17 Reacties
11 dagen geleden
Hier ook nog bv, hij valt daarbij in slaap. Ik ben na 3 maanden al moeten stoppen met inbakeren ivm draaien. Ik heb afgebouwd door eerst 1 arm en later alleen zijn romp strak te zetten met het inbakerdoek. Als je hem weg legt is het zo dat je eerst de billen moet neerleggen en dan het hoofd, niet in 1x het hele lijfje, althans zo werkt het hier
11 dagen geleden
Wij leggen ons meisje van bijna 8 maanden slapend/slaperig weg volgens het 4S ritueel. Zijn daarmee begonnen met een inbakerslaapzak, zoals het volgens de methode ook hoort, maar zodra het goed ging overgestapt op een normale slaapzak.
https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/het-4-s-ritueel/#
10 dagen geleden
Ons zoontje is inmiddels 8 maanden geworden, en hem moet ik ook nog steeds gaan wiegen.
Toen hij nog heel klein was, hield hij er al niet van om weggelegd te worden, als hij moest slapen of slaperig was. Dan begon hij al te huilen, zodra zijn billetjes het matrasje voelde. Hij viel alleen makkelijk in slaap, als zijn bedje opgewarmd was met een kruik. Dat deed de kraamverzorgster elke keer, dat ik nu echt er van baal, dat dat mogelijk de oorzaak is dat onze kleine niet zelfstandig in slaap kan vallen. Sindsdien moest ik hem constant wiegen. Ik heb met hem gedanst, gesprongen, gek gedaan, work-out oefeningen gedaan, zeg maar. Dagelijks was ik wel in totaal 2 uur bezig om hem in slaap te laten vallen.
Toen hij drie maanden was, zijn we begonnen met inbakeren met een grote hydrofiele doek. Dat ging goed.
Toen hij zes maanden werd, zijn we ermee gestopt, want ik vond dat hij “los” moest leren slapen. Zodra hij in slaap viel (hij slaapt dan met z’n hoofdje op mijn schouder), legde ik hem liggend in mijn armen om vervolgens hem weg te leggen in zijn ledikantje. Eerst zijn billetjes, dan beentjes, en ondertussen pakte ik een dekbedovertrek die over de ledikant hangt, en legde ik dit in de lengte over hem heen. Zo’n opgevouwen dekbedovertrek is zwaar, dus lijkt het net alsof hij wordt vastgehouden. Vervolgens leg ik zijn hoofdje neer. En pak dan een andere dekbedovertrek die ik in de breedte t.h.v. zijn schouders rug leg. Vaak rolt mijn zoontje dan door naar zijn buik, en slaapt hij tot de volgende ochtend door.
Nu ons zoontje 8 maanden is, lukt mijn manier niet meer om hem zelfstandig in bed te laten slapen, laat staan zelf in slaap te vallen in zijn ledikantje. Sterker nog: nu wil hij alleen in slaap vallen in de draagzak. Dus weer moet ik met hem dansen, springen, gek doen, zingen, work-out oefeningen doen, wil ik hem laten slapen. Ik ben echt helemaal gebroken: mentaal en lichamelijk.
Nu is het zo, dat als het niet lukt om hem in zijn ledikant te laten slapen, wij hem ‘s avonds gewoon tussen ons in bed laten slapen en overdag slaapt hij bij mij in de draagzak, terwijl ik in de fauteuil zit 😩
Ik hoop dat dit ooit overgaat, en dat ons zoontje op een dag zelfstandig in slaap valt in zijn ledikant.
10 dagen geleden
Valt hij dan wel zelf in slaap in jullie bed?
Vervelend hoor. Snap ook dat er heel veel van dit soort situaties zijn.
Ik dacht elke keer dat hij eerst zelfstandig in slaap moest leren vallen en dan stoppen met inbakeren. Maar dit wil dus nog niet, dus wil vh inbakeren af. Doen ze op de opvang ook niet en hij slaapt daar ook slecht. Maar ben bang dat ik hem in een gewone slaapzak niet weg kan leggen zonder dat hij wakker wordt. Doe wel eerst billen etc. En dat hij nlg vaker wakker wordt. Hij is nu vaak al elk uur wakker s nachts.. met geluk slaapt die 3 uur achter elkaar.
Maar moet het denk ik maar gewoon weer proberen in de gewone slaapzaak slapend wegleggen..
9 dagen geleden
Reactie op Lindaax
Hier ook nog bv, hij valt daarbij in slaap. Ik ben na 3 maanden al moeten s ...
Ik geef ook borstvoeding 🤱 hij valt dan in slaap . Na 5 a 10 minuten leg ik hem op de buik in zijn eigen bedje. Daarna draai ik hem na 20 minuten ongeveer weer op zijn zij. Met de dekens stevig aangedrukt. Zo voorkom ik dus bij ons kleintje dat hij wakker wordt.
9 dagen geleden
Wij moeten ook weer volop wiegen of aan de borst,gaat echt weer veel moeilijker dan eerst. Hopelijk kunnen we na dit sprongetje/slaapregressie weer verder. Inbakeren hebben we nooit gedaan, dus dat scheelt afbouwen. Ik houd m wel vast, ook aan de armen, met wiegen en als ik hem wegleg houd ik beide handen nog even op hem. Dan steeds minder druk tot ik ze weghaal.
9 dagen geleden
Ik zou het gewoon gaan proberen, met een lekkere warme slaapzak. Kan zijn dat hij eerst moet wennen aan opeens loszitten en misschien wel wakker wordt, maar kijk eens aan of hij misschien weer zelf in slaap valt, misschien dat je hem nog een aantal keer opnieuw moet oppakken en weer wegleggen, zo is het bij ons gelukt . Maar soms (vooral met tandjes enzo) moeten we ook weer wiegen en wegleggen, ik leg hem altijd op zijn rug weg en hij rolt dan zelf naar z’n zij. En hij krijgt een speen.
9 dagen geleden
Wij hebben altijd een puckababy inbakerslaapzak gebruikt met nunki laken. Toen hij daarvoor te klein werd. Een nunki inbakerslaapzak + laken om af te bouwen. Die zak heeft armritsen en dat hielp enorm. Na een aantal weken kon hij al naar een normale slaapzak. Rond de 6 maanden begonnen (eerder heeft niet veel zin bij de meeste babys) met af en toe tijdens het eerste dutje niet slapend maar slaperig of als hij zijn ogen dicht deed weg leggen. Als dit goed gaat kun je het wiegen steeds verder afbouwen. En ook bij andere slaapjes oefenen.
9 dagen geleden
Hier lukt het steeds beter! Maar hij slaapt wel op z'n buik. Dus ik leg hem een beetje wakker nog weg en wiebel zijn kont/rug een beetje. En dan als ie rustig is stop ik, begint ie met jammeren, begin ik weer en dan met steeds kortere 'wiebelsessies'. In het begin duurde het lang, maar nu steeds korter. Dus heb het idee dat het ook helpt om hem steeds zelfstandiger te laten inslapen.
8 dagen geleden
Ik zit te denken hoe dit ons gelukt is. Ik denk door een wiegend bedje. Hij sliep ook altikd in de wandelwagen en de cosleeper wiegden we dan. Bij wakker worden een speen en als dat niet helpt een fles 😅 dan zijn de problemen meestal opgelost. Nu leggen we hem neer met dlaapritueel en dan begint hij al te wrijven en gapen. Zeker davonds krijg ik amper nog een goede.fles erin. Hij draait zich op z'n zij en is weg.