30 Reacties

2 jaar geleden

Ik was met de eerste 6 januari uitgerekend. Ik wou toen ook niks plannen met kerst en oud en nieuw. We hebben het per dag bekeken en erop uit gegaan als ik mij goed voelde. Schoonouders vonden dit ook een beetje vreemd maar later snapten ze het wel gelukkig. Nu ik weet hoe het gaat ga ik wel meer plannen van te voren. Mocht het dan toch niet uitkomen dan zeg ik gewoon af en moeten ze het maar accepteren. Ben nu 29 februari uitgerekend. Onze vluchttassen stonden ook al 2 weken van te voren standaard in de auto als we weg gingen.

2 jaar geleden

Je geeft het zelf eigenlijk al aan, je voelt je er niet goed bij en je moet doen wat jouw gevoel je zegt! Ik deed bij m’n 1e nog wel dat soort dingen, 3 dagen voor m’n uitgerekende datum en de dag dat m’n weeen begonnen was ik nog uit eten en naar de bios met vriendinnen. Als ik iets toe zou zeggen (wat verder van tevoren) en er tegen die tijd toch geen goed gevoel bij heb zal ik het dan gewoon af zeggen en als er mensen zijn die dat ‘raar’ vinden oid dan is dat maar zo, het gaat om jou en je kindje.. Zo lang ik me goed voel en niet de hele week vol heb staan met afspraken/feestjes oid wil ik dat gewoon nog doen omdat ik dat zelf gewoon heel gezellig vind en daar veel waarde aan hecht! Toen had ik natuurlijk nog geen kinderen, nu wel een zoontje van 6,5 dus ik zal zeker zorgen dat die op de 1e plaats nog de meeste/genoeg aandacht krijgt! Maar voor iedereen is het anders dus doe wat voor jou goed voelt! Of zeg het onder voorbehoud, dat je aangeeft dat je tegen die tijd kijkt hoe je je voelt.. 😊

2 jaar geleden

Reactie op alinagea

Ik was met de eerste 6 januari uitgerekend. Ik wou toen ook niks plannen me ...
Dankjewel voor je reactie! Met Feestdagen snap ik het wel, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel juist niet met Oud en Nieuw of Kerst, maar juist buiten die dagen om met mensen die je minder goed kent (dus niet met familie en vrienden). 😊 Familie en goede vrienden wil ik wel blijven zien zolang dat gaat, ik zal het per dag aankijken. Maar dingen inplannen met mensen die niet zo dichtbij staan zie ik helemaal niet zitten.

2 jaar geleden

Ooh nee nu snap ik het helemaal. Ik plan nooit echt iets in met mensen die ik niet zo goed ken 😂 of moet dat met afspraken omtrend werk ofzo?

2 jaar geleden

Reactie op Pdw91

Je geeft het zelf eigenlijk al aan, je voelt je er niet goed bij en je moet ...
Ja je hebt gelijk. Ik vind het lastig omdat je mensen er oordelend op ziet reageren. Vrienden en familie wil ik uiteraard ook nog blijven zien zolang dat gaat! Maar mensen die wat verder weg staan, daar voel ik helemaal niets voor als ik rond de 37 weken ben😅 Lijkt me vreselijk als het dan begint en je bent met mensen bij wie je niet 100% jezelf kunt zijn ondanks dat het dan voor de gezelligheid is. Had jij niet het gevoel dat je wilde gaan coconnen thuis? Ik hoor er zo’n wisselende ervaringen mee, lijkt me heel persoonlijk!

2 jaar geleden

Reactie op alinagea

Ooh nee nu snap ik het helemaal. Ik plan nooit echt iets in met mensen die ...
Ja bijvoorbeeld. Nieuwjaarsborrels van collega’s, mensen die je kent van de sport die zelf een feestje geven, buurtborrels, dat soort dingen. Ik merk dat dat nu volop wordt ingepland en ik daar echt niks voor voel om me daar aan te committeren als ik 36/37 weken ben🤭

2 jaar geleden

Als dit soort plannen/uitnodigingen mij bereiken, laat ik weten dat ik er onder voorbehoud bij ben en zeg ik tzt af als ik me niet fit genoeg voel of er geen zin in heb.

2 jaar geleden

Bij ons eerste kan ik er niet over meespreken dankzij een lockdown rond die periode en de angst die erin zat om het te pakken te krijgen. Iedereen rond ons begreep dit helemaal, m'n overburen zelf zo hard dat zij om brood en dergelijke gingen voor ons 🥰. Nu begrijpen de mensen het ook. Ons zoontje begint 8 januari op school en we hebben gezegd dat we vanaf dat moment niet ver van huis willen gaan. Niet alleen voor mij zodat ik voldoende rust heb, maar ook dat ons zoontje niet te overprikkeld wordt. De mensen rond ons hebben het hier ook niet moeilijk mee en stellen zelf een datum voor, meestal in maart zodat we in februari kunnen genieten van ons viertjes. PS: ik ben 1 februari uitgerekend

2 jaar geleden

Reactie op MaritDPL

Bij ons eerste kan ik er niet over meespreken dankzij een lockdown rond die ...
En hebben ze er toch een probleem mee dan is het hun probleem! Jij moet doen waar jij je goed bij voelt! Je brengt een nieuw leven in deze wereld en wilt inderdaad het liefst dicht bij mensen zijn waar je veel liefde voor hebt, dus laat ze dan maar even hangen en zijn. Jij en je kleintje komen eerst!

2 jaar geleden

Ik zit praktisch tot m’n uitgerekende datum al volgepland inmiddels ( 18-2). Ik heb bij alles vanaf 1 januari gezegd dat ik het ovb doe en kijk hoe ik me voel

2 jaar geleden

Ik plande bij mijn eerste ook de laatste 4 weken niks. Ik gaf ook altijd aan: we zien het wel. Ben ik erbij, dan ben ik erbij. Zo niet dan niet. Ik ging de laatste 4 weken ook niet heel ver weg meer. Eigen stad en dorp ernaast. Verder niet, voelde me daar gewoon niet prettig bij. Bij deze zwangerschap al aangegeven dat ik half januari niet meer naar de verjaardag van familie ga op 3 kwartier rijden (uitgerekend eerste dagen van februari). En verder zie ik tegen die tijd wel wat ik nog wel doe.

2 jaar geleden

Reactie op Inge@

Ik plande bij mijn eerste ook de laatste 4 weken niks. Ik gaf ook altijd aa ...
Ah ja dat snap ik dan wel. Heb je het nu bij deze zwangerschap zo geregeld omdat je dat ook de rust gaf die je nodig had bij de eerste?

2 jaar geleden

Ik zit praktisch tot m’n uitgerekende datum al volgepland inmiddels ( 18-2) ...
Dat is optimistisch haha! Is het jouw eerste zwangerschap?

2 jaar geleden

Zelf ook zwanger van onze 1ste, en ik probeer ook niet te veel te plannen, zelfs al niet in december of dichter tegen mijn verlof aan. En anders ook onder voorbehoud van hoe ik mij voel. De mensen om mij heen weten dat wel en houden gelukkig wel rekening mee. Ook wetende dat met mijn medische verleden voor de zwangerschap ook al mee rust nodig heb dan een ander😇

2 jaar geleden

Ik plan gewoon of niet. Ik ga er vanuit als mensen weten dat ik zwanger ben dat het anders kan lopen. Tja en anders pech. Als het me benauwd plan ik niks. Ik hou zobiso niet van zoo ver vooruit plannen dus dat doe ik al niet. Dan zeg ik ik zie tegen die tijd wel even.

2 jaar geleden

Ik zou erbij zeggen dat het onder voorbehoud is van hoe het dan gaat. Dit is ook mijn eerste, geen idee of ik veel pijn ga krijgen de laatste weken of hoe moe ik ga zijn. Waar ik mijn focus wil hebben liggen. Ik zie het wel. Gaat het dan gaat het, gaat het niet dan niet.

2 jaar geleden

Ik denk dat je vooral moet luisteren naar je gevoel. Als jij je nu niet goed voelt om je afspraken (evt onder voorbehoud) in te plannen, zéker niet doen! Het is altijd belangrijk om te luisteren naar je gevoel maar in deze fase al helemaal. En mocht je in januari toch graag naar die afspraken gaan, kan je altijd alsnog aanhaken. Zelf was ik bij mijn eerste zwangerschap het meest fit in het derde trimester dus vond ik het juist heerlijk om veel afspraken te hebben. En daarbij had ik ook steeds het gevoel dat het daarna misschien een tijdje niet zou kunnen dus ik wilde zoveel mogelijk vrienden/kennissen/ collega’s nog even zien.

2 jaar geleden

Reactie op Liekebrk

Ah ja dat snap ik dan wel. Heb je het nu bij deze zwangerschap zo geregeld ...
Klopt. Al was het toen ook Corona-tijd, dus toen voelde ik me ook gewoon niet fijn bij andere mensen ivm besmettingsgevaar (en geen vaccinatie). Maar ik had en heb vooral ook geen zin om last minute af te zeggen terwijl er mensen misschien op je rekenen. Dan liever direct aangeven dat ik het niet weet en ik niks plan.

2 jaar geleden

Als je er überhaupt zin in hebt om er heen te gaan zou ik altijd zeggen dat je er bij bent onder voorbehoud.. Kan zijn dat je opeens lichamelijke klachten krijgt of gewoon geen energie meer hebt. En je kunt altijd later nog afzeggen toch? Altijd een goed excuus dat zwanger zijn 😜 En wat anderen daar van vinden moeten zij lekker weten.

2 jaar geleden

Het maakt echt totaal niet uit of het 'prima kan'. Je zegt zelf al dat je het niet wil, dus ik zou het niet doen