3 Reacties

2 maanden geleden

Ik werk op een kinderopvang en daar heerst ze vijfde ziekte nu. Zo een besmetting gaat best snel onder de kinderen. Ik zit nu thuis op advies van de verloskundige en zo staat het ook op het rivm. Je kan checken door bloed te prikken of je antistoffen hebt tegen de vijfde ziekte, dan is er niks aan de hand.( ik heb die helaas niet) en anders de peuterspeelzaal vragen of er besmettingen op de groep zijn, en wellicht je kindje thuis houden tot het over is? Overleg met je verloskundige.

2 maanden geleden

Ik heb mij laten testen op de 5de ziekte. Ik ben werkzaam in het onderwijs. Bleek het gelukkig al gehad te hebben dus hoefde ik geen maatregelen te treffen. Via mijn verloskundige en de website van het rivm kreeg ik allerlei informatie. https://www.rivm.nl/vijfde-ziekte/vijfde-ziekte-parvovirus-b19-en-zwangerschap

2 maanden geleden

Ik werk in de kinderopvang, dus een risico. Via de VK mag ik eerder bloed laten prikken om te testen of ik de antistoffen heb. Zij vertelde wel dat de besmettingen weer heel erg afnemen op het moment, kleine geruststelling. Misschien kan je ook vragen aan de HA of VK of je kan laten testen op antistoffen. Wees extra alert op vlekjes, rode wangen en uitslag bij je zoontje. Ik zou denk ik ook in vertrouwen aan de leidsters op de groep vragen of zij het willen laten weten als ze een vermoeden hebben op de 5e ziekte bij een kind.