17 Reacties
2 jaar geleden
Wij hebben beide ons eigen rekening gehouden. Hiervan kunnen we doen en laten wat we willen. Beide hebben we maandelijks hetzelfde bedrag. Hiervan kunnen we ook sparen.
De rest van ons inkomen gaat naar de gezamenlijke rekening.
Mijn man werkt 40 uur en ik werk 16 uur en zorg voor de kinderen. Inkomen 50/50 storten is bij ons ook heel erg scheef.
2 jaar geleden
Als jij minder gaat werken dan is dit ook samen besloten neem ik aan? Minder werken heeft zijn voordelen: meer zorg voor jullie kindje en zijn nadelen: minder geld voor jullie huishouden. Dan is de verdeling wat mij betreft ook niet meer eerlijk, heel vervelend dat je partner hier financieel op achteruit gaat, maar het is ook zijn of haar kind. Ik verdien zelf meer dan de vader, dus ik betaal ook meer. Ik zou dus verdelen naar ratio uren/inkomend geld. Aan de andere kant ik weet ook niet wat jij weinig vind. Heb jij bijvoorbeeld nog 50 euro per weekend over of 100 euro of 150 euro. Heb jij ruim te besteden dan vind ik niet dat je partner hoeft bij te dragen. Maar heb je nog maar 25 euro over dan wel haha. Verder vind ik dat wanneer er sprake is van een kindje het normaler is er elkaar financieel bij te staan.
2 jaar geleden
Er zijn 2 opties om dit eerlijker op te lossen. Ofwel jullie betalen elk naar rato van inkomen, dus stel jij verdient de helft van wat je partner verdient, dan is jouw deel van de vaste lasten ook de helft van wat je partner betaald. Andere optie is dat jullie samen bepalen hoeveel 'zakgeld' jullie per maand krijgen (beide het zelfde bedrag) en de rest van je inkomen gaat dan naar de gezamenlijke rekening. Maar als jullie in overleg hebben besloten dat jij minder gaat werken dan je partner, is het inderdaad niet eerlijk dat je net zoveel blijft betalen. Succes!
2 jaar geleden
Er zijn idd verschillende opties, goed om die uit te werken en vervolgens te kijken en bespreken waar je je allebei goed bij voelt. Alternatieven zijn bijvoorbeeld dat je allebei een percentage van je salaris overmaakt naar een gezamenlijke rekening (dan is het naar rato). Je kan ook doen dat je allebei een zelfde bedrag aan "eigen geld" overhoudt en het restant naar de gezamenlijke rekening overmaakt. Goed om dit bespreekbaar te maken. Succes!
2 jaar geleden
Reactie op Isabel_90
Er zijn idd verschillende opties, goed om die uit te werken en vervolgens t ...
Dit inderdaad. In het eerste twee jaar van onze relatie had ik meer geld en m’n vriend minder (studenten). Toen betaalde ik meer. Nu is het flink andersom. Ook nu doen we het naar rato en zelfs dan doet hij soms meer. Maar omdat ik in de tussentijd dan wat meer spaar terwijl hij soms wat meer van eigen rekening haalt, is het zo dat ik dan bijvoorbeeld wat grotere noodzakelijke uitgaven doe van m’n spaarrekening. Dus zo vullen we elkaar dan weer aan.
2 jaar geleden
Het lijkt mij ook vreemd als je het zelfde blijft betalen, doordat jij minder gaat werken bespaar je op de opvang, neem jij financieel risico (wordt afhankelijk, minder pensioensopbouw, lagere salaris groei wanneer je weer start). Dat zijn allemaal voldoende redenen dat hij meer moet gaan betalen :)
Maar kijk ook vooral naar wat jullie uitgeven en nodig hebben gezamenlijk
2 jaar geleden
Wij laten beide salarissen overmaken naar onze gezamenlijke rekening, daar doen we vaste lasten van enz.
En hebben ook nog een eigen rekening, daar maken we iedere maand voor ieder €400 naar over. Dus die €400 kunnen we vrij besteden.
Van de gezamenlijke rekening betalen we ook alles voor t kindje
2 jaar geleden
Wij doen in de basis ook 50% van ons inkomen naar de gezamenlijke rekening. Mijn vriend verdiend ongeveer de helft minder dan ik en hij gaat ook een dag minder werken om voor de kleine te zorgen. Dat is geld dat we missen dat we anders aan opvang hadden moeten betalen, hij levert een ‘dienst’ aan ons gezin dus ik compenseer dat bedrag ook voor de helft zodat hij niet de enige is die voor die kosten opdraait. In ons geval mist hij +/- 300,- aan inkomen. Dat is 150 voor hemzelf en 150 voor de gezamenlijke rekening. Ik maak dan maandelijks (van mijn eigen rekening) 75 naar hem over en een deel naar zijn pensioenrekening aangezien hij dus ook minder pensioen kan opbouwen. En als we de gezamenlijke rekening af en toe moeten aanvullen doe ik dat ook.
2 jaar geleden
Reactie op Stella1992
Wij laten beide salarissen overmaken naar onze gezamenlijke rekening, daar ...
Dit vind ik echt een nette oplossing en ook voor ieder nog een mooi bedrag om te besteden 🥳🥳
2 jaar geleden
Wij zorgen dat we evenveel overhouden (dus bijv allebei 500 euro de rest maken we over), wat ik heel fijn vind is dat het supergelijkwaardig is en niet een met meer geld eindigt dan de ander, omdat we er vanuit gaan dat we ons allebei evenveel inzetten
2 jaar geleden
Ik werk meer dan m'n partner, w getrouwd en samen koophuis. Ben helemaal tevreden met onze zakgeldconstructie. Geld wordt op gezamenlijk gestort en we krijgen beiden zakgeld per maand pp onze eigen rekening. Wel even zoeken wat betaald wordt van eigen geld en wat van gezamenlijk. 🤣🙈
2 jaar geleden
Heey wij deden eerst hetzelfde als jullie (50:50) maar zijn om dezelfde reden overgeschakeld op de zakgeld constructie, en dat werkt heel goed. Onze salarissen gaan naar de gezamenlijke rekening en we krijgen elke maand hetzelfde bedrag aan “zakgeld” dat we op onze eigen rekening storten. Wel zo eerlijk :) ik vind het heel fijn om eigen geld en zeggenschap te hebben dus dit werkt voor ons heel goed. Hoop dat jullie er samen ook een eerlijke verdeling in vinden!