9 Reacties

23 dagen geleden

Bij de 13 weken echo checken ze sowieso een stuk minder volgens mij. Bij de 20 weken echo komen ook organen echt aan bod. Denk dus niet dat je ze in die zin echt met elkaar moet vergelijken. Met de 13 weken echo kunnen ze hele grote afwijkingen natuurlijk al wel zien, maar de ‘kleinere’ afwijkingen zijn pas met 20 weken te zien 😅

23 dagen geleden

Vorige zwangerschap was de 20 weken echo ook helemaal in orde. Dus wat dat betreft geen verschil met de 13 weken echo, maar helaas is deze ervaring geen garantie dat er nooit iets gevonden wordt bij de 20 weken echo wat niet te zien was bij de 13 weken echo. Het kindje is met 20 weken natuurlijk al een stukje groter en zijn dingen beter te beoordelen. Voor mezelf ging de spanning voor een slechte 20 weken echo er wel een beetje af doordat de 13 weken echo al goed was. Zo ervaar ik dat nu ook wel redelijk. Ik heb de 20 weken echo volgende week woensdag. Hopelijk wordt dan weer bevestigd dat er inderdaad niets geks aan de hand is:)

23 dagen geleden

Ja helaas is dat bij ons het geval. 13 weken echo was goed, NIPT en nevenbevindingen ook en afgelopen maandag hebben ze 3 "afwijkingen" gezien op de echo waar meer onderzoek naar moet worden gedaan. Dus we hebben bloed afgegeven en horen donderdagmiddag meer van de gynaecoloog. Alle drie de dingen los is niet erg, maar samen maken ze zich toch wel zorgen om. Er zit een klein beetje vocht rond het hartje, witte darmpjes (echodense) en de navelstreng heeft 2 ipv 3 aderen. Na 5 jaar fertiliteitstraject is dat een behoorlijke klap.. nu dus duimen, positief blijven en hopen dat het allemaal meevalt 🤞🙏

23 dagen geleden

Zie het vooral zo: bij de 13 weken echo is je vrucht ongeveer 5 a 6 cm groot, bij de 20 weken echo rond de 20 cm. Daardoor kunnen ze dus meer / gedetailleerder zien. Wat mij opviel met mijn 20 weken echo is dat er uitgebreid naar het hart en de aanleg van de (slag)aderen gekeken werd. En inderdaad voor de organen (nieren en maag) nam ze uitgebreid de tijd. Terwijl ze bij de 13 weken echo meer keek of ze 10 vingers en tenen kon zien, de schedel dicht was etc.

23 dagen geleden

Je kunt ze niet echt met elkaar vergelijken. Heb vandaag de 20 weken echo gehad, en de 13 is niet in het leven geroepen om uiteindelijk de 20 te vervangen, maar wel omdat met de 13 weken echo al veel grote dingen gezien kunnen worden, waardoor je meer onderzoek/nadenktijd voor vervolgstappen hebt tegenover wanneer dit pas met de 20 weken echo wordt gevonden. De echoscopiste zei vandaag zelf nog letterlijk; ja we kunnen wel al veel zien op de 13 weken echo, maar niet álles. Een klompvoetje bijvoorbeeld is vaak met 13 weken nog niet te zien, maar met 20 weken wel (heeft een vriendin gehad) Dus naar mijn mening valt niet echt te praten over betrouwbaarheid, het is gewoon fijn dat je kindje al wat eerder gecontroleerd word, en als ze dan wel wat vinden dat je wat meer ademruimte hebt als met de 20 weken echo. Daarom heb ik zelf beide keren voor beide gekozen!

23 dagen geleden

Wij hebben zowel de 13 weken echo als de 20 weken echo wel echt als heel fijn ervaren. Bij de 13 weken echo keken ze bij ons echt naar de 'grootste' zichtbare afwijkingen voor dat termijn. Denk daarbij dan aan het aantal vingers en tenen, ze meten de groei van belangrijke botten in de armen en benen en kijken naar het neusbotje en andere zichtbare tekenen die een afwijking zouden kunnen uitsluitend. Bij de 20 weken echo checken ze dit allemaal nog een keer, maar verdiepen ze zich veel meer in de organen van de baby en de aanleg van bloedvaten en het hartje van de baby. Dit kunnen ze bij de 20 weken echo makkelijker zien omdat het babytje dan al een stuk groter is en daardoor de organen beter zichtbaar zijn. Ze kijken dan naar de niertjes, een eventueel open ruggetje, de hersenhelften en eventueel vocht in de organen. De 20 weken echo is dus wel echt wel een stuk uitgebreider. Onze verloskundige legde aan het begin van mijn zwangerschap uit dat de 13 weken echo aangeboden wordt om de grootste afwijkingen voor dat termijn uit te kunnen sluiten en/of verder onderzoek te doen om de mogelijkheid tot de keuze voor een eventuele afbraak van de zwanger te vervroegen, zodat je als ouder(s) niet hoeft te wachten tot de 20 weken echo. Bij onze 20 weken echo gaven ze ook echt aan wat er uitgesloten kon worden en waar geen zekerheid over gegeven kon worden en dat vond ik zelf heel prettig.😊 ze gaf daarbij ook aan dat bij de 20 weken echo bijvoorbeeld al 60% van alle aangeboren hartafwijkingen uitgesloten kon worden maar dat er dus nog 40% kans is dat er in de loop van de tijd toch iets mis zou kunnen zijn en die eerlijkheid vonden wij wel erg fijn.

23 dagen geleden

Reactie op Dunjah89

Ja helaas is dat bij ons het geval. 13 weken echo was goed, NIPT en nevenbe ...
Sterkte! 🍀Hopelijk valt het allemaal mee.

23 dagen geleden

Reactie op Dunjah89

Ja helaas is dat bij ons het geval. 13 weken echo was goed, NIPT en nevenbe ...
Hopelijk valt het allemaal mee 🍀

23 dagen geleden

Hi! Bij ons was alles gelukkig goed maar bij onze buren is inderdaad met de 20 weken echo een afwijking in de wervelkolom gezien die niet is gezien op de 13 weken echo. Blijkt een zeldzame chromosoomafwijking te zijn die dus ook niet was gedetecteerd met de NIPT. Helaas hebben ze deze zwangerschap moeten afbreken