5 Reacties

2 jaar geleden

Wat ik altijd geleerd heb is dat ik altijd voel in zijn/haar nekje als hij/zij het koud of warm heeft en met nachtvoedingen even temperaturen. Ik keek nooit naar togwaardes. Mijn zoontje van 1 heeft een slaapzak van 3 tog aan en heeft snachts gewoon een lange romper en een pjama aan. Bij een newborn zou ik er een dekentje bij gaan liggen tot zijn/haar buik.

2 jaar geleden

Ik gebruik altijd tabellen die vaak bij de slaapzak zitten of online staan. 24baby heeft er ook zo een. Moet wel zeggen dat sommigen ook verschillen en dat ik indd ook zelf in het nekje voel en logisch nadenk. Die TOG op het label klopt volgens mij ook niet altijd precies 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Ik kom er ook nooit uit. Elke slaapzak en advies is net weer iets anders. Ik heb nu voor ons meisje van 3 weken en 3 dagen een Hema slaapzak maat 50/56 TOG3. Belangrijk is dat het nekje er goed in past en de baby dus niet weg kan zakken. Ze slaapt met een romper lange mouwen en een boxpakje/ pyjamaatje. En is prima op temperatuur, idd via de nek in de gaten houden tijdens de nacht voedingen hoe ze aanvoelen en als je twijfelt even meten. Niet elk kindje kan al vroeg in een slaapzak en hebben mis meer geborgenheid nodig. Wij hebben de puck a baby piep voor de zekerheid klaar liggen als ze een mindere nacht heeft en dan gaat ze onder een deken. Oh in de slaapzak hebben de armen totaal geen toegevoegde waarde omdat ze nog zo klein is haha! dus die zitten gewoon in de slaapzak waardoor ze haar armen en benen gewoon kan bewegen.

2 jaar geleden

TOG3 is echt een behoorlijk warme slaapzak geschikt voor kamertemperaturen onder de 16 graden. In principe is TOG4 de maximum waarde van het totaal, anders loop je het risico op warmtestuwing en dat is gevaarlijk. Ik vind deze tabel redelijk duidelijk: https://www.inspiratievoorjebabykamer.nl/wp-content/uploads/2022/11/tog-waarde-tabel.jpg.webp Ik gebruik zelf de tabel van puckababy omdat ik daar de slaapzak van heb. In principe zou jouw veilige TOG waarde 2.0 zijn. Je kunt proberen of de slaapzak icm alleen een luier of luier en romper niet te warm is, maar ik zou de verwarming dan echt niet hoger zetten dan 18. Verder inderdaad het nekje voelen. Nee, ik reken het niet uit. Ik ga uit van de TOG van de slaapzak en de kamertemperatuur en zoek daar het soort en aantal laagjes kleding bij uit. Dat gaat inmiddels grotendeels op gevoel. Je kunt een beetje variëren met de dikte van de pyjama maar verder zijn er niet veel variabelen.

2 jaar geleden

Hier ook de tog3 van Hema. Variant zonder mouwen. Luier en lange mouwen rompertje eronder. Temperatuur in de slaapkamer is zo rond de 18/19