14 Reacties

6 dagen geleden

OMG.. alsof je mijn zoontje van 21 maanden beschrijft. Ik volg even mee.

6 dagen geleden

Ik volg even want ik weet het soms ook even niet meer😵‍💫

6 dagen geleden

Peuter pubertijd miss? Google maar eens erop. Begint bij +/- 2 jaar

6 dagen geleden

Heee dit kind hebben wij ook🤭🙃

5 dagen geleden

Ja hoor, 2 = nee komt ergens vandaan 😜 Erg vermoeiend, maar ik laat het gewoon, mits het geen gevaarlijke situaties oplevert. Slaapzak niet uit? Prima. Dan met slaapzak naar beneden. Toen probeerde ze op haar kleine stoeltje te klimmen en viel ze op de grond. (Niet hard wel huilen) Ik heb haar uitgelegd dat het niet zo handig is met slaapzak en dat slaapzakken daarom boven blijven. Sindsdien 0 protest als ik zeg we gaan naar beneden dus slaapzak uit. Ze moest t gewoon even zelf ervaren. (Overigens heb ik daarnaast lange mouw rompers gekocht, ze had het ook koud bij uitkleden volgens mij) Ze willen heel graag zelf ervaren en ontdekken, dus waar mogelijk probeer ik het te faciliteren. Gaat echt niet altijd zonder strijd, maar moet zeggen dat het al stukken minder is. En betekent echt niet dat er geen grenzen zijn! Zo is hier voeten op tafel bij het eten bijvoorbeeld echt verboden en dat doen ze dus ook niet. Maar als het onder "ontdekken" valt, prima joh, ga je gang. Als het niet gevaarlijk is, ervaar het dan maar.

5 dagen geleden

ik geeft hem veel ruimte en ga bij voorkeur de strijd niet aan. Wil je zelf je autostoel inklimmen, ook prima. Wil je je jas even aanhouden, best. Als ik het wel afdwing is er grote kans op een driftbui en daar zit niemand op te wachten. Bijvoorbeeld toen ik de afstandsbediening van de airco bij opa en oma afpakte. Ik leg dan eerst uit dat het geen speelgoed is en dat hij hem daar terug kan leggen (werkt soms want hij vind het ook wel leuk om dingen terug te leggen). Lieverd het is geen speelgoed, dus dan leg ik hem terug (pak hem uit zn handjes) -> driftbui. Voor je het weet krijg je ook een krab over je gezicht of een pluk haar uit je hoofd.. Wat bij ons soms helpt is; >Keuze geven (deze eerst of deze) >Zelf laten doen / eerst zelf laten proberen >afleiding (kijk de maan, iets eetbaars, auto, muziekje) >hem waar mogelijk zelf laten beslissen >tijd nemen Maarja soms heb je gewoon geen keuze en moet je ergens met hem naar toe, hem mee naar huis zien te krijgen, verschoont of gedoucht worden.. Een grote uitdaging deze fase, waarbij ik soms het gevoel heb dat ik het allemaal niet goed aanpak 😅

5 dagen geleden

Ik volg ook. Hier precies dezelfde drama met alles😩 uit bed? Huilen gillen drama. In de auto? Zelfde drama. Uit de slaapzak? Pff nog grotere drama. Schoenen aan? Hoe durf ik! Vooral met die auto stoel dat ze gelijk haar lichaam helemaal stijf strekt grr. Hele lastige periode

5 dagen geleden

100% herkenning! Van ochtend tot avond is het grotendeels een strijd, terwijl hij bij oma en opa/oppas en opvang de braafheid zelf is 😬😂 Ik probeer hem zoveel mogelijk twee keuzes te geven zodat hij zijn wil ook kwijt kan. En soms is het gewoon ff tegen z’n wil in met een krijsend kind doorzetten 😅

4 dagen geleden

Reactie op LR13

100% herkenning! Van ochtend tot avond is het grotendeels een strijd, terwi ...
Jaa dat is hier ook zo! Op KDV en bij opa en oma zo braaf 🫠 Schijnt een soort gevoel van veiligheid en ontlading te zijn dat hij bij de moeder/ouders dan alle emoties eruit laat. Lekker weer 🤣

4 dagen geleden

Reactie op lisannee24

Ik volg ook. Hier precies dezelfde drama met alles😩 uit bed? Huilen gillen ...
Zo pittig 😓 Het lukt me soms amper hem vast te krijgen in dat stoeltje omdat hij zo tegen werkt. Hele buurt kan mee genieten. echt schiet mij maar lek op die momenten..

4 dagen geleden

Hier ook herkenning! Het is inderdaad het ergste als ik hem alleen heb op een dag. Daar voelt hij zich het meest veilig en dan komt het los. Anderen kunnen wel eens zeggen: "hij is altijd zo lief en zo gezellig etc!!". Nou... ik kan hem soms achter het behang plakken en vind ik hem helemaal niet leuk! Ik denk dat je het niet echt kan voorkomen. Ik weet wel dat het fijn en belangrijk is om momentjes voor jezelf te creëren als dat kan, om weer even op te laden en alles even helder te kunnen zien haha.

4 dagen geleden

Het hoort écht bij de leeftijd en wat ik als eerst tegen je wil zeggen… Hij doet het juíst bij jou, omdat hij zich bij jou veilig voelt. Hij vertrouwt jou het meeste van iedereen en voelt zich veilig genoeg om zijn frustraties te uiten en de grenzen uit te testen. Het is een heel vervelend compliment 😂 Wat ik met mijn dochter heb geleerd is; choose your battles. Wil ze niet eten? Prima, eet ze niet. Krijgt ze straks een gezonde snack. Jas niet aan? Is wat lastiger als het koud is buiten, dus uitleggen en zelf ook schoenen en jas aan doen. Het voorbeeld geven. Van mij mag ze ook altijd iets uitkiezen om mee te nemen. Een knuffel voor in de auto bijvoorbeeld. Geef de kleintjes een keuze. Zo hebben ze toch nog ergens controle over. Niet in de auto? Klimmen of tillen. Nu het donker is kijken we altijd nog even naar de maan. Vervolgens zeg ik dan, zullen we even kijken of (plek waar je naartoe gaat) ook de maan is? Werkt als een tiet! En zoveeeeeel mogelijk zelf laten doen. Zelf luier aan, zelf aankleden, betrekken bij de handelingen die je doet. Te laat komen is mijn tweede identiteit geworden en sinds ik het heb geaccepteerd, zoveel meer rust! Hopelijk heb je wat aan deze tips! We herkennen het allemaal zo te zien ❤️ Ps maar even serieus… dat autostoeltje is toch vooral gewoon de hell elke keer 😭😭

4 dagen geleden

Reactie op Annette040404

Het hoort écht bij de leeftijd en wat ik als eerst tegen je wil zeggen… Hij ...
Dankjewel voor je fijne reactie :-)