6 Reacties
4 maanden geleden
Ja lastig, ik moet zeggen die slaapjes van 30-45 zijn hier wel herkenbaar. Onze dochter is nu 5 maanden. Jullie zitten ook in de 4 maanden slaapregressie/ sprongetje. Wij in het staartje van de sprong. Dat is een lastige slaap tijd en helemaal om er dan aan te werken. Dan kan alles vaak even overhoop liggen. Hier worden de slaapjes langzaam weer wat langer. Dus soms ineens een uur ipv 45min. Heb gelezen dat het ook gewenning kan zijn dat ze dan wakker worden. Zijn ze net door een slaapcyclus heen rond de 40/45 min. Wij gaan proberen om dan toch bij het bedje te blijven staan aai over haar bol of hand op haar buik, slaap muziekje weer aan/ handje vasthouden (of een combinatie ervan) om toch een slaapje eraan vast te koppelen.
En als het advies je niet voegt zou je ook op zoek kunnen naar een andere slaap trainer die het op een andere manier doet.
Bij onze oudste hadden wij ook even net een andere manier van naar bed brengen nodig als tip om uit een patroon te komen.
Succes!
4 maanden geleden
Hoi! Hier veel herkenning hoor, zowel bij mijn dochter destijds als nu weer bij mijn zoontje. Volgens mij wordt gecontroleerd laten huilen pas geadviseerd na 6 maanden omdat ze voor die tijd niet in staat zijn zichzelf te troosten, dit leren ze pas langzaam vanaf die leeftijd.
Je zou eens kunnen kijken naar de pick up, put down methode & haar op die manier liefdevol zelfstandig in slaap laten vallen. Werkte destijds voor onze dochter goed en zijn nu weer begonnen met onze zoon. Betekent niet dat er geen traantjes vloeien, alleen ben je er zelf continue bij. Het kost je wel veel tijd en geduld hoor... De eerste avond waren we bij mijn zoontje 3 uur bezig 😫 de derde avond was het al minder dan een uurtje. Overdag oefenen we al wat langer, de eerste keer een half uur en inmiddels na twee weken soms maar 1x troosten maar vaak binnen 10 minuten is hij wel in slaap.
Ik geef hem sinds gisteren ook een knuffeldoekje bij het slapen die ik zelf heb gedragen en heb het idee dat dat qua overstuur zijn echt goed helpt!
En zou anders een draagzak nog helpen om je handen meer vrij te hebben? Bij ons is het laatste dutje op de dag sowieso in de draagzak, soms het eerste of tweede slaapje ook als we net ergens anders zijn.
4 maanden geleden
Kijk eens op het insta account van liefdevaneenmoeder. Zij geeft veel info en wat praktische tips!
Het ‘zelf’ in slaap vallen hebben we hier geoefend met hydrofieldoek en knuffeltje wat wij hebben gedragen zodat het naar ons ruikt. Draagzak of kinderwagen werkt hier ook altijd goed. En misschien dat een ritueeltje wat gaat helpen? Slaapzakje aan, gordijnen dicht doen samen, slaapmuziekje aan (wij hebben een eend die dat afspeelt en ook white noise kan doen).
Komt vanzelf mama! Denk zelf dat het ene kindje meer hulp nodig heeft dan het andere.
4 maanden geleden
Ik herken je verhaal helemaal. Wij waren ook eindeloos aan het wiegen en lieten haar maar op schoot slapen, zodat ze toch wat zou slapen.
Wij zijn begonnen met eerst een ritueel: slaapzakje aan, white noise hartslag aan, even knuffelen en wiegen tot ze slaapt en dan slapend wegleggen. Dit wegleggen bouw je af en je legt haar steeds wakkerder weg.
Zodra ze begint te huilen (dus niet jammeren) help je haar even door bijv te aaien of te sussen. Als het echt huilen huilen is, pak je haar op door te troosten.
Door het steeds wakkerder weg leggen leert ze zelfstandig in slaap vallen . Wij hebben hier echt een week voor uitgetrokken en het kost heel veel tijd en geduld, maar uiteindelijk lukt het slapen zelfstandig veel beter.
Ook elke dag hetzelfde doen werkt goed. Wakker worden, voeden, spelen en slapen.
Ik heb ook veel gehad aan het boek baby in een droom ritme (lekker slapen zonder huilen). Wellicht is het ook iets voor jou? Op Vinted is ie niet zo duur!
Succes mama!
4 maanden geleden
Bedankt voor de tips en herkenning allemaal! Ik zal me eens gaan verdiepen in de tips die jullie hebben gegeven.de draagzak doet ze het gelukkig wel goed in, de kinderwagen niet. De nachtjes zijn nu ook weer slechter dus hoop dat het toch nog deels te maken heeft met de slaapregressie en er straks toch wat verbetering te zien is.
4 maanden geleden
Hé wat vervelend voor jullie.
Ik snap helemaal dat je je handen wat meer vrij wil hebben. Wat hier heeft geholpen is om hem in ze babynestje neer te leggen nadat hij in slaap was gevallen in me armen.
Dat gaf hem wat meer geborgenheid. Eerst legde ik het babynestje bij ons op de bank en later verplaatste ik die naar ze bed zodat hij ook daar wakker werd en ze bedje ging associëren met slaap. Uiteindelijk kon ik hem op deze manier wakker in ze nestje leggen en later het nestje weghalen. Het is niet de meest veilige optie wat betreft veilig slapen maar wij hebben een babyfoon met camera dus konden hem prima in de gaten houden.
Heb je ook wel eens geprobeerd om geen slaapzakje aan te trekken? Sommige kindjes zijn daar gewoon niet dol op dus een keer uitlaten en een pyjama aandoen kan je ook proberen.
En probeer echt Max 1,5 uur wakkertijd aan te houden voordat je je kindje in slaap helpt. Dan is hij in iedergeval niet over vermoeid.
Hopelijk kan je er wat mee, succes! 🫶🏼