8 Reacties

één dag geleden

Ik ben een mamma en het klopt bij mij zijn de metingen ook iets afwijkend maar niks om je zorgen over te maken op het moment dat de artsen zich zorgen gaan maken dan mag jij je er ook zorgen over maken zolang hun zeggen het is prima dan zal dat wel helemaal goed komen.. straks hebben jullie de groei echo en daar meten ze preciezer als bij een pretecho aanstaande pappa lekker genieten van jullie klein hummel in mammas buik want voor mamma is het ook belangrijk dat de pappa geniet verwen haar maar goed en maak je vooral geen zorgen

één dag geleden

Het gaat meer om de groeicurve. Het ene kindje is nou eenmaal wat kleiner dan het andere kindje. Als het maar goed groeit ten opzichte van voorgaande metingen. Ik snap je spanning en bezorgdheid wel. Het is ook een heel spannende fase in je leven. Tegelijkertijd is er niets mooiers en meer bijzonder dan het wonder van nieuw leven. En daar mag je dan ook terecht van genieten en dankbaar voor zijn! Heb vertrouwen in de zorgverleners en als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik net zo lang doorvragen bij ze tot al je vragen beantwoord zijn. Probeer ook te kijken naar alle mijlpalen die jullie al hebben mogen bereiken in plaats van alle dingen die ‘eventueel fout zouden kunnen gaan’. Makkelijker gezegd dan gaan, maar jullie verdienen een mooie voorbereidingstijd op een prachtig kindje binnenkort😊!

één dag geleden

Metingen zijn metingen. Mensen kun je niet meten. Zeker zijn er richtlijnen maar het moet ook niet meer zijn dan een richtlijn. Zo heb je mensen die zwaarder zijn en slanker zijn en alles is prima

één dag geleden

Mij is altijd verteld dat iedere baby vanaf ongeveer 13 weken zijn eigen groeicurve gaat volgen. Dus kleine afwijkingen tov van je termijn zijn niet zorgelijk tenzij de afwijking alsmaar groter wordt. Dus als je nu 1 week 'achterloopt' en volgende keer 2 weken bijv. dan zullen ze wellicht wat extra onderzoeken doen. Maar ik lees hier absoluut geen grote afwijkingen, dus zou me zeker geen zorgen maken! Ons kindje is ook kleiner maar wij zijn immers ook niet groot ☺️ en ze groeit netjes door op haar eigen lijntje. Lekker genieten!

één dag geleden

Dat klopt helemaal :) Mijn baby loopt qua groei ook een halve week of net iets meer achter op sommige punten. Maarrr dit was bij mijn dochter van 7 ook ook. Rond de 30 weken zwangerschap toen enkele keren ook bij de gynaecoloog voor controle geweest, waarna de conclusie getrokken werd dat ze gewoon wat kleiner was dan gemiddeld. Ze is gelukkig hartstikke gezond geboren :) Het lijkt aan mijn genen te liggen, maar gelukkig niks slechts ofzo. Als de verloskundige twijfelt, zullen ze er zeker dieper naar gaan kijken.

één dag geleden

Een paar millimeter meer of minder kan al een dag verschil maken. Zeker als de kleine beweegt is het meten nog wel eens lastig. Het kan zeker gebeuren dat een meting ooit een paar dagen verder of korter aangeeft, het blijft een momentopname. En niet ieder kindje groeit even hard en in dezelfde verhouding, zolang de kleine netjes doorgroeit in de eigen lijn, zit het wel goed. Ik ben bij de eerste echo 6 dagen naar achter gezet, later weer 4 naar voren. Blijft wat lastig meten met zo'n hummeltje ;)

één dag geleden

Ik begrijp dat jullie minder zorgeloos in de zwangerschap staan gezien jullie ervaringen met vroege miskramen. Met deze termijn zit alles er al op en aan en met de nipt, 13 weken echo en 20 weken echo kunnen ze al zoveel aandoeningen en afwijkingen uitsluiten. De groei van je kindje is dan nog een van de weinige concrete informatiepunten die je krijgt, dus begrijpelijk dat je daar dan extra aandacht aan besteedt. Maar wat betreft de groei: het kan heel goed dat jullie kindje nu naar zijn/haar eigen lijntje toegaat en niet meer netjes op de termijn blijft hangen. Dat is heel normaal! En de groei gaat soms in spurten dus het kan ook zijn dat het kindje de volgende keer weer wat ingehaald heeft. Besef je dat die termijnen bepaald zijn op gemiddeldes en maar weinig kindjes precies gemiddeld zijn. Dus maar weinig kindjes zullen precies op de termijn blijven met hun groeilijntje. Ons kindje is na de 20 weken echo geleidelijk richting een laag groeilijntje gegaan en uiteindelijk met 2 kilo geboren (ongeveer 4 weken liep ze achter op de gemiddelde termijn). We mochten gewoon na een dag naar huis en met haar gezondheid en ontwikkeling is alles goed. Dus zelfs al zou je kindje klein geboren worden, is dat ook niet iets waar je je nou per se zorgen om zou moeten maken. Als je de volgende keer dat je de vk ziet deze zorgen uit, zal ze deze vast wegnemen en dan hoort je vrouw het verhaal van de vk en jouw zorgen ook meteen zonder daar stress over te hebben.

10 uur geleden

De metingen wijken echt heel erg af van de realiteit. Bij mijn vorige zwangerschap had ik zwangerschapsdiBetes en werd er gezegd dat mn baby met 3.8k eruit zou komen. Uiteindelijk 3.2kg, en n heel mooi gezond gewicht voor n meisje. 15% afwijking is nogal wat en heeft mij echt vaak stress gegeven omdat ze haar elke keer “heel zwaar” inschatte…