19 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op NHJLMDB
Rijstwafels en mais stengels verkopen ze in kleine verpakkingen voor babies ...
Ah dat wist ik niet. Ik ga eens kijken dankje!
2 maanden geleden
Reactie op Zsannie
Ik volg! Ik snap er ook allemaal maar weinig van. Mijn zoontje is bijna 6 m ...
Ja ik vind het ook een hele verandering. Langzaamaan proberen we er een beetje naartoe te werken. Het is hier ook nog erg zoeken
2 maanden geleden
Dat praatplaatje heb ik nog niet eerder gezien. ? Hier zijn ze bij het cb juist heel erg tegen maissticks en rijstwafels, vooral nu nog, eerst de maaltijden opbouwen met zoveel mogelijk groente fruit en granen en pas richting 12 maanden eens nadenken over een tussendoortje, en dan nog het liefst fruit of groente.
Maarja ons cb geeft ook als advies om nog te wachten met opvolgmelk... waarom verschillen de adviezen zo zelfs binnen 1 land...? 🫣
2 maanden geleden
Afbouwen met borstvoeding is niet nodig en ook niet aan te raden. Je productie is nog niet stabiel en met minder voedingen kan het zijn dat het steeds maar minder word. Melk is en blijft de hoofdvoeding tot 1 jaar. Eerst melk dan hapjes. Tussendoortjes mogen maar zijn echt nog niet belangrijk. Er zitten geen belangrijke voedingsstoffen in maisstengels of wafels.
Deze plaat ken ik niet maar met sochtends fruit, middag brood en avond maaltijd kom je al een heel end.
2 maanden geleden
Ik merk bij mezelf dat alles zo veel gemakkelijker gaat als ik me minder druk maak om schema's en toestanden .
Het is goed om adviezen aan te horen en je in te lezen. Maar je krampachtig vasthouden aan een schema (zeker hier want ik voed op verzoek, ook borstvoeding, er is geen peil op te trekken) word ik in elk geval niet gelukkiger van.
Melk is de hoofdvoeding en de rest is mooi meegenomen, vind ik.
We proberen te varieren en ze begint langzaamaan ook meer vaste voeding te eten en daar ben ik al hartstikke blij mee 😊
Uiteraard doet iedereen het op z'n eigen manier, maar doe vooral wat volgens jou goed voelt😊
Hier kreeg ze krampjes van maissticks dus die hebben we achterwege gelaten
In plaats daar van krijgt ze af en toe een blauwe bessen snack op basis van rijst, ze houdt het zelf vast en sabbelt er lekker op.
Wel een plakzooi maar goed 😂
2 maanden geleden
Reactie op meroeti
Ik zou nu focussen op fruit in de ochtend, brood met de lunch en groente in ...
Sluit me bij jullie aan! Nu al afbouwen is ook echt niet nodig. Dat komt vanzelf als de maaltijden wat groter worden en dus een voeding aan de borst/fles vervangen.
Persoonlijk ben ik nu ook geen voorstander van tussendoortjes geven, omdat ze er qua voedingswaarde nog niks uithalen.
2 maanden geleden
Reactie op Velvet91
Ik merk bij mezelf dat alles zo veel gemakkelijker gaat als ik me minder dr ...
Klopt helemaal!
2 maanden geleden
Het tussendoortje was ook meer bedoeld om te knabbelen/sabbelen. Leren en oefenen van mond motoriek. Ben het er mee eens dat het niet voedzaam is. Wij geven nu sochtends fruit en savonds groente. Deze week willen we starten met een brood smiddags 🥘
2 maanden geleden
Reactie op KMdV1993
Dat praatplaatje heb ik nog niet eerder gezien. ? Hier zijn ze bij het cb j ...
Dit verschilt geel erg per regio dan lijkt. Idd erg lastig… ik dacht dat deze in praatplaat bij iedere cb wel naar voren kwam. Wellicht alleen in deze regio🥳
2 maanden geleden
Reactie op Ruby100224
Dit verschilt geel erg per regio dan lijkt. Idd erg lastig… ik dacht dat de ...
🤔*
2 maanden geleden
Reactie op Ruby100224
Dit verschilt geel erg per regio dan lijkt. Idd erg lastig… ik dacht dat de ...
Gek toch? Alsof baby’s in de ene regio ander voedsel mogen eten dan de andere regio 😂. Zo verwarrend!
2 maanden geleden
Bij ons adviseert het cb het Voedingscentrum te volgen. Die hebben een mooie duidelijke site met goede tips!
Heb ik zelf heel veel aan.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes.aspx
Ook een pagina met ideeën voor dagmenu: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/handige-voor-op-je-koelkast.aspx
En idd, het zijn maar richtlijnen he! Mijn zoontje eet super veel en zit nu (6 maanden) al op 150 g fruit + 150 g groente + 1 boterham per dag.
2 maanden geleden
Gewoon je eigen gevoel volgen hoor. Al die regeltjes 🙈
Hier eet onze baby bij het ontbijt kleine stukjes brood mee (gewoon of met een klein beetje pindakaas), hij krijgt een beetje fruit (wel vers, potjes wilt hij niks van weten. Vindt banaan fantastisch en mandarijn/sinaasappel gaat er ook goed in), als tussendoortje een maisknabbel of stukjes bruin brood en bij het avondeten proeft hij van ons of krijgt hij een eigen hapje (zoete aardappel, broccoli, bloemkool bijvoorbeeld). En uiteraard krijgt hij z'n gewone flessen nog, want hij eet niet zoveel dat het een volledige maaltijd vervangt.
2 maanden geleden
Wij hebben ook die plaat gekregen. Er staat dan ‘s ochtends en ‘s avonds 200ml en ‘s middags boterham en 100ml fles. Maar daar zitten wij echt nog niet op. Bij ons zei ze wel dat dit een richtlijn is en het uiteindelijk wel allemaal komt dat de kleine vanzelf een melkvoeding gaat weglaten.
Maar idd wel gek om te lezen dat het overal anders is qua adviezen he, soms zo verwarrend🙈