12 Reacties
3 maanden geleden
Ik geef zelf aan mijn baby van 5 maanden geprakt voedsel maar geen gepureerd eten, die kleine stukjes kan ze prima verwerken
3 maanden geleden
Wij willen gaan Rapleyen en heel simpel, ze kunnen nog niet zitten, dus wachten is niet zo moeilijk.
Ik wacht sowieso tot ze 6 maanden zijn, ook al krijgen ze nu kunstvoeding. Vind het advies van het cb heel raar en al helemaal omdat onze meisjes premi zijn, wachten we sowieso tot 6 maanden (=5 gecorrigeerd). Dan eventueel misschien wat proef hapjes, maar so far (nu ruim 5 maanden) hebben ze echt nog niks gehad.
Deze dame heeft een heel interessante blog geschreven daarover :)
(Overigens ben ik het zeker niet eens met alles wat ze schrijft, maar deze kan ik me in vinden)
https://groenevrouw.nl/blog/blog-categorieen/moeder-kind/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding
3 maanden geleden
Hoi, hier ook volledig bv en ook van plan rapley/kleintjes methode te gaan doen. Ze is nu 4,5 maand en begint wel goed te kijken als we eten. Maar wij wachten tot ze zelfstandig rechtop kan zitten, zelf eten naar haar mond kan brengen en tot 10 maanden blijft bv (of kv als ik er tegen die tijd klaar mee ben) de hoofdvoeding. Interessante boeken vind ik: de poep dokter junior en eten voor de kleintjes. Op instagram heb je ook solidstarts. Zij hebben ook een app.
3 maanden geleden
Hier ook nog volledig bv! Ben van plan een combinatie te doen. Vanaf ongeveer 6 maanden starten met gepureerde hapjes en zodra ze goed kan zitten stukjes groente/fruit erbij!
3 maanden geleden
Wij gaan ook weer rapley doen en dus rond de 6 maanden beginnen, beviel heel goed bij de eerste! Het voelt voor mij gewoon beter om mijn kindje te volgen en de regie te geven wat betreft eten en dat heb je met hapjes gewoon minder. Het was echt genieten hoe onze eerste vast voedsel ging ontdekken, proeven en voelen, ik zie er alweer heel erg naar uit 😍 en tot minstens 1 jaar blijft melk toch wel de hoofdvoeding (hopelijk weer voornamelijk bv) dus er hoeft ook nog niet veel in te gaan. Ons zoontje (bijna 5 maanden) vindt het ook heel interessant om ons te zien eten dus ik heb hem gisteren voor het eerst een dikke kleine lepel gegeven om mee te spelen tijdens het eten en hij was al heerlijk aan het oefenen en erop aan het sabbelen (net als met elk ander kauw speeltje). Dit zie ik trouwens zelf niet echt als teken dat hij ‘toe is aan vast voedsel’ maar meer na doen wat wij doen en zijn mond verkennen. Soms zie je met speeltjes ook al heel mooi het kokhalsreflex als iets te diep in de keel komt dus dat oefent hij dan ook alvast
3 maanden geleden
Ik ben begonnen met gepureerde hapjes en wil als dit goed gaat op 6 maanden over op rapley. Het gaf mij een fijn gevoel dat ik in elk geval kon zien hoe de voeding zou vallen.
3 maanden geleden
Wij proberen nu nog hapjes (bijna 5 maanden), maar die pakt ze nog niet lekker. We bieden nu drie dagen op een rij hapjes aan, als ze die dan niet zo wil stoppen we voor de rest van de week en dan beginnen/proberen we opnieuw. Wel op de dagen dat ze dan geen hapjes krijgt af en toe de lepel aanbieden, soms met een druppeltje melk vlak voor flesvoeding. Spelenderwijs leren wat de lepel is etc en dat je daarmee dus ook hapjes kunt krijgen.
Zodra ze dan 6 maanden oud is en als ze wat beter kan zitten, gaan we direct over op Rapley/kleintjes methode. Voelt voor ons het meest 'natuurlijke' qua voeden. :)
3 maanden geleden
Dank voor al jullie antwoorden. Ik heb het gevoel dat het starten met gepureerd meer voor mijn ‘controle gevoel’ zou zijn dan dat het goed is voor mijn baby. Jullie tips en reacties sterken me hierin. Mijn zoontje zit al goed er sterk, hij heeft ineens een nek (🤪) dus denk dat hij er bijna klaar voor is.
3 maanden geleden
Wij hebben beide methoden gecombineerd bij de eerste. Win win vonden wij. De ene maaltijd gewoon gepureerde hapjes en als wij aten Rapley (zonder dat het belangrijk was hoeveel hij at.) mijn ervaring is dat ze bij Rapley minder eten, en onze zoon had ondergewicht dus daarom ook papjes. Maar als hij goed bijkomt, leren ze bij Rapley meer hun eigen instinct te volgen.