17 Reacties
2 jaar geleden
Doen!!! 😁
Ik heb de 37 weken nog niet gered maar bij m’n vorige zwangerschap (tweeling en een mega dikke buik!) tot de laatste week nog gegaan. Het is zoooo fijn voor je lijf om in de warmte te zijn!
Nu bijna 36 weken en weer een medische indicatie maar ben vorige week nog geweest. Liefst reserveer ik voor volgende week ook nog een keer, maar eerst maar even zien of we dat halen 😋
Als jij je lichaam kent en sauna’s gewend bent kan het echt geen kwaad en is het alleen maar heel erg fijn!
Ervaring voor mij is dat als m’n man mee is ik eigenlijk nooit aangesproken word over de zwangerschap, maar als ik alleen ga juist wel.
Ik vind het niet erg, maar dan hoef je je er misschien minder zorgen om te maken.
2 jaar geleden
Ik ben 35 weken zwanger en ga sinds sept/okt terug bijna wekelijks zwemmen + sauna. De adviezen zijn inderdaad tegenstrijdig. Maar er heeft me iemand ook gezegd dat ze in Finland en die landen ook regelmatig in de sauna gaan en zich er daar niets van aantrekken en als het echt schadelijk zou zijn dan zouden ze daar al uitgestorven zijn 😆. De theorie is dat uw lichaamstemperatuur te hoog zou worden, maar na een kwartier in een sauna heb je heus nog geen 39°C koorts hoor. Als je het te warm krijgt, ga je er gewoon uit en neem zeker voldoende tijd om af te koelen. Ikzelf ga wel maar 2x achter elkaar, niet meer een ganse dag van de ene naar de andere sauna. Mijn gynaecoloog zei wel dat je iets sneller harde buiken van krijgt op het einde van de zwangerschap en in extreme gevallen uw lichaam iets sneller in gang zet, maar hij nuanceerde dat ook wel direct plus met 37 weken kan dat al zeker geen kwaad.
2 jaar geleden
Ik durf niet meer met mn tweelingbuik (ben echt heel immobiel, kan niet meer fatsoenlijk zitten/lopen/liggen en we weten niet zeker of mn vliezen zijn gebroken) maar zou het echt zo doen! Ben in november nog in Finland goed naar je lichaam luisteren en als je duizelig wordt even rustig aan doen. Ik merkte zelf dat ik heeeel slecht ging op de vrij koude Finse zee in november. Dus heb gekoeld onder de douche en gewoon buiten zitten (ging wel goed)
Wat andere mensen betreft zou ik me er vooral helemaal niks van aan trekken ☺️
Er loopt van alles rond in de sauna, grote en kleine piemels, hangtieten, rimpelbillen, super strakke buikjes en sixpacks.. daar past een zwangere buik prima tussen!
2 jaar geleden
Reactie op dropmentos
Ik durf niet meer met mn tweelingbuik (ben echt heel immobiel, kan niet mee ...
Huhhhhh helft van mn bericht is weg
Ik had voor de zekerheid wat onderzoek gedaan en had een artikel gevonden van wat Finse wetenschappers. Daaruit bleek dat je interne temperatuur wel iets stijgt van een saunabezoek, maar dat een gemiddeld warm bad veel meer zorgt voor temperatuurstijging (en daar hoor je dan weer nauwelijks wat over, terwijl er zat vrouwen dagelijks in bad zitten)
Vooral naar je lichaam luisteren, dan komt t vast goed :)
2 jaar geleden
Bij mij werd het ook aangeraden, ik ben gisteren de hele dag naar de sauna geweest: heeeerlijk!! Ik zou gewoon uitgaan van degenen met verstand van zaken (lees: de VK/artsen en jij die je eigen lijf het beste kent) en de rest lekker links laten liggen🤞
Ik kreeg gisteren wel wat vuile blikken van andere vrouwen in de sauna, maar ik dacht alleen maar: als je zo zuur in een ontspanningsresort zit dan had jouw eigen moeder juist wat meer mogen ontspannen😂
2 jaar geleden
Wat fijn te horen dat jullie zulke fijne ervaringen hebben met het saunabezoek! Ik heb ook zo'n zin om te gaan! Gaan jullie ook nog in de bubbelbaden/zwembaden?
2 jaar geleden
Reactie op jessie1111
Wat fijn te horen dat jullie zulke fijne ervaringen hebben met het saunabez ...
Ja hoor, zwembaden juist (zwemmen is heel goed) en de bubbelbaden heb ik ook gedaan. Wel de kanttekening dat ik al de hele zwangerschap 3/4x per week in bad zit en sauna’s gewend ben :)
2 jaar geleden
Ik heb deze week met precies 36 weken een sauna dagje gedaan en vond het heerlijk. In overleg met de verloskundige mocht ik korte sessies in de sauna en in kruiden/stoom/bubbelbaden.
Ben twee keer vijf minuutjes in een sauna geweest op de laagste trede. Lichaamstemperatuur niet te veel laten stijgen en oppassen met opstaan ivm lage bloeddruk.
Daarna steeds heerlijk loom in de rustruimte gelegen, merkte echt dat het nu voor mijn lichaam intensiever is en ik meteen in standje relax kwam te staan.
Daar bloot rondlopen was echt prima, er zijn lijven in alle soorten en maten. Vond niet dat mensen per se extra lang keken en hoe gezellig is het om je kindje te voelen bewegen terwijl je daar relaxed in een stoombad zit.
2 jaar geleden
Meiden! Wat een positieve reacties allemaal. Heeeerlijk dat er zoveel goede ervaringen zijn geweest. Ik kan niet wachten om m'n zware buik lekker in het warme water te laten zakken!! Er zijn veel baden waar ik heen ga en een heerlijke rust ruimte. Bizar dat ik heel de zwangerschap niet durfde te gaan. Wat dat betreft echt mezelf te kort gedaan. Mijn VK zei vandaag ook dat de onderzoeken die online te lezen zijn, vrij oud zijn en niet goed laten zien hoe "schadelijk" bijvoorbeeld een infrarood sauna of bubbelbad is. Het zijn speculaties op basis van verschillende mogelijke theorieën en omdat ze bij zwangere en hun ongeboren vrucht 0 risico willen nemen, wordt het afgeraden. Anyway, ik ga er helemaal voor en kan niet wachtennnn🥰
2 jaar geleden
Reactie op Liekebrk
Ja hoor, zwembaden juist (zwemmen is heel goed) en de bubbelbaden heb ik oo ...
Super fijn te horen, ik ga proberen mijn man over te halen🥰 ik ga normaal ook regelmatig naar de sauna en vind het heerlijk maar de tegenstrijdige dingen die ik op internet vind maken mij erg onzeker. Ben met 24 weken voor de laatste keer geweest.
2 jaar geleden
Ik ga normaal ook regelmatig naar de sauna en ben de warmte ook gewend. Ik ben nu ruim 35 weken. Sinds ik 32 weken zwanger ben merk ik echter dat ik er echt een stuk slechter tegen kan. Al een paar keer over moeten geven na sauna bezoek en veel last van m’n bloeddruk. Waar ik dit normaal goed aanvoel (ik heb altijd een zeer lage bloeddruk) is dit nu niet het geval. Ik ga dus voorlopig niet meer. Maar dat is meer omdat mijn lichaam het niet aankan. Hopelijk werkt het voor jou juist wel ontspannend!
2 jaar geleden
Reactie op jessie1111
Super fijn te horen, ik ga proberen mijn man over te halen🥰 ik ga normaal ...
Waarom van internet laten afhangen en niet van de verloskundige? Zoals topicstarter aangeeft: zowel haar VK als hier ook raden het juist aan. Misschien ook eens vragen aan jullie VK? Dat je man dan geruster is?😊
2 jaar geleden
Reactie op jessie1111
Super fijn te horen, ik ga proberen mijn man over te halen🥰 ik ga normaal ...
Ik zou eerst even met je VK overleggen. Dan voelen jij en je man je vast geruster ❤️. Ik wilde heel mijn zwangerschap ook niet gaan omdat ik het spannend vond, inderdaad vanwege de tegenstrijdige berichten. Maar doordat ik het vandaag toch bespreekbaar heb gemaakt kwam ik erachter dat zorgen (in mijn geval) helemaal niet nodig zijn. Als je een indicatie hebt o.i.d is het misschien wel anders en niet aan te raden! Dus altijd ff VK checken❤️