14 Reacties

één maand geleden

Hoi! Het is inderdaad lastig. Kv en bv is gewoon anders, ook de hoeveelheden. Als je kolft en je baby drinkt bijv. 150cc betekent dat niet gelijk dat kv ook 150 cc moet zijn. Ik heb nu 1 voeding afgebouwd en ben begonnen met 150 + 5 te geven. Dit dronk ze niet leeg, dus toen 120+ 4 aangeboden. Als je baby toch nog honger blijkt te hebben kun je altijd nog een klein flesje aanbieden. Nu is mijn dochter ook weer veel anders als mijn zoon hoor haha. Die dronk op deze leeftijd al flessen van 200cc, maar dat gaat haar echt niet lukken. Ze dronk de kv ook een week goed en daarna begon ze ineens al die voedingen uit te spugen (echt met een hele golf 😵‍💫) dus nu geef ik 120+4 met een beetje jbpm. Ik kan je verder niet echt advies geven, maar misschien heb je er wat aan 😁

één maand geleden

Hier inmiddels een maandje overgestapt van bv naar kv en ik kan je vertellen dat het af en toe echt nog zoeken is. Mijn dochter blijft het ‘borstvoedingsritme’ aanhouden, wij zitten echt niet op de 3/4 grote flessen die je overal leest. Momenteel echt nog op 6/7 voedingen, inclusief nacht. In het begin hebben wij de richtlijn aangehouden van LLL voor afgekolfde melk in de flessen. Begonnen met elk voedingsmoment 120+4. Toen we helemaal over waren hebben we gekeken of we het op konden hogen. We doen nu 150+5, maar dat drinkt ze niet op. In de nacht geven we 90+3, inmiddels weten we dat ze daar in de nacht genoeg aan heeft. Ik vind de richtlijnen voor het totaal aan hoeveelheid per dag ook wat lastig. Ik volg eigenlijk mijn kindje daarin. Ik heb me wel laten vertellen dat je met kv niet boven de 1 liter uit mag komen, maar daar komen we ook niet aan. Hoe af te bouwen naar 4 grote flessen is voor mij nog een raadsel, dat drinkt ze echt niet hier! Ben benieuwd wat jouw cb adviseert daarin. Heb laatst hier een topic over geopend, maar weinig tips alleen maar herkenbaarheid haha.

één maand geleden

Dank jullie wel voor jullie reactie! Het is dus een herkenbare struggle. Ik zal het laten weten als ik wat van het cb heb gehoord. Maar jullie geven dan kleinere flessen dan dat ik heb gedaan dit weekend 😬 Dan denk ik dat ik ook minder ga geven

één maand geleden

Reactie op 11223

Dank jullie wel voor jullie reactie! Het is dus een herkenbare struggle. Ik ...
Kan natuurlijk zijn dat jouw kindje wel grotere flessen op kan! Dan kom je waarschijnlijk wel op minder voedingsmomenten

één maand geleden

Ik volg! Ben ook net begonnen, was van plan om inderdaad eerst een voor een de borstvoedingen om te zetten naar kv (1 voeding per week, lekker langzaam, kan ook wel iets sneller als je zou willen). En wil dan vanaf daar naar minder voedingen toewerken (zitten nu op 7 per dag). Eigenlijk gewoon door de flessen waar je vanaf wil steeds een schepje kleiner te maken en de flessen die je wil houden dan een schepje groter. Idd in totaal wat betreft kv niet meer dan 1000ml per dag (ik denk dat ons meisje dat sowieso niet aan zal tikken), maar in de overgangsfase eigenlijk geen idee. Ik dacht per fles ongeveer 150ml (ongeveer 1000/7), en dan maar zien of ze veel overhoudt of juist nog dorst heeft, en daar dan een beetje op aanpassen. Zal ook wel wat verschillen afhankelijk vh voedmoment. Heel herkenbaar hoor, alles opnieuw uitvinden. Ik dacht dat ik het wel wist omdat ons zoontje vanaf 10 weken kv heeft gekregen, maar is toch wel helemaal anders met overstappen na 7 maanden.. Ben benieuwd wat het cb je verteld.

één maand geleden

Reactie op Babygirlfeb24

Kan natuurlijk zijn dat jouw kindje wel grotere flessen op kan! Dan kom je ...
Hij dronk een keer een fles van 180 zo lees, alleen moest hij daarna ook erg spugen. Gisteren heb ik 150 gegeven, maar toen moest hij ook spugen en had ook snel weer trek daarna. Helaas nog niks van het cb gehoord

één maand geleden

Reactie op RuthS

Ik volg! Ben ook net begonnen, was van plan om inderdaad eerst een voor een ...
Hoe je het doet klinkt wel goed, denk dat ik het ook zo ga doen

één maand geleden

Hoe reageren jullie kindjes op de flesvoeding? Ik vind het wel nog lastig, gisteren was hij tussen het drinken uit de fles door, huilend aan het zoeken naar de borst 😢 ik begin te twijfelen of ik wel echt wil stoppen met bv. En daarnaast moet hij na een fles behoorlijk spugen

één maand geleden

Reactie op 11223

Hoe reageren jullie kindjes op de flesvoeding? Ik vind het wel nog lastig, ...
Hier heeft ze echt wel 1 week last gehad van haar buikje, ging daarna beter. Ze spuugde eigenlijk een hele tijd weinig, maar de laatste week weer veel. Denk dat het bij het ‘sprongetje’ hoort. Ah en het mentale van stoppen met bv is zo moeilijk hè!! Je kunt ook kijken hoe je je voelt als je 1/2 voedingen hebt afgebouwd, misschien vind je de combinatie ook wel prima

één maand geleden

Reactie op 11223

Hoe reageren jullie kindjes op de flesvoeding? Ik vind het wel nog lastig, ...
Jaa het is zo lastig he! Echt ongelofelijk. Ik wist dat starten met borstvoeding lastig kan zijn, maar had nooit gedacht dat stoppen ook zo ingewikkeld kon zijn.. Ik herken je twijfel van eerder toen ik al eens een poging deed af te bouwen, toen werd ik er toch erg verdrietig van. Zij heeft toen een tijdje fles geweigerd en toen ze eindelijk kv dronk uit de fles, dronk ze weinig én spuugde ze veel weer uit. Uiteindelijk ben ik haar toen weer volledig gaan voeden (was 1.5maand geleden denk ik) Dat leek deze keer beter te gaan, we zijn nu een klein weekje bezig met tot nu toe 1 kv per dag. En die dronk ze goed, zonder zich af te wenden maar ze heeft wel alweer 3x gespuugd, waarvan afgelopen avond echt veel... dus nu maak ik me zorgen dat ze er misschien niet tegenkan. Bluh, wat een gedoe, mijn productie loopt ook nu al wel achteruit na dat ene weekje... Heb je een partner of iemand die de fles nu zou kunnen geven? Dat helpt echt, dan is dat zoeken naar de borst geen optie, en als je kindje dan wat meer gewend is kun je ook wel weer zelf een fles geven. Maar ik weet niet of dat kan bij jou? Dat zoeken en huilen maakt stoppen wel echt veel lastiger, dat snap ik heel goed...!

één maand geleden

Ik heb inmiddels contact gehad met het cb. Ze vertelde inderdaad om eerst alle voedingen om te zetten naar kv en daarna kijken of het aantal voedingsmomenten minder kunnen worden. Met 7 maanden mogen ze dan 150ml per kilo lichaamsgewicht. Alleen omdat onze zoon best wel er van spuugt werd aangeraden wat kleinere flessen te geven. 120 of 150 ml en deze in te dikken met jbpm. Over het maximale van een liter zei ze dat ze niet zo van de cijfers is, maar dat je je kindje daarin moet volgen 😅 Daarnaast vertelde ze dat er toch wel verschil in zit tussen de kv, ik heb een huismerk gepakt, want volgens de lactatiekundige zat er geen verschil tussen. Maar het cb zei toch dat a-merken vaker beter zijn. Iemand daar ervaring mee?

één maand geleden

Reactie op sn1993

Hoi! Het is inderdaad lastig. Kv en bv is gewoon anders, ook de hoeveelhede ...
Merk je inderdaad verschil met jbpm

één maand geleden

Reactie op 11223

Ik heb inmiddels contact gehad met het cb. Ze vertelde inderdaad om eerst a ...
De basis is inderdaad hetzelfde voor elk merk, maar in sommige zitten daarnaast nog wat extra toevoegingen (al is dat wel minimaal, zo kan er in de ene bijvoorbeeld meer suiker dan de ander zitten. A-merken zijn niet perse beter, dan zou je echt even de ingrediëntenlijst moeten vergelijken… ik heb zelf AH eigen merk en dan de biologische variant.

één maand geleden

Wij zijn ook soort van aan het overstappen omdat ik bv afbouw. Ik geef gekolfd wat ik nog heb en verder kv. Hij heeft nog 4 a 5 voedingen per dag en meestal 1 snachts, maar wel veel vaste voeding erbij. Hij zat met alleen gekolfde bv op 6 voedingen inc nacht. Nooit een grote drinker geweest kverdag. Begint nu met meer kv wel iets groter te worden, maar moet het vaak in 2 delen aanbieden. Kwartiertje ertussen. Dan krijg ik er soms 150+5 in. 😅maar soms 120 niet eens. Hier moet ik echt m'n best doen om er 500cc in te krijgen per dag. soms zie ik minibabys die 180+6 wegklokken.. nou daar hoef je bij onze 7 maanden oude man niet bij aan te komen. Onze vent moest de eerste keer ook vreselijk spugen en diaree van een klein beetje kv ( was toen 4 maanden). Hij reageert er nu nog wel minder goed op dan bv (denk ik! Misschien ook wel een self fulfilling prophecy), maar wil toch echt niet meer terug naar 6x per dag kolven dus is beiden een beetje zoeken nog. Ik heb nu nog ochrend en avondkolf. Productie volgens mij langzaam wel minder, maar die combi is best fijn idd. Wij hebben nu geitenkv waar hij aardig aan gewend leek, maar blaaah duur!! Dus als je de optie hebt.. zou gewoon voor een huismerk gaan als het goed valt!