24 Reacties

12 dagen geleden

Ik volg

12 dagen geleden

Ik volg

12 dagen geleden

Ik heb het aangevraagd na 8 weken omdat we naar t buitenland gingen met onze zoon. Maar met m'n dochter heb ik lekker gewacht tot we op vakantie gingen . Bsn ergens bij de hand is wel slim.

12 dagen geleden

Ik lees dat je volgens de wet wel een paspoort nodig hebt.. maar er staat nergens vanaf hoe oud

12 dagen geleden

Ik heb nu een id kaart aangevraagd omdat ik graag in Duitsland boodschappen wil doen en het verplicht is er 1 te hebben als je daar heen gaat en het ziekenhuis wil het ook wat ik gehoord heb

12 dagen geleden

Mijn meisje is 8 weken en met 6 weken hadden we een paspoort, wij gaan in mei op vakantie! Maar wat een gedoe om een pasfoto te nemen dan zo’n kleine 🤣

12 dagen geleden

Reactie op DaniML89

Ik heb het aangevraagd na 8 weken omdat we naar t buitenland gingen met onz ...
To die ik laatst ontdekte, bij mijn zorgverzekering (Zilveren Kruis) kan je de zorgpassen van iedereen op jouw adres openen via de app. Daar staan de bsn-nummers op 🙌 Verder geen tips hahaha, ik volg ook mee!

12 dagen geleden

Alleen nodig als je de grens over gaat. Binnen eu is of-kaart voldoende en anders heb je een paspoort nodig. Als je niks op de planning hebt om de grens over te gaan is het dus zonde van het geld om hem nu al aan te vragen. In NL hebben we een identificatieplicht, MAAR de identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Voor een baby is dit dus niet van toepassing. Identificatie in de zorg (bijv. Ziekenhuis); Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. De identificatieplicht in de zorg is voor kinderen anders dan de algemene identificatieplicht. In de zorg is er geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Voor het ziekenhuis heb je het dus wel weer nodig. Ookal is je kind onder de 14. Hiervoor moet je dus afwegen of je de kosten nu meteen maakt en een id document aanvraagt ofdat je wacht tot je het daadwerkelijk nodig hebt en dan gaat aanvragen.

12 dagen geleden

Let wel op dat de wachttijden voor een paspoort langer kunnen zijn. Ik kreeg een mail van de gemeente waarin ik woon dat, omdat in 2014 paspoorten 10 jaar geldig werden in plaats van 5 jaar, veel paspoorten dit jaar verlopen en er dus langere wachttijden kunnen zijn hiervoor. Houdt hier dus wel rekening mee op het moment dat je een paspoort aan gaat vragen! Niet zeker of dat ook voor id kaarten geldt, maar kan me voorstellen van wel, want ze worden door dezelfde afdeling gemaakt en uitgegeven, dus kan me voorstellen dat ook daarvoor de wachttijd oploopt!

12 dagen geleden

Wij hebben bij beide kinderen na een maand de paspoorten aangevraagd omdat we in het buitenland wonen. Mocht er onverwachts iets gebeuren (ziekte familie oid), dan hebben we iedergeval de documenten op orde.

12 dagen geleden

Bij m'n 1e pas gedaan toen we naar t buitenland op vakantie gingen (hij was toen een half jaar), dat ga ik nu met de 2e ook doen. Ik lees hier iets over nodig voor t ziekenhuis, mijn ervaring met beide kinderen (oudste heeft er een week gelegen met veel nacontroles in de weken daarna en jongste is paar week geleden 5 dagen opgenomen) is dat je dat echt niet nodig hebt, bsn is genoeg, is voor mij dus geen reden om em daarvoor aan te vragen.

12 dagen geleden

Wij hebben hem bij m’n dochter met 6 weken al aangevraagd omdat we veel met haar in het ziekenhuis moeten zijn. En voor die afspraken hebben we hem nodig. Anders hadden we gewacht tot de eerste vakantie in het buitenland.

12 dagen geleden

Mijn kleine had met 6 weken zijn ID kaart. Je moet je (+ je kindje) overal kunnen legitimeren.. en als je afspraken hebt in het ZH is een (combi van zorgpas +) ID kaart nodig.

11 dagen geleden

Ik ga van de zomer een ID kaart aanvragen omdat we einde vd zomer op vakantie gaan.

11 dagen geleden

Tip voor de mede-alleenstaande moeders: vraag ook een uittreksel aan bij de gemeente waarmee je kunt aantonen dat je de enige gezaghebbende ouder bent. Om problemen bij de douane te voorkomen…

11 dagen geleden

Bedankt voor alle reacties. Hebben jullie de pasfoto laten maken van je kindje? Lijkt me zo lastig 🙃

11 dagen geleden

Reactie op G_w_e_n_n

Bedankt voor alle reacties. Hebben jullie de pasfoto laten maken van je kin ...
Je kunt ook thuis met je mobiele telefoon op een rustig moment een foto maken en daar een pasfoto van laten drukken. Dat ging hier prima!

11 dagen geleden

Wij hebben de identiteitskaart al van Sam, die van broer was vervallen en gaan in juni op reis, dus meteen ook die van Sam aangevraagd.

11 dagen geleden

Reactie op G_w_e_n_n

Bedankt voor alle reacties. Hebben jullie de pasfoto laten maken van je kin ...
Er zijn speciale baby fotografen. Even Google raadplegen in jou regio. Zoeken op "paspoort foto's laten maken van baby". Komt goed.. wees er wel op tijd hij.

11 dagen geleden

Reactie op Annaa90

Er zijn speciale baby fotografen. Even Google raadplegen in jou regio. Zoek ...
bij*