9 Reacties
2 jaar geleden
Heel erg herkenbaar! Ik maak me alleen al meer druk met de zwangerschap voor het bloedprikken, nipt test en een infuus dan die hele zwangerschap en bevalling… ik kreeg van andere meiden als tip mee om te vragen om een kleinere naald, verdovingscreme of zalf, en of ze een vlindertje aan de naald willen maken zodat je niet steeds dat buisje in die koker geklikt hebt met wisselen van een buisje. Zelf nog nooit geprobeerd, maar ik ga het wel vragen, wellicht dat dit misschien beter helpt! Als ik al aan naalden of bloedprikken denk raak ik al helemaal in de stress
2 jaar geleden
Hoi!
Geen persoonlijke ervaring met prikangst, maar ik werk op een kinderafdeling als medisch pedagogisch zorgverlener en begeleidt onder andere kinderen met prikangst..
EMLA is inderdaad top. Zorg er we voor dat die minimaal een uur is ingetrokken, en bij een donkere huidskleur minimaal anderhalf uur! Dan heeft het goede werking.
Daarnaast is de grootste tip die ik je kan geven om je focus te verleggen.. sowieso is het fijn dat er iemand met je mee is die geen prikangst heeft, dan straalt die vertrouwen uit. En dan kun je vragen of diegene of degene die bloedt prikt jou vragen stelt, op die manier is jouw hoofd bezig met nadenken en antwoorden en ligt er minder focus op het bloedprikken. Wel graag over iets positiefs natuurlijk, bijvoorbeeld over je laatste vakantie of iets anders leuks. Doordat de EMLA goed werkt, voel je dat bijna niet, en door de afleiding (op welke manier dan ook) leg je dus de focus ergens anders op, waardoor dit naar de achtergrond verdwijnt..
bij kinderen laat ik ze ook vaak in een zoekboek kijken of een vr bril opzetten haha :) dan ben je ook goed afgeleid!
Daarnaast natuurlijk; benoem naar degene die het doet, dat je het spannend vindt, zorg dat je goed hebt gegeten van te voren. Als dat niet mag, dan vooral iets meenemen voor vlak erna!! ga comfortabel zitten, als je niks wil zien, sluit dan je ogen, adem diep in door je neus en rustig uit door je mond. Stressballetje mee helpt ook nog vaak!
En wat ik zelf vaak doe als ik in de lift sta (das dus mijn grote angst, dat die vast komt te zitten), dan doe ik een spelletje op m’n telefoon, of kijk ik een filmpje.. dat zijn ook nog allemaal opties.. maar zoek die afleiding!!
Het komt goed! Je kan het! Vertrouw daarop!! Hopelijk heb je wat aan de tips..
Veel succes!
2 jaar geleden
Ik herken het wel een beetje. Ik weet dat het moet dus het is oke.. Maar ik kijk nooit. Ik was ook bang voor flauwvallen uiteindelijk niet gedaan. Niet gekeken en zelf gepraat over wat anders. Ik liet wel merken dat ik het niet prettig vond omdat ik overduidelijk weg keek. Ik nam een flesje ranja of iets zoets mee en wat te eten. Maar wel lastig. Ik denk dat je er altijd goed aan doet om het bijvoorbaat aan te geven. En misschien inidergeval niet te zien. Uiteindelijk is het altijd zo gedaan
2 jaar geleden
Ik heb geen prikangst maar wel een overgeeffobie. Heb hier veel last van tijdens de zwangerschap. Loop hiervoor bij de pop- poli. Ik ervaarde heel veel begrip vanuit hulpverleners. Wees hier vooral eerlijk over , dan kunnen zij met je meedenken over passende alternatieven. (Ook voor in de toekomst in je bevalplan)
2 jaar geleden
Ik ben vanmorgen geweest voor NIPT en algemeen bloedonderzoek zwangerschap. Het waren wel veel buisjes in 1x maar degene die me prikte heeft een vlindernaald gebruikt waardoor ik het wisselen van de buisjes niet heb gemerkt. Ik wist niet dat dit bestond dus ben haar zeer dankbaar. Ik combinatie met de Emla creme niets gevoeld en daardoor ook niet flauwgevallen 😊. Heel blij dat ik eindelijk eens een positieve ervaring heb 🙂
2 jaar geleden
Ik heb gisteren mijn nipt test laten prikken, de emla creme hielp hier echt heel erg bij, heb het prikken zelf bijna niet gevoeld, ook in het ziekenhuis laten doen met een vlinder naald, met de vele buisjes die moesten heb ik niet gemerkt, en liggend prikken, dus dit was voor mij wel een betere ervaring, nu weet ik wat voor mij beter werkt! Maar de angst blijft hoe dan ook