beide kindjes niet. Ik bied echt wel optijd slaap aan. Nu valt de jongste makkelijker in slaap dan de oudste. Als ik haar optijd weg leg gaat het prima iets later is ook niet heel erg dan geef ik nog een klein flesje melk..met de oudste moest ik vaak wandelen of de draagzak gebruiken. Maar zolang ik dat optijd deed was het snel gesust ook hielp hier voor de oudste een badje voor het slapen een vast avond ritueel het helpt haar ontprikkelen

3 maanden geleden

Dit hebben wij sinds een week eindelijk niet meer.. ze is nu iets ouder dan 5 maanden. In het begin eten met haar op schoot want ja .. huiluurtje.. ze was toen echt een huilbaby en ook hele avond huilen en overstrekken. Uiteindelijk hebben we haar laten huilen want niks werkt dan meer. En dan merk je dat ze zelf uiteindelijk wel gaat slapen. Soms na 10 minuten soms na een uur. Ze heeft gewoon die dagen. (In dat uur geef je dan wel steeds de speen) maar ja uiteindelijk zelfs ingebakerd terwijl ze al kon rollen.. (wel in de gaten houden natuurlijk met camera) en dat hielp uiteindelijk nog wel als enige als het uithuilen niet hielp. Want ze sloeg zichzelf wakker met haar armen terwijl je zag dat ze heel moe was. Dus het was of inbakeren of rustig laten uithuilen hier 😅

3 maanden geleden

Ah lieve mama, daar kan je radeloos van worden hè? Wij hebben dit als ze eigenlijk te laat naar bed gaat of overdag te weinig slaap heeft gehad. Ze wil dan ook niet meer lekker bij je liggen. Wat als je hem in bedje legt en er dan naast gaat zitten? Je handje op zijn buikje of hoofdje? Dan bied je toch nabijheid. Ze ligt naast mij in de cosleeper, dus ik ga er dan gewoon naast liggen 😊

3 maanden geleden

Ah wat rot om te lezen! Wij hadden hetzelfde probleen. Ik weet niet of dit voor jou ook van toepassing is hoor! Maar onze kleine wilt ALLES meemaken🫠 Wat bij ons nu helpt, is elke dag wandelen rond een uur of 5, even ontprikkelen. Sindsdien hebben wij geen huilend kindje meer in de avond🤞🤞

3 maanden geleden

Hier probeer ik ook het verschil te horen tussen een ontprikkel huil en een paniekerig. Bij dat eerste wacht ik het een paar minuten af. 9 van de 10 keer valt ze in slaap. Is het paniekerig ga ik even terug, soms nog boertje of wat meer drinken, soms knuffelen en liedje en dan nieuwe poging. Hopelijk vind je iets dat voor jullie werkt.