17 Reacties
2 maanden geleden
Je kan je ouderschapsverlof in 1 keer opnemen. Die is 9 weken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/invoering-van-2-maanden-betaald-ouderschapsverlof#:~:text=9%20weken%20betaald%20ouderschapsverlof%20in,e%20levensjaar%20van%20het%20kind.
2 maanden geleden
Ik werk in het onderwijs. Je heb “gewoon” recht op ouderschapsverlof daarvan zijn 9 weken voor 70% betaald. Dat is een keuze en dus geen must. Deze 9 weken moeten wel in het eerste levensjaar op. Dus in 1x of verdeeld of als je fulltime werkt 45 weken lang 1 dan in de week.
Zelf heb ik vanaf eind mei tot en met de zomervakantie gebruik gemaakt van deze regeling en begin als onze kleine man 7 maanden is weer met werken.
2 maanden geleden
Jazeker! Ik zet het in om een dag minder te werken. Dus komend schooljaar werk ik 2 ipv 3 dagen. Lukt niet het hele jaar met die 9 weken dus vanaf april moet ik onbetaald ouderschapsverlof inzetten.
2 maanden geleden
Reactie op prettydutchie
Jazeker! Ik zet het in om een dag minder te werken. Dus komend schooljaar w ...
Bedankt voor je reactie.
Heb je dan ook die 16 wkn opgenomen? En die 249 uur voor (3 dagen) of zitten die 9 weken daarbij in?
2 maanden geleden
Reactie op Marilynnnnnnn
Bedankt voor je reactie.
Heb je dan ook die 16 wkn opgenomen? En die 249 u ...
9 weken is naar ratio. Ik werkte 0,5fte dus ik krijg er maar 4,5. Ik neem 3 uur per week op (werkte in de week 6 uur op woensdag), dat is ongeveer tot april betaald verlof, dan zijn die 4,5 week op. En dan heb ik geluk, want bij mijn werkgever mag ik nog opnemen na dat ze 1 is geworden (29 feb) tegen 55% ipv 70. Dus tot februari 70% betaald over die 3uur per week, dan tot april 55% en dan neem ik van april tot juli onbetaald verlof op (17 weken, ook naar ratio). Dat onbetaalde verlof ga ik maar opnemen ter overbrugging tot de zomer, volgend jaar weer 3 dagen werken :). Ik hoop dat het enigszins duidelijk is.
2 maanden geleden
Wij hebben er voor gekozen om het in drie periodes op te nemen..
2x vier weken, en ergens nog een keer een weekje.
Ik werk overigens 24 uur. Maar heb gewoon negen weken, je moet die negen weken een soort van los zien van je zwangerschap/beval verlof en het onbetaalde verlof (wat een aantal uren tov wat je werkt).
Je mag meerdere aanvragen doen, maar maximaal drie verschillende periodes. In principe mogen werkgevers dit niet weigeren.
2 maanden geleden
Hi hier ook een juf mama,
Ik heb een deel van de 9 weken ouderschapsverlof in een keer ingezet tot de zomervakantie en na de zomervakantie heb ik nog wat dagen over en die zet ik in op 1 dag in de week tot ze op zijn (dat is tot de herfstvakantie).
Het chille is dat we alle schoolvakanties gecompenseerd krijgen en niet 70%, maar 75 % worden uitbetaald.
Die 9 weken zijn overigens voor iedereen hoor, zowel voor vaders als moeders en niet per se voor mensen uit het onderwijs 👍🏽😉
2 maanden geleden
Reactie op Mvdm2022
Wij hebben er voor gekozen om het in drie periodes op te nemen..
2x vier we ...
Oh nou dan moet ik eens even navraag gaan doen want bij mij is die 9 weken naar ratio… 😱
2 maanden geleden
Maar ik heb ze dus opgenomen direct na mijn zwangerschapsverlof. Je levert dan dus wel even salaris in omdat het maar deels betaald is. Als je 1 dag in de week doet en het zo spreid voel je dat natuurlijk minder. Maar ik vond het een aanrader! Heerlijk rust gehad de eerste maanden met onze dochter. En nu is ze 6 maanden en hoef ik pas weer te werken.
2 maanden geleden
Reactie op prettydutchie
Oh nou dan moet ik eens even navraag gaan doen want bij mij is die 9 weken ...
Nee het is wettelijk bepaald, dus daar zou ik wel even achteraan gaan als ik jou was!
https://ambtenarensalaris.nl/kennisbank/onderwijs/ik-werk-in-het-onderwijs-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof/
Hier staat het o.a. uitgelegd. Dan kan je dit naar je bestuur sturen.
2 maanden geleden
Reactie op SofieP
Heb daar nog nooit van gehoord, het zijn gewoon 9 weken. Dus of je nu 24 uu ...
Hoe ver ik weet is het 9 weken naar ratio, bij mij op school dan.
Echter klopt het wat jij zegt. Als jij 2 weken (waarin je 24 uur werkt) opneemt kost het je dus 48 uur.
Waarbij het een ander 64 uur kost voor twee weken.
Je hebt dus recht op 9 weken verlof, maar wel naar ratio. Dus iedereen kan op papier 9 weken opnemen, want je neemt alleen op over de dagen dat je werkt en op die uren is het berekend. Als ik het zo duidelijk uitleg😅😜
Zo is het in iedergeval bij ons op school!