23 Reacties

6 dagen geleden

Hoi hoi, ik heb aanstaande maandag de 20 weken echo, ik werkte fulltime, maar door bekken instabiliteit helaas trek ik het niet meer, het vele lopen vooral, onregelmatige diensten etc Gisteren bij de bedrijfsarts geweest, en afgesproken ik max 6 uur per dienst werk, waarvan elke 2 uur een kwartier pauze, en geen avonden meer, dus alleen nog diensten van 10-4 Als zwangeren zijn er wettelijk vastgelegde regels, dus dit moet goed komen, elke zwangerschap is anders.

6 dagen geleden

Ga niet alles geloven wat ze zeggen aub! Mijn 20 weken echo met me Eerste zoontje was helemaal goed. Heb er zelfs 2 gehad! En eindstand is mijn zoontje geboren met een hartafwijking! Mijn tante had ook een 20 Weken echo zeiden ze dat haar dochter een handicap word. Like dat meisje is nu 12 en gelukkig gezond geen enkele shit was waar

6 dagen geleden

Probeer je niet te druk te maken hierdoor. Bij mijn zusje zeiden ze dat mijn nichtje te korte benen en armen had. Kleine meid is nu 15 weken en kerngezond, niks aan de hand 🩷

5 dagen geleden

Jouw verhaal lijkt wel identiek aan mijn eerste zwangerschap! Pre eclamsie ontwikkeld in mijn eerste zwangerschap maar daar kreeg ik gek genoeg niets voor. Ook te horen gekregen dat mijn zoontje korte bovenbeentjes zou hebben en we zelfs rekening moesten houden met een lilliputter. Enorm lopen stressen de andere helft van de zwangerschap. Uiteindelijk ingeleid met precies 37 weken en mijn eerste zoontje geboren met 37+3. Het eerste wat de kinderarts zei was mijn hemel die heeft lange benen😁. Metingen in een zwangerschap kunnen soms onbetrouwbaar zijn vanwege slechte ligging, net niet 1mm kunnen meten en ze wijken al af van hun percentiel. Nu ook is de tweede weer klein gemeten met de bovenbenen maar ik neem dit echt met een korrel zout! Hopelijk stelt dit verhaal je een beetje tot rust en hoe lastig het ook is maak je er nirt zo druk om, als je meer wilt weten kan je altijd meer vragen!❤️

5 dagen geleden

Om deze reden hebben we besloten helemaal geen echo’s te doen. Ik heb tientallen verhalen om me heen gehoord van een te grote/kleine baby en afwijkingen, moeders helemaal in de stress. Uiteindelijk alle baby’s gezond geboren zonder enige afwijkingen. Je hoeft je vast geen zorgen te maken ♥️ helemaal omdat ze al moeilijk de meting konden doen. Komt vast helemaal goed met je kleintje 🤗

5 dagen geleden

probeer je niet te druk te maken ons zoontje zou veel te klein zijn dus veel extra controles en werd ingeleid zo dat het in de coveuse kon eindstand werd meneer geboren met 49 cm en 3295 gram en mocht na de bevalling gelijk mee naar huis

5 dagen geleden

Reactie op RaffieL

Om deze reden hebben we besloten helemaal geen echo’s te doen. Ik heb tient ...
Die eerste zin van jou is ook wel heel kort door de bocht. Ik heb verschillende vriendinnen bij wie er wel iets op de echo’s is opgemerkt bij hun kindjes. Ik ken meer verhalen waarbij er iets terechts opgemerkt werd dan dat het toch niets was. @TS: werd er ook gekeken naar de waarden van de buik en het hoofd en dan de vergelijking met de benen? Zoals verschillende hierboven al gezegd hebben: 1 mm verschil in meting kan alweer een heel ander beeld geven. Mijn vorige zwangerschap zat de buik op een bepaald moment 2 weken voor op benen en hoofd, de echo nadien was die buik zogezegd niet gegroeid. De gynaecoloog ging ervan uit dat de eerste echo een foutieve meting was, maar dat was op dat moment het beste wat ze kon meten. Dat meten is echt een precisie werkje. Mijn dochter lag de hele zwangerschap slecht waardoor metingen altijd met wat foutenmarge werden gemaakt. Ik hoop dat je echo volgende week je wat rust kan brengen met een goede uitslag.

5 dagen geleden

Reactie op RaffieL

Om deze reden hebben we besloten helemaal geen echo’s te doen. Ik heb tient ...
Nogal kort door de bocht, want echo's zijn er natuurlijk niet alleen om afwijkingen aan de baby te constateren en in mijn optiek bijzonder om zo'n beslissing te nemen op basis van anekdotisch bewijs, maar you do you natuurlijk.

5 dagen geleden

Ik zou de echo van volgende week afwachten en proberen om je geen zorgen te maken. Ik begrijp dat dat lastig is, maar uit je verhaal maak ik op dat sommige dingen niet of niet goed opgemeten konden worden. Dat kan dus net zo goed gelden voor de bovenbenen. Hopelijk relativeert dat wat. Sterkte en ik hoop voor jou op een goede echo volgende week.

5 dagen geleden

Reactie op Forumlid

Nogal kort door de bocht, want echo's zijn er natuurlijk niet alleen om afw ...
Echo's zijn er toch juist om afwijkingen te zien?? Waarvoor zou je anders een echo doen?? Dat je het geslacht kan zien is toevallige bijzaak.

5 dagen geleden

Bij mij 2 vorige kinderen ook allebij korte bovenbenen gemeten liep 1 week en de andere 1,5 week achter op de rest nou ben ik ook maar 1.57m en kwa bouw ook korte boven benen. Was niks aan de hand ook extra echo gekregen. Nu zwanger van de 3 maandag 16 september hebben. Wij de 20 weken echo en kan je bijna garanderen deze zal dat ook hebben. Wacht het af maar ben je zelf of je partner ook zo gebouwd of klein van stuk zou ik me geen zorgen maken

5 dagen geleden

Reactie op QueXan

Echo's zijn er toch juist om afwijkingen te zien?? Waarvoor zou je anders ...
Echo’s boeken is voor mij puur omdat ik mijn baby wil zien eens in de zoveel tijd, 13 en 20 weken echo ook aan mee om er toch achter tr komen of het goed zit, bewust ervan dat het niet altijd even precies ksn zijn

5 dagen geleden

Reactie op QueXan

Echo's zijn er toch juist om afwijkingen te zien?? Waarvoor zou je anders ...
Echo's zijn er om afwijkingen te constateren, maar niet alleen bij de baby. Er kunnen ook afwijkingen zijn bij de drager of dingen, die kunnen zorgen voor complicaties, zoals de ligging van de placenta. Die "afwijkingen" weet en zie je niet als je helemaal geen echo's laat doen en kunnen wel degelijk belangrijk al dan niet levensbedreigend zijn.

5 dagen geleden

Reactie op Demi Rokers

Echo’s boeken is voor mij puur omdat ik mijn baby wil zien eens in de zovee ...
Ik schreef letterlijk "afwijkingen aan de baby", omdat het daar specifiek over ging en geef aan dat echo's gemaakt worden om meerdere dingen te controleren en eventueel te constateren. Dit was een reactie op een andere forumgebruiker en haar specifieke uitlatingen.

5 dagen geleden

Laten we even on topic blijven zodat hrt nirt verdrinkt in de offtopics!

5 dagen geleden

Groeiecho”s hebben een foutmarge van 15% , dat is best veel! Vaker gehoord helaas in mijn omgeving dat de baby niet goed groeit , is asymmetrisch groeit en zijn allemaal perfect gezonde baby’s geworden :) Vind het ook heel atypisch klinken dat alleen de bovenbenen te kort zijn, terwijl de rest wel goed was. Makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer positief te blijven! Ik had me veel meer zorgen gemaakt als ik gehoord had dat er een ernstige hartafwijking was gezien.

5 dagen geleden

Ik heb ook medicijnen voor een te hoge bloeddruk ivm vorige zwangerschap als voorzorg. Bij mijn vorige zwangerschap waren de beentjes ook altijd aan de korte kant. En nu is die juist altijd veel te groot en loopt een half jaar voor op de groei! Probeer je niet te druk te maken hoor.. het is zo minimaal wat ze meten en waar dagen in kunnen afwijken

4 dagen geleden

Reactie op zowelkom2023

Die eerste zin van jou is ook wel heel kort door de bocht. Ik heb verschill ...
Dit is onze persoonlijke keuze en voelen we ons goed bij. Bedoel niet te zeggen dat zij geen echo’s moet gaan laten doen. Wilde haar alleen gerust stellen met verhalen die ik om me heen hoor.

4 dagen geleden

Reactie op Forumlid

Nogal kort door de bocht, want echo's zijn er natuurlijk niet alleen om afw ...
Wauw, ik ben zo te zien bij veel mensen ik het verkeerde keelgat geschoten. Nogmaals, ik zeg niet dat deze dame geen echo’s meer moet gaan doen maar wilde haar gerust stellen. Blijkbaar pas ik niet echt in dit forum dus dit was dan ook mijn laatste reactie.

10 uur geleden

Allemaal dankjewel voor de berichten, ik heb vandaag de afspraak gehad in het ziekenhuis. Alle metingen waren goed, het hartje, hoofdje, buikomtrek etc alleen de armpjes en de beentjes waren nog steeds aan de korte kant. Gynaecoloog heeft aangegeven dat ze niet denkt aan een afwijking dat het misschien ligt aan de hoge bloeddruk dat ze misschien daardoor minder snel groeit. Dat willen ze afsluiten door een vruchtwaterpunctie af te laten nemen. Ik had daar op ingestemd en nu achteraf heb ik spijt. Heb de afspraak maandag in Maastricht.. en weet echt niet of ik deze wel of niet moet doen ivm de risico’s die het mee kan brengen. Ben vandaag 20+3 Sorry voor de onduidelijke verhaal.. maar weet zo echt niet wat ik moet doen..