7 Reacties
2 dagen geleden
Hey, klinkt als een pittig herstel wat je hebt (gehad). Gelukkig gaat het het nu beter! Ik heb zelf met 34 wk pre eclampsie gekregen en met 36 wk bevallen. Geen schildklierklachten gelukkig maar ook tijd nodig gehad voor herstel en veel onzekerheid gehad over mn lichaam en een eventuele tweede zwangerschap. Ik heb onlangs in het MUMC (in Maastricht) een pre conceptioneel cardiovasculair onderzoek gehad: dit is gericht op vrouwen die pre eclamsie of HELLP hebben gehad. Je wordt helemaal doorgelicht en krijg adviezen voor leefstijl en evt volgende zwangerschap. Je kan een verwijzing aan je huisarts vragen en het wordt vergoed door je zorgverzekering! Hier kun je meer informatie vinden: https://vmkc.mumc.nl/transmuraal-vrouwen-dagcentrum/zorg-voor-de-zwangerschap. Ik heb onlangs de uitslag ook gehad en dat heeft voor mij wat vragen beantwoord en ik weet wat ik kan doen om bepaalde risico鈥檚 in de toekomst te verkleinen. Misschien heb jij er ook wat aan!! Je hoeft niet uit de regio Maastricht te komen om mee te doen, ik heb er zelf ook ruim twee uur voor gereden. Veel succes :)
2 dagen geleden
Ik ben een paar weken geleden eens bij de verloskundige binnengelopen met de vraag hoe het zit met zwangerschapsvergiftiging en een eventuele tweede zwangerschap. Zij gaf aan dat de kans bij een tweede zwangerschap kleiner is en als je het krijgt, het pas later zou zijn dan tijdens de eerste zwangerschap. Ik heb het tijdens de bevalling ontwikkeld, dus ga er vanuit dat bij een tweede zwangerschap de kans klein zou zijn.. ik heb wel nog steeds een hoge bloeddruk waar ik nu medicatie voor slik, dus zou dan wel meteen medisch worden. Ik ben daarom nu bezig met afvallen, hopelijk kan uiteindelijk de medicatie er dan van af. Met een trage schildklier heb ik geen ervaring. Maar je kan altijd bij een verloskundige een gesprek aanvragen waar je je vragen kunt stellen.
2 dagen geleden
Geen ervaring met pre eclampsia wel met een trage schildklier. Had al vanaf m'n 20e een trage schildklier. Slik je medicatie? Ik heb twee goede zwangerschappen gehad. Waar je rekening mee kan houden is het volgende:
- bij eventueel medicatiegebruik wordt je opgehoogd omdat je lijf meer nodig heeft
- geregeld bloedprikken voor controle waardes (ik moest elke 4 weken)
- even zoeken naar juiste nieuwe dosering medicijnen
- check op antistoffen voor gezondheid van de baby (maar misschien weet je dat al? Heb je Hashimoto?)
Verder heeft het, bij de juiste waardes, geen of nauwelijks impact op de baby of verloop van je zwangerschap. Kan zijn dat borstvoeding iets langzamer op gang komt (zelf geen moeite mee gehad). Veel succes 馃崁
https://www.thuisarts.nl/schildklier-problemen/mijn-schildklier-werkt-te-langzaam-en-ik-ben-zwanger
gisteren
Ik had precies hetzelfde en ben nu weer in verwachting. Bij een zwangerschapswens al naar de huisarts gaan, dan willen ze je scherper instellen met medicatie. Daarna iedere 4 wkn prikken om te kijken hoe het gaat.
Ik hoefde geen antistolling t.a.v. zwangerschapsvergiftiging maar wellicht jij wel, preventief voor deze zwangerschap. Calcium kan je slikken bij onvoldoende melkproducten. Meer kan je niet echt doen, goed opletten.
Mijn bloeddruk gaat goed, maar heb wel de angst zodra ik iets voel. Bespreek dit ook met je verloskundige
gisteren
Reactie op AvontuurlijkeZwaluw962691
Ik had precies hetzelfde en ben nu weer in verwachting. Bij een zwangerscha ...
Gefeliciteerd met je zwangerschap en fijn om te horen dat het goed gaat met je bloeddruk en heel begrijpelijk de angst. Ik ga voor je duimen 馃
Heb je ook wat extra vitamines geslikt voordat je begon met proberen of nam je pas die vitaminen na een positieve test?(zoals calcium, foliumzuur ?)
Heb inderdaad een gesprek met de huisarts gehad, maar zij vertelde me vooral dat ik direct contact op moest nemen na een positieve test en dat we dan inderdaad medicatie moeten ophogen en bloedverdunners en calcium tabletten moesten gaan inzetten.
Ik hoop dat ik me niet teveel druk ga maken en probeer me alvast voor te bereiden om beide scenario鈥檚 馃檭 hopende natuurlijk op een andere uiteinde 馃構
gisteren
Reactie op Simone MA
Gefeliciteerd met je zwangerschap en fijn om te horen dat het goed gaat met ...
Dankje 鈽猴笍
Nee ik ben begonnen toen ik het wist. Werd snel zwanger, terwijl we nog bezig waren met goed instellen van de schildklier.. 馃槄
Goed dat je al gesprek heb gehad. Blijft altijd spannend maar probeer er ook van te genieten. Ik twijfelde zelf bloeddrukmeter aan te schaffen maar niet gedaan omdat het anders de overhand neemt.