19 Reacties
7 dagen geleden
Hoi hoi, ik begrijp jouw gevoelens als moeder. Ik zou er ook van geschrokken zijn. Helaas ook vergelijkbare ervaring op kdv en hij ging toen maar 1 dag in de week, hij wende NOOIT… inmiddels 3 jaar oud en op de peuterspeelzaal nergens geen last of klagen meer.
Zijn slaapjes en drink en eetmomenten waren inderdaad heel wisselend, maar bij mij ging hun comment ene oor in en andere uit…
Nu is mijn tweede 8 maanden oud en no way dat ik hem naar de kdv breng, dan maar een tijdje minder uitgeven en dus minder werken. Ik ben nu klaar met de meningen van anderen over mijn kind.
Sterkte en houd je taai!
7 dagen geleden
Vindt het heel raar dat een kdv dat zegt! Werk zelf ook in de kinderopvang en heb ook een kleine van 8maanden die drinkt ook nog 4 flessen van 180cc omdat mvr brood nog moeilijk vindt en grover eten ook. Zit pas net een beetje in een kinderstoel. Komt vanzelf goed!
En wat slapen betreft soms moeten babys een beetje huilen om hun dag te verwerken. Als het te lang aanhoudt dan kan je wel even troosten. Werkt hier in iedergeval wel
7 dagen geleden
Wat vervelend! :( Je brengt je kindje niet naar de opvang om er een vervelend gevoel aan over te houden. Hier drinkt ons dochtertje op de opvang ook wisselend. Soms ineens heel goed. De andere keer wat minder. Slaapjes variëren ook elke ochtend van 45min tot 2 uur. Dus dat het wisselend is, is niet heel raar ofzo. Ligt ook gewoon net een beetje aan de dag!
7 dagen geleden
Reactie op Sproet
Wat vervelend! :( Je brengt je kindje niet naar de opvang om er een vervele ...
Ja precies onze meid ook gaat 1dag mee drinkt daar soms de fles niet leeg thuis altijd en slapen is daar ook verschillend
7 dagen geleden
Wat een nare opmerkingen. Ik kan me helemaal voorstellen dat je dit als vervelend ervaart. Misschien ben ik een opstandige moeder maar lijkt me dat jullie als ouders bepalen tot wanneer kindje fles krijgt? En qua slapen tuurlijk gaat dat wisselend. En wij laten ons kindje ook niet 'in slaap huilen'. Gewoon doen wat wel goed voelt voor jullie❤️
7 dagen geleden
Je zou bijna denken dat je kindje nog niet zo.op haar gemak is. Uiteindelijk zal het slapen na een tijdje wel beter moeten gaan. Ik kan me voorstellen dat ze de tijd niet altijd hebben om het te doen zoals jij het doet. Maar hier werd er met de oudste dan gewandeld namen ze wat kinderen mee en dan gingen ze wandelen zodat ze sliep. Bijvoorbeeld. Het is lastig als hun een bepaald slaap patroon moeten ontwikkelen als ze dat thuis ook niet heeft. Tenzij ze dat wel heeft. Fles helemaal weg vanaf 1 jaar? Nouja sochtends en savonds kreeg de oudste hier nog wel een tijd en tussen de middag melk dat werk langzaam vanaf 1 jaar wel gewone half volle melk maar dat is toch nog een tijdje weg.. en als jij wel wil dat er een fles word gegeven wie zijn hun dan?. Vreemd een beetje brutaal en geen open gesprek. Als je je zorgen maakt over de manier waarop er gepraat wordt zou ik dat gewoon zeggen. Al zeg je de volgende keer dat je wel een beetje schrok van de opmerkingen. Dat het rauw op je dak viel.
4 dagen geleden
Nou dat klinkt erg gek en verwarrend allemaal. Bijna alsof er steeds iemand anders voor je kindje zorgt?
Weet niet hoelang ze al gaat? Hier was het helemaal in het begin ook beetje wisselend. Nu zit er af en toe een gekke dag tussen, ik ga er vanuit dat die dag dan gewoon mega hectisch was en mijn kleine dat oppikt want meestal is er vervolgens thuis niks aan de hand.
Zou wel kijken of het aan te kaarten is met de leidster of het afdelings hoofd, al is het alleen maar om meer duidelijkheid te krijgen over het waarom en hoe en wat. Dan kun je daarna besluiten of deze opvang uberhaupt wel bij jullie past?
4 dagen geleden
Ha! Ik kan me jouw gevoel erg goed voorstellen, heel vervelend! Ik herken het deels en heb het inmiddels ook opgelost, wie weet heb je er wat aan.
In ons geval, ook twee dagen pw, ging de KDV ook steeds verder in het geven van ongevraagd advies en aangeven wat zij vonden dat nodig was. Nu ben ik zelf pedagoog dus ik raakte hier niet zo onzeker van, maar vervelend was het wel.
We hebben na een tijdje een gesprek gehad waarin we op rustige toon vragen zijn gaan stellen: zijn jullie de ouders? Nee. Wie beslist er dan over X? Wij. Hebben jullie ons vragen gesteld over hoe wij het graag zien? Nee. Zouden jullie in het vervolg dan vragen aan ons kunnen stellen en daarbij aan willen sluiten?
Dat een KDV beleid heeft is een, maar ze zijn geen medeopvoeders. Dat schiet pedagogisch gezien sowieso een beetje door. In platte zin is het een zakelijke overeenkomst: jij betaald voor hun diensten. Dat ze kinderen conform een bepaalde visie dagbesteding geven en ondersteunen in de ontwikkeling, is heel mooi, maar jij bent leidend als ouder. Dat betekent niet dat je van elke mug een olifant moet maken, maar als het om je eigen kind gaat, ben jij de baas. Punt uit. Je zou rustig hierover het gesprek aan kunnen gaan en aangeven dat je deze manier van communiceren allesbehalve prettig en niet ondersteunend vind. Dat begint al bij het stellen van vragen aan ouders en daarbij aansluiten ipv andersom.
Wil een gesprek niets uithalen, zou ik om een gesprek met de pedagogisch coach vragen en als dat niet helpt, gewoon opschalen.
4 dagen geleden
Ik snap je gevoel helemaal. Het is helemaal niet fijn/leuk om dat te horen.
Ik werk zelf op een kdv en weet uit ervaring dat alles anders is dan thuis.
Soms gebeurd het net dat je kindje lekker ligt te slapen en begint te huilen omdat het bijvoorbeeld wakker wordt en dat jou kindje er bijvoorbeeld wakker van wordt. Of dat je kindje wakker schrikt van een bepaald geluid, wellicht dat ze daar aan moet wennen?
Dit neemt niet weg dat opmerkingen over het afbouwen van borstvoeding wel iets vriendelijker mag en daarbij is het ook jou keuze om bv te blijvend geven. Wij geven kindjes van 1 jaar ook geen flessen meer maar vroegen ouders dan een bekertje te geven en daar dan de bv in aan te bieden, wellicht dat je dit kan voorstellen voor als je kindje 1 is?
Over het slaaptrainen snap ik wel dat de leidsters dit vragen. Wederom niet heel vriendelijk maar dat is wat anders…. Voor een ouder lijkt 5 minuten weinig en over een hele dag gezien is dit misschien ook weinig maar ik merk zelf ook dat als ik met het ene kindje in de slaapkamer in slaap sta te wiegen het andere kindje denkt he waarom sta je hier? En daar juist onrustig van wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon even in gesprek met ze moet gaan en even wat vragen stellen aan ze. Wellicht kwam het er botter uit dan dat ze bedoelen en kunnen ze uitleggen hoe hun er tegen aan kijken ! 🫶🏼
3 dagen geleden
Aah wat lastig. Het klinkt ook wel alsof jullie nu in een vervelende flow zitten met elkaar. Zou je een gesprekje kunnen aanvragen om je vragen en wensen voor te leggen? Schrijf het evt van tevoren op. Het is vast de moeite waard!
PS Ik zou het ook behoorlijk stom vinden om nu bij 8 maanden al te horen over stoppen borstvoeding, daar zijn we nog helemaal niet aan toe! Niet zo tactisch. Ik wil de borstvoeding lekker koesteren zolang we dat zelf fijn vinden. 12 maanden is nog hartstikke ver weg.
2 dagen geleden
Reactie op Elm0
Je hoeft je kindje niet te laten huilen of van de borst te halen. Dat het k ...
Je zegt pech voor het kdv maar ze moeten hun werk wel doen met meerdere kinderen. Elke ouder kan wel bepaalde eisen stellen maar uiteindelijk is het soms ook aanpassen. En is het dan juist vervelend voor het kind dat het overal anders is. Als je zo vast wil houden aan een bepaalde manier dan kan het beter volledig zelf doen. Eerlijk gezegd heeft ze weinig aan deze opmerking. Maar goed dat is mijn mening. 🫣
2 dagen geleden
Reactie op Elm0
Je hoeft je kindje niet te laten huilen of van de borst te halen. Dat het k ...
Beetje kort door de bocht. Niet jammer en pech voor het kdv maar vooral voor het kindje dat de leidsters helaas niet kunnen bieden wat ze nodig heeft omdat er meerdere kinderen rond lopen. Je heb vooral het kindje ermee als je er zo instaat.
één dag geleden
Ja het is een nare opmerking, maar waarschijnlijk gemaakt door iemand met een hele ouderwetse mindset. Want vroeger ging het allemaal volgens het "CB boekje" Wat dus betekend dat je idd rond 1 jaar stopt met voeden. Neemt niet weg dat de opmerking heel onprettig is, maar ik probeer wel een beeld te schetsen van een eventuele kloof in perspectief...
Dan nog je ongeruste gevoel. Weet je lieve mama ik kan alleen maar zeggen: Maak het bespreekbaar(!!). Ik heb soms echt weken rond gelopen met een soortgelijk gemeng gevoel over het kdv en telkens zei ik er niets over, behalve tegen mn vriend en die werd er op ten duur gek van. Dus heb ik besloten alles waar ik me onprettig over voel, door te vragen of bespreek tr maken. Vorige week nog zou onze baby een minder goede dag hebben gehad... Ze slaapt thuis overdag prima. Op het kdv op een hele dag een uur.... Ik heb dat bespreekbaar gemaakt en doorgevraagd. Eindconclusie: door een aanhoudend huilende baby was de hele groep overprikkeld en moesten veel kindjes huilen dus slaap was lastig.
Ik voelde me gerustgesteld en begreep dat een mindere dag er eenmaal tussenzit. Echt mama zo simpel kan het zijn. Ventileer je hart, maak je zorgen kenbaar. Iedereen hier kan super veel liefdevolle adviezen geven, maar bottenline is het jouw kindje die naar de opvang gaat dus moet jij je er ook goed bij voelen.
één dag geleden
Volg please je gevoel lieve mama. Jij weet het het allerbeste. Je hoeft je kindje niet meer los te laten. Het enige wat zij nodig heeft is haar mama die voor haar op komt. Ik zou het bespreekbaar maken en haar zeker niet slaap trainen zodat het voor hun handiger is als ze niet huilt. Dat is de omgekeerde wereld. Veel succes, you got this!
één dag geleden
Reactie op lieke0504
Volg please je gevoel lieve mama. Jij weet het het allerbeste. Je hoeft je ...
Slaap trainen hoeft niet negatief te zijn. Het is niet alleen handiger voor hun maar een kind weet door bijvoorbeeld regelmaat ook beter waar het aan toe is. Leidster kunnen soms toch niet anders. Als er meerdere kinderen zijn. Ik geloof er niet in dat ze bewust in kind in een schema willen drukken maar op die manier wel elk kind even veel aandacht. En dat werkt beter als je niet uren achtereen met 1 kind bezig bent. Lijkt me voor iedereen frustrerend. Maar tuurlijk is er een tussenweg en netjes overleggen moet ook een mogelijkheid zijn.
één dag geleden
Dankjewel voor al jullie reacties! Ik kan mijn gevoel nu beter in woorden uitleggen. Op dit moment voel ik nog niet echt de behoefte om het te bespreken, ik was meer op zoek naar waarom me dit zo dwars zat.
Ik ben wel van plan om te gaan slaap trainen, omdat ik denk dat dit fijner is voor haar. En over de bv, nogmaals thanks voor alle reacties! Ik ga lekker door met voeden en zodra we de 1 jaar bereiken krijgt ze gewoon een bekertje. En anders zien we het dan wel weer, aangezien het idd nog zo ver weg is.