75 Reacties

24 dagen geleden

Reactie op Pipp

Bij mn 1e wilde ik 4 weken van tevoren, uiteindelijk 6 weken van tevoren ge ...
Als je het voor je verlof niet meer trekt sta je op ziek, dat kost je geen verlof uren. Snap niet dat mensen zeggen ja ik moest eerder met verlof vanwege ….. Dat sta je gewoon op ziek en gaat je verlof pas in op afgesproken datum

24 dagen geleden

Ik heb even gepuzzeld met feestdagen en vrije dagen en denk nu precies voor de kerst te stoppen. Die feestdagen zijn toch 'gratis' dus ik hoef minder vrije dagen op te nemen. 6 weken van tevoren en dan alsnog de 12 weken erna

24 dagen geleden

Reactie op SKE

In mijn cao staat dat het mag (zoals wettelijk), maar zeker niet dat het mo ...
De zorg valt onder zware beroepen. Daarom moet je bij vele organisaties stoppen met 34 weken om je zelf en je kindje te beschermen. Mits er andere werkzaamheden verricht kunnen worden die lichamelijk minder zwaar zijn.

24 dagen geleden

Reactie op Samensterk2024

Als je het voor je verlof niet meer trekt sta je op ziek, dat kost je geen ...
Sorry maar dit klopt niet helemaal. Afhankelijk van de situatie natuurlijk, maar als je tijdens je zwangerschap (gedeeltelijk) ziekgemeld staat vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten, ben je verplicht met 34 weken met verlof te gaan. Er is weer een aparte regeling voor als je ziek wordt tussen week 34-36 geloof ik, maar dan alsnog wordt er iets verrekend met je bevallingsverlof. Maar als je bijv in week 30 ziekgemeld wordt voor de rest van de zwangerschap, gaat het verlof al bij 34 weken in, en niet bij 36 weken, ondanks dat dat wellicht je eerste wens was.

24 dagen geleden

Reactie op Samensterk2024

De zorg valt onder zware beroepen. Daarom moet je bij vele organisaties sto ...
Ok ja ik ken alleen de cao ziekenhuizen en die zegt dit niet. Doe ook mijn zelfde werkzaamheden en geef zelf wel aan of het wel of niet gaat.

24 dagen geleden

Reactie op Fier

Sorry maar dit klopt niet helemaal. Afhankelijk van de situatie natuurlijk, ...
Ja klopt helemaal!

24 dagen geleden

Bij de eertijds had ik 6 weken van tevoren en dat vond ik uiteindelijk ook heel prettig, zeker omdat ze bijna 3 weken te vroeg geboren is. Had ik toch nog even wat tijd voor mezelf. Nu met een peuter die veel aandacht vraagt wil ik opnieuw 6 weken van te voren met verlof. Met dezelfde reden om nog even wat tijd alleen te hebben (als zij naar opa/oma of het kdv is). Daarnaast heb ik van vriendinnen (we zijn allemaal fysio) ook echt het advies gekregen om met 34 weken te stoppen. De vorige keer had ik fysiek best langer gekund maar toen had ik vanaf 27 weken denk ik aangepast werk vanwege corona, dus ik hoefde alleen mensen of groepen te begeleiden in de zaal, en geen fysieke behandelingen te geven. Dat zal nu dus echt wel anders zijn dus daarom ook blij met mijn keus om bij 34 weken te stoppen.

24 dagen geleden

Reactie op Fier

Sorry maar dit klopt niet helemaal. Afhankelijk van de situatie natuurlijk, ...
Dat klopt maar sommige zeggen dat zij 10 weken van te voren met verlof “moesten” en dat mag indd niet. Je verlof gaat in minimaal 6 weken van te voren en voor die tijd ben je gewoon ziek.

24 dagen geleden

Reactie op Samensterk2024

Dat klopt maar sommige zeggen dat zij 10 weken van te voren met verlof “moe ...
Oh dat lees ik eigenlijk nergens. Ik lees eigenlijk iedereen die zegt dat ze om redenen met 34 weken al met verlof gaan, en evt daarvoor nog vakantie hebben of indd ziek zijn. In theorie heb je dan natuurlijk ook al 'verlof' in de zin dat je niet hoeft te werken. Maar dat gaat niet van je verlofdagen af. Denk dat we hetzelfde bedoelen maar de bewoording wat anders interpreteren:)

24 dagen geleden

Ik ga 6 weken van te voren met verlof en wil na de geboorte verlof 2 weken vakantie opnemen. Ik werk met dak en thuislozen en moet altijd even bijkomen van men werk omdat de doelgroep soms best pittig is. Ik wil die tijd dan ook gebruiken om rustig richting de geboorte te gaan en even tijd voor mezelf te hebben.

24 dagen geleden

Alle dagen die je na de uitgerekende datum later bevalt krijg je er extra bij als verlof maar volgens mij alleen als je 10 weken hebt, omdat het minimum na de geboorte 10 weken verlof is. Indien je dus bij 36 weken met verlof gaat heb je dit voordeel van langer verlof sowieso niet. Wellicht kan dit ook nog meewegen in de beslissing.

24 dagen geleden

Reactie op MirjamvG33

Alle dagen die je na de uitgerekende datum later bevalt krijg je er extra b ...
Goed punt!!

24 dagen geleden

Reactie op MirjamvG33

Alle dagen die je na de uitgerekende datum later bevalt krijg je er extra b ...
Dat was een aantal jaren geleden zo, nu heeft UWV dat aangepast en krijg je ook als je met 36 weken met verlof gaat die extra dagen

24 dagen geleden

Reactie op MirjamvG33

Alle dagen die je na de uitgerekende datum later bevalt krijg je er extra b ...
Nee hoor. Dit is aangepast. Je spreek met je werkgever af hoeveel weken zwangerschapsverlof je neemt en hoeveel weken bevalverlof. Ik had afgesproken 4 weken zwangerschapsverlof en 12 weken bevalverlof. Ik beviel 4 dagen later en kreeg die 4 dagen bij mijn verlof opgeteld. Het UWV heeft dit gewijzigd. Elke dag die je later bevalt krijg je dus als extra verlofdag, ongeacht het aantal weken wat je vooraf of na je bevalling op zou nemen.

23 dagen geleden

Reactie op Pruimenboom

Ik wilde met 36 weken. Ik werk in het onderwijs. Ik heb dan eerst twee weke ...
Ik heb precies hetzelfde. Maar twijfel omdat ik liever een week na de bevalling extra heb. Na de vakantie een weekje zou moeten lukken? Maar tegelijk lijkt het mij ook heerlijk om te weten dat je de kerstvakantie en de weken daarna hebt om nog alles rustig te regelen, zonder iets nog te moeten voor werk. Lastig😅

23 dagen geleden

Reactie op DC22

Nee hoor. Dit is aangepast. Je spreek met je werkgever af hoeveel weken zwa ...
Oh dat wist ik niet. Goede en eerlijke aanpassing!

23 dagen geleden

Ik heb het gister besproken en ik stop vanaf maandag 23 december. Lekker vrij met de feestdagen en dan aftellen tot 16 feb 😊. Daarna dus 10 weken vrij, maar ook daar zal ik wat ouderschapsverlof of vakantiedagen aan vast plakken, want de opvang (2 dagen) begint pas in augustus. Maar gelukkig denken ze bij mij heul goed mee! Weet je inmiddels al wat je ga doen?

23 dagen geleden

Reactie op z123z

Ik heb precies hetzelfde. Maar twijfel omdat ik liever een week na de beval ...
Ja precies die twijfel idd! En in mn hoofd heb ik ook het idee dat degene die mij vervangt dan vast in januari start. Dus dan zou ik dat ene weekje nog “dubbel” werken. Ik heb dat bij collega’s gezien, die dan niet meer voor de klas kunnen, maar administratie mogen doen aan een bureau. Lijkt me heerlijk in ruil voor een week vrij. (Erg he)🤫

23 dagen geleden

Ik twijfel ook nog, maar zit zelf te denken om 5 weken vooraf te stoppen. Daarvoor zitten twee weken kerstvakantie en dan wil ik vakantiedagen opnemen. Dus dan stop ik eigenlijk al 7 weken vooraf en hoef ik vanaf de kerstvakantie niet meer te werken. Lijkt mij ook wel prettig om rond de feestdagen vrij te zijn.

23 dagen geleden

Reactie op Pruimenboom

Ja precies die twijfel idd! En in mn hoofd heb ik ook het idee dat degene d ...
Hier idem, heb ook mijn eigen klas en blijf tot aan de kerstvakantie. In principe heb ik dan een week te lang verlof vooraf maar dat krijg ik “kado”. 2025 hebben wij vroeg zomervakantie dus neem dan de laatste week ouderschapsverlof op dus kom pas na de zomer weer terug :)