45 Reacties

3 maanden geleden

Klopt, dat is ook lastig. Bij ons was het een paar ochtenden even overbruggen van 06.00-09.00, daarna ging hij dus langer slapen waarmee het probleem was opgelost!

3 maanden geleden

Hier on 7 uur savonds naar bed omdat die moe is en om 4 uur wakker en daarna 5 uur klaar wakker hij is 6.5 maand

2 maanden geleden

Reactie op Anouk689

Ik vind dit dus weer een hele lastige. Want stel ze is om 06.00 uur wakker ...
Ik doe hier de kleine gewoon, als die moe is naar bed. Ik hou meestal dus wakkertijden aan. Vaak is dit inderdaad 1,5/2 uur. Als die dus om 6 wakker is, gaat ie om 8 naar bed. Als die om 7 wakker is om 9. Ik laat ‘m gewoon slapen tot maximaal 10/half 11. Zodat die weer rond 12 naar bed kan. Volg vooral je kindje. Het is allemaal advies. Maar het hoeft niet te werken voor ieder kind ☺️ verder dus gewoon 3 slaapjes per dag.

2 maanden geleden

Reactie op 🌻sunshine

Ik doe hier de kleine gewoon, als die moe is naar bed. Ik hou meestal dus w ...
Ik doe het precies zo! Finley's wakkertijd is vaak 2,5 uur, maar het komt ook wel eens voor dat hij eerder moe is en dan gaat hij gewoon weer eerder naar bed. Ik laat hem inderdaad ook tot max 10 uur/half 11 slapen zodat hij tussen 12 en 1 weer naar bed kan 😊

2 maanden geleden

Hier iets nieuws: hij wordt rond vijf uur wakker. Blijft dan een tijd rustig liggen kletsen en valt om zes uur weer in slaap om dan nog drie kwartier te slapen. Daardoor was het zes uur wakker, terwijl het eerst altijd 6.30/45 was. Ik dacht dat het misschien ook door de warmte kan komen. Verder: zes uur is wel echt een hele normale tijd om wakker te worden voor een baby, zeker als ze geen nachtvoeding meer krijgen. Maar ik vond 6.45 ook fijner, 😅 Het verandert zo’n eerste jaar gewoon voortdurend. Wij houden ‘m niet per se wakker tot 9 uur, maar we rekken het wel een beetje om het ritme vast te kunnen houden. Vooral zodat hij weer tegelijk met z’n broer een middagdutje kan doen en hij niet meer drie slaapjes nodig heeft. Als hij vroeg wakker is, haalt hij het daarna bij z’n ochtenddutje in. Dit gaat prima!

2 maanden geleden

Mijn doet om de 2 uur een dutje en is 6 maanden is dat te veel maar hij laat wel zien dat die moe is en is meestal tussen 5 a 6 uur wakker en gaat om 7 uur naar bed savonds

2 maanden geleden

Reactie op melis2024

Mijn doet om de 2 uur een dutje en is 6 maanden is dat te veel maar hij laa ...
Nooit teveel volgens mij! Moe = moe Ik lees vaak bij slaapcoaches dat slapen doet slapen. En dat ze aanraden om de nacht als graadmeter te nemen. Slaapt hij dan goed? Dan vasthouden aan wat je doet. Zo niet dan moet je iets aanpassen...

2 maanden geleden

Reactie op Anouk689

Nooit teveel volgens mij! Moe = moe Ik lees vaak bij slaapcoaches dat slap ...
Hij slaapt goed tot 4 a 5 uur snachts dan begint die

2 maanden geleden

Hier ook. Ik werk vooral met een overbruggingsdutje als ons zoontje erg vroeg wakker is. Vanochtend was het 05:15 uur en ging hij om 07;15 uur voor 15 min naar bed. Om 09.00 uur lag hij er weer in voor 45 min. Hoe doen jullie dat met de indeling? Als ik geen overbruggingsdutje doe ben ik voor mijn gevoel de hele dag aan het rekken. Ik wil hem niet meer dan 3,5 uur eigenlijk laten slapen overdag, want dan was hij snachts nogal uitgeslapen al..

2 maanden geleden

Reactie op melis2024

Hij slaapt goed tot 4 a 5 uur snachts dan begint die
Ik ben geen slaapcoach, maar misschien moet hij dan toch nog iets eerder naar bed? Dus na 1,5 uur in bed leggen. Kijken wat het doet? Of 's avonds eerder? Ik volg verschillende slaapcoaches via Insta en merk dat ik daar ongemerkt toch vanalles van mee pik. Zo is ons meisje ineens vaak rond 6 uur wakker ipv 7 uur. Als we haar net na 18.00 uur naar bed doen wordt ze vaak later wakker dan wanneer ze rond 19.00 naar bed gaat.

2 maanden geleden

Ja wij hebben hem nu later na bed gedaan om te kijken of dan de nacht veranderd want dit is niet vol te houden

2 maanden geleden

Reactie op melis2024

Ja wij hebben hem nu later na bed gedaan om te kijken of dan de nacht veran ...
Mocht dat niet helpen: slaapcoaches adviseren juist vaak om een kindje eerder naar bed te doen om hem/haar later wakker te laten worden ipv andersom. Klinkt onlogisch, maar heeft te maken met oververmoeid raken en betere slaap pakken. Maar al met al blijft het denk ik per kindje verschillen wat werkt. Onze dochter doet 3 dutjes overdag. Als ze rond 6 uur wakker is dan gaat ze er rond 8 uur weer in. Wisselend hoe lang ze dan slaapt. Soms een uurtje, soms iets langer. Afhankelijk daarvan gaat ze bijvoorbeeld om 11 uur weer en vaak slaapt ze dan tussen de 2 en 3 duur. En dan rond half 4 weer voor een uurtje en dan tussen 6 en 7 de nacht in. Wij maken haar nog wel wakker voor een flesje rond 10 uur en daarna slaapt ze gelijk verder.

2 maanden geleden

Reactie op melis2024

Ja wij hebben hem nu later na bed gedaan om te kijken of dan de nacht veran ...
Nee, je moet hem net vroeger in bed doen om hem langer te doen slapen is wat ze hier zeggen. We hadden dat ook bij onze oudste. Twee uur vroeger naar bed en de nacht was ineens langer.

2 maanden geleden

Reactie op Anouk689

Mocht dat niet helpen: slaapcoaches adviseren juist vaak om een kindje eerd ...
Ja het grootste probleem hier is dat die soms om 5 uur wakker is en soms om 6 uur het grootste probleem is dat die op zijn buik wil slapen maar in zijn slaap kan die niet terug rollen dus word die wakker

2 maanden geleden

Reactie op Anouk689

Mocht dat niet helpen: slaapcoaches adviseren juist vaak om een kindje eerd ...
Vandaag ook 12 uur wakker omdat die terug wilde draaien 2 uur wakker omdat die terug op zijn rug wilde 3 uur wakker precies het zelfde probleem word er echt moedeloos van

2 maanden geleden

Reactie op Anouk689

Ik ben geen slaapcoach, maar misschien moet hij dan toch nog iets eerder na ...
Wat interessant! Dat hoor je inderdaad altijd, maar ik had niet vaak gehoord dat het ook echt zo werkte. Doe je dat (om 18u naar bed) alleen als het zo uitkomt qua dutjes overdag? Want mijn zoontje slaapt vaak nog tot een uur of 17. En doe je dan echt om 18u het licht uit, of ga je dan richting slaapkamer? Bij ons is om 18u naar bed trouwens geen optie, want dan gaan we eten met m’n oudste. Een van ons zou natuurlijk de baby dan naar bed kunnen brengen, maar dat vind ik ook zo ongezellig. Wij doen het alleen als hij op de crèche te weinig geslapen heeft.

2 maanden geleden

Dat voor 9 uur niet in bed geldt toch alleen als je de dag om 7 uur begint? Wij beginnen de dag om 6 uur ivm werk tijden. Maar onze kleine wordt dus nu vaak tegen 5 uur ofzo even wakker. Valt dan wel met speentje geven weer in slaap... maar zou mooi zijn als we dat ook kunnen voorkomen dat dat nodig is? Hij gaat tegen 18:15/18:30 de nacht in.

2 maanden geleden

Reactie op KMdV1993

Dat voor 9 uur niet in bed geldt toch alleen als je de dag om 7 uur begint? ...
Bij slaaptipsvoor baby’s zeggen ze geloof ik ook dat je de kleine niet voor 9 uur naar bed moet brengen als ze 6 uur wakker zijn. Dat ga ik nooit redden en vind het ook wel een beetje sneu om ze zo lang wakker te houden..

2 maanden geleden

Reactie op Estherlaura

Wat interessant! Dat hoor je inderdaad altijd, maar ik had niet vaak gehoor ...
Het is inderdaad wat feitelijk gezien gewoon werkt, maar in de praktijk niet altijd lukt. Het is hier ook afhankelijk van dutjes overdag en hoe haar flessen uit komen. Maar soms komt ze al voor half 5 uit haar laatste dutje, dus dan zou ze om 7 uur al 2,5 uur wakker zijn en dat past niet echt bij haar. Dus dan gaat ze oververmoeid naar bed en dan wordt ze dus vroeger wakker. We proberen het wat te sturen, maar forceren niks. Als ze om 6 uur naar bed gaat dan is het gewoon echt naar bed, licht uit etc. en dan valt ze zo in slaap.

2 maanden geleden

Reactie op LisaLL

Bij slaaptipsvoor baby’s zeggen ze geloof ik ook dat je de kleine niet voor ...
Wat gek... Dat zou betekenen dat het ene baby die om 7 uur wakker wordt een kortere wakkertijd heeft dan een baby die om 6 uur wakker word. Mij lijkt de wakkertijd juist zo belangrijk. Dat heeft in mijn optiek niks te maken met 9 uur specifiek. Ik hou altijd 1/5 uur aan in de ochtend en daarna gedurende de dag 2/5, soms 3.