16 Reacties
2 jaar geleden
Nee, het is niet schadelijk voor de baby.
Het is wel zo dat als je hevig schrikt, je lichaam adrenaline aanmaakt en dat komt even later (maar niet zo heftig als bij jou) bij de baby, waardoor zijn hartslag even omhoog gaat.
Kan geen kwaad...
2 jaar geleden
Reactie op Teddybeertje2023💖💙🍀
Het is wel zo dat als je hevig ...
Dit is trouwens een bericht van iemand wat op internet staat hopelijk heb je er iets aan ☺️
2 jaar geleden
Reactie op Teddybeertje2023💖💙🍀
Het is wel zo dat als je hevig ...
Dankjewel! Dit geeft me rust
2 jaar geleden
Ah, wat flauw zeg! Een baby kan gelukkig tegen een stootje en zit veilig in je baarmoeder in vruchtwater. De pijn die je voelde is een teken van je lichaam dat dit niet zo’n goed idee is (krampachtig bewegen), maar ja.. doe je weinig aan als je schrikt!
Snap niet zo goed hoe iemand denk dat het leuk is een zwangere te laten schrikken, terecht dat je boos was!🤷🏻♀️🙄
2 jaar geleden
Ah, wat flauw zeg! Een baby kan gelukkig tegen een stootje en zit veilig in ...
Dankjewel voor je reactie! Ben nu gelukkig wat rustiger weer
2 jaar geleden
Dat is echt not done (als diegene het weet in ieder geval). Kan me voorstellen dat je dan even bang bent!
Om je gerust te stellen: ik heb afgelopen week een auto-ongeluk gehad waarbij degene die fout zat ook doodleuk is weggereden. Ik heb meteen de verloskundige gebeld en die zei dat het met een kleine botsing geen kwaad kan: de baby zit stevig vast (ik ben nu 8+3). Het lijkt me dat schrik dan ook meevalt :-)
Succes met je zwangerschap!
2 jaar geleden
Het beter om diegene te vertellen dat het niet goed is voor je dat je schikt. Ik ben vandaag ook doodgeschrokken en voelde idd die krampjes en steken in mijn buik mijn hart ging ook tekeer. Op de snelweg terug naar huis net voor de storm was iedereen gek op de weg geworden. Iemand werd gefrustreerd van diegene voorhem en haalde mij van rechts. Het scheelde een haartje ik heb moeten flink remmen. Daarna maakt hij een sorry beweging daar heb je wat aan.
2 jaar geleden
Reactie op nienke10012003
Dankjewel voor je reactie! Ben nu gelukkig wat rustiger weer
Dat is sowieso fijn om te horen. Hopelijk was het een onbewust lompe actie en gebeurt het niet vaker.
2 jaar geleden
Iemand heeft je bewust best laten schrikken en dat is idd niet leuk! Sowieso moet je met een zwangere vrouw voorzichtiger zijn 🩷🩷🩷 Los daarvan: heb ik het idee dat ik veel sneller en heftiger schrik in het dagelijks leven. Als ik nu schrik voel ik dat echt door heel mijn lichaam en sta helemaal verstijfd 😅
2 jaar geleden
Het kan geen kwaad voor de baby. Het is wel zo dat alles in je lijf wat weker/slapper wordt zodat je lichaam zich goed kan aanpassen aan het groeien van je baby en uiteindelijk ook de geboorte. Je kunt dus wel veel makkelijker iets verrekken en als je schrikt maak je vaak plotselinge bewegingen. Dat kan flink zeer doen en lang ook, dus het is zeker niet raar om van je omgeving te vragen dit niet meer te doen.
2 jaar geleden
Schrikken is sowieso heel slecht, kan zelfs hartaanvallen veroorzaken. Ik zou niet bang zijn voor een miskraam of er teveel bij stilstaan. Wel flink die persoon uitleggen dat dat sowieso not done is, zwanger of niet zwanger. Zo hatelijk als mensen zo zijn🫤
2 jaar geleden
Reactie op Suzanne3
Echt ook bij jonge mensen risico op hartaanval?
Als we schrikken, komen bepaalde stresshormonen vrij in ons lichaam. Die hormonen zorgen ervoor dat bacteriën die normaal aan de slagaders kleven, loskomen en in de bloedbaan belanden. Dit fenomeen kan een verstopping veroorzaken en - in het ergste geval - een hartaanval uitlokken met fatale gevolgen.
‘Een hartaanval en een beroerte zijn vaak het gevolg van verhoogde niveaus van catecholamines (de groep hormonen waartoe adrenaline, noradrenaline en dopamine behoren, red.) in het bloed en weefsels. Dit is het resultaat van een plotse emotionele shock, acute stress een abrupte inspanning of overbelasting’, zegt co-auteur van de studie David Davies.
Stukje uit nieuwsblad.be.
Ik heb snel gezocht maar ik denk dat dit voor iedereen geld.
Ik heb een hekel aan schrikken of iemand laten schrikken, bij ons is dat echt een regel thuis dat je elkaar niet mag laten schrikken.
2 jaar geleden
Ik heb bij vorige zwangerschap bij 18 weken een keer een situatie gehad waarbij ik me echt doodschrok.. (eng persoon in de voorportiek van het appartement waar ik toen woonde, het was half 7 s ochtends in de winter en hij stond in een hoekje in donkere kleding, hij bewoog waardoor ik hem zag… heb nog nooit zo hard gevloekt!! )
Het resultaat, mijn hartslag to the Max… en toen ik rustig werd was er iemand in m’n buik die duidelijk ook nog even moest bekomen van de schrik.. en dat was het eerste moment dat ik hem voelde haha! Dus het werd uiteindelijk een positief punt, maar mennnn wat ben ik me een partij geschrokken!
Kan gelukkig weinig kwaad, het is soort van ‘eenmalige acute stress’ waarbij chronische stress veel zorgelijker is voor de baby, maar leuk is anders!