14 Reacties

één jaar geleden

Check eens studio VBAC die hebben een aflevering over de MaC en er is een influencer Laura ponto(nogiets) bevallen met een MAC in de omgeving Amsterdam

één jaar geleden

Thanks. Ik heb ze gisteren geschreven. Maar het is kennelijk een bekend probleem. En Laura is inderdaad bevallen met een MAC. Dat was bij Amstelland. Daarom heb ik ze ook gebeld. Alleen werd het gauw weggewuifd.

één jaar geleden

Ik ben bevallen in het AMC met een Gentle Sectio. Het was een niet geplande keizersnede, dus ik kwam er daarna pas achter dat het zo heette. Dat was april 2022.

één jaar geleden

Mag ik vragen wat is het verschil tussen kijzersnee en gentle sectio ? En MAC? 😁

één jaar geleden

Reactie op Fabi-R

Mag ik vragen wat is het verschil tussen kijzersnee en gentle sectio ? En M ...
Tuurlijk. Bij een gentle sectio haalt de arts de baby volledig uit de buik nadat er een snede is gemaakt en bij een Mac halen ze de baby er een beetje uit en dan kun je als moeder assisteren door het vanaf daar over te nemen en de baby verder uit je buik te halen en op je borst te zetten

één jaar geleden

Oh lastig zeg. Maar je kan inidergeval toch aangeven dat je meteen je kindje bij je wil hebben tenzij er natuurlijk complicaties zijn. Dit alleen moet echt wel kunnen hoor ik herken het namelijk wel. Ik kreeg in de operatie kamer direct mijn dochter bij me maar ik werd zelf duizelig. Toen is ze met mijn man mee gegaan. Ik moest wachten omdat ze nog niet klaar waren. Ik werd uiteindelijk naar een uitslaapkamer gebracht. Ik kon niet praten van de pijn alleen maar huilen en toen kwamen er zusters aan. Ik zei meteen dat ik naar mijn kind wilde. Onbegrijpelijk dat dat niet gedaan is. Geen enkele moeder wil meteen appart van een kind zijn! Gentle sectio zou ik zelf net iets te veel vinden. Maar meteen mijn kindje bij me als dit voor haar ook kan zou ik graag wel willen. Dat kan je echt wel als eis voorstellen

één jaar geleden

In Amstelveen is het in principe bij een geplande keizersnede altijd een gentle sectio; dit wordt als het goed is besproken met je. Nadat de ruggenprik gezet is en er steriel is afgedekt komt je partner bij jou zitten. Je krijgt een warme deken (gevuld met warme lucht) zodat je lekker opwarmt voor het moment dat je baby bij jou komt liggen (het is koud op de OK). Zodra je baby geboren wordt halen ze de steriele doeken naar beneden zodat jullie mee kunnen kijken (als jullie dit willen natuurlijk!). De baby wordt even in een andere ruimte opgevangen (direct aangesloten aan de operatiekamer, daar staat de kinderarts dan te wachten met warme couveuse) om de eerste controles te doen, je partner is daarbij zodat je baby nooit zonder een van jullie is (mogelijkheid om navelstreng door te knippen). Zodra je baby is afgedroogd en ingepakt (dekentje en mutsje) en alles gaat goed, komt de baby bij jou op de borst, huid op huid als jij dat wilt. Onder die warme deken, zo lang mogelijk. Soms is er helaas personeels tekort op de verlosafdeling waardoor de verpleegkundige met de baby en je partner naar jouw kraamkamer terug moet, dan proberen ze jou ook zo snel mogelijk vanuit de OK na de verkoever periode naar je kamer terug te laten gaan. Als je baby gewoon mee kan naar de verkoever blijft de baby bij jou op de borst. Zelfs in de (overzichtelijke) spoedsituatie waarbij een ruggenprik nog mogelijk is wordt er gestreefd naar een gentle sectio, dus ook in de nacht, het meekijken, het even op de borst liggen (ligt er aan hoe goed het natuurlijk met de baby gaat). Vaak moet de verpleegkundige dan wel terug naar de afdeling, je baby gaat dan met je partner naar je kamer, en heeft daar huid op huid contact (indien gewenst). Je hebt zelfs de mogelijkheid om je placenta te zien en/of mee naar huis te nemen. Als je het maar bespreekt wat je wensen zijn! Spoed keizersnede onder algehele anesthesie is helaas een ander verhaal, wat je dus maar al te goed kent helaas.. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo! Bespreek het met je verloskundigen, die zijn als je in Amstelveen zit als het goed is ook echt bekend met het Amstelland ziekenhuis en de mogelijkheden! De MAC was volgens mij iets zeer zeldzaams in Amstelveen, ik geloof dat er een ziekenhuis rondom Utrecht is wat hier wel wat bereidwilliger in is! Succes met je keuze! Alles moet bespreekbaar zijn! Zelfs de vaginale swab kan gedaan worden als jij dat wilt!

één jaar geleden

Ps. Bij een echt geplande gentle sectio die je echt afspreekt wordt er volgens mij van te voren echt gecontroleerd of er voldoende personeel is etc! Zodat je baby niet bij je weg hoeft ivm personeelstekort!

één jaar geleden

Reactie op OceanMommy

In Amstelveen is het in principe bij een geplande keizersnede altijd een ge ...
Ik.vind dat nog niet perse gentle sectio. Dan krijg je nog pas je kindje als het helemaal "schoon" is en al door heel veel.mensen vast gehouden is. Toch anders dan vaginaal bevallen meteen op je buik. Ik snap het wel hoor . Maar toch in mijn ogen niet totaal anders dan wat ik met een spoedkeizersnede heb meegemaakt... behalve dat je dan daarna je kindje langer bij je kan houden. Maar het zou mij hem juist gaan om het meteen contact vanuit de buik meteen bij je. Kan me voorstellen dat dat dus niet altijd kan.

één jaar geleden

Klopt zeker! Het is absoluut niet ‘handsoff’. Ik denk dat ieder ziekenhuis zijn eigen versie van ‘gentle sectio’ heeft en er het ‘beste’ van probeert te maken voor zowel moeder, vader en baby? Ik weet niet wat het antwoord zou zijn als je dit aan zou geven bij je verloskundige of gyneacoloog, dat je direct huid op huid contact zou willen, wellicht is er meer mogelijk dan wij allemaal denken, als ze maar buiten het protocol om durven te gaan als de moeder daar om vraagt..

één jaar geleden

Reactie op Roos Anne

Oh lastig zeg. Maar je kan inidergeval toch aangeven dat je meteen je kindj ...
In welk ziekenhuis ben jij bevallen waar je wel huid of huid contact kreeg direct na de keizersnede? Dus zonder dat je baby eerst werd afgedroogd etc?

één jaar geleden

Reactie op OceanMommy

In welk ziekenhuis ben jij bevallen waar je wel huid of huid contact kreeg ...
Nee dat dus niet. Dus dan is het in mijn ogen niet anders dan een gewone keizersnede. Het haalt juist de echtheid daarin weg dat wat je wel hebt na een vaginale bevalling.

één jaar geleden

Reactie op Roos Anne

Nee dat dus niet. Dus dan is het in mijn ogen niet anders dan een gewone ke ...
Ah okay, dan heb ik het verkeerd gelezen! Hopelijk gaat het de volgende keer wat meer op de manier die jullie willen :)