20 Reacties

6 maanden geleden

Ik ben ook aan het afbouwen, dus ik volg. Het duurt bij mij ook langer dan ik dacht. Tip die ik van een collega kreeg die ik nog moet uitproberen: thee trekken van salie.

6 maanden geleden

Ik ben nu 3 weken aan het afbouwen. Eerste 2 weken 1 voeding en nu 2 voedingen er af. Had ook erge last van stuwing/pijn in het begin maar dat is nu wel verminderd op de tijden dat de kleine kv krijgt. Wil voor een derde maar ben heel bang voor ontsteking want heb daar ook nare ervaring mee. Neem/slik je lecithine? Dat helpt mij wel echt met de harde plekken. En voed je ook in verschillende houdingen? Ik doe afwisselend madonna en rugby. En idd salie thee kan je nog proberen. Sterkte 🙏🏼

6 maanden geleden

Hi! Ik begrijp je helemaal. Borstvoeding geven brak mij ook helemaal op. Ik heb https://www.borstvoeding.nl/afbouwen-en-stoppen/afbouwschema/ dit schema gebruikt, wellicht helpt het jou ook? Je mag me ook altijd een berichtje sturen als je meer wilt weten. Ik heb me ontzettend schuldig gevoeld tegenover onze kleine meid, maar het is zoveel beter voor mijzelf. U can do it mommy ♥️

6 maanden geleden

Reactie op as92_

Ik ben nu 3 weken aan het afbouwen. Eerste 2 weken 1 voeding en nu 2 voedin ...
Met welke voeding ben je gestart? Ik deed eerst die van de middag, maar kwam dan in de knel met welke als volgende (5 voedingen per dag). Toen als tweede met late ochtend voeding en halverwege kolven, maar nu dus die harde plekken en pijn. Ik slik al lecithine aantal weken, daarnaast ook een homeopathisch middel op advies van lactatiekundige. En gisteravond gestart met saliethee.

6 maanden geleden

Reactie op Sheii

Hi! Ik begrijp je helemaal. Borstvoeding geven brak mij ook helemaal op. Ik ...
Klopt, dat afbouwschema ken ik. Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat dit voor beiden beter is. Zoveel ellende gehad en ik word er geen leuker mens van. Maar ik kan niet goed loslaten dat ik niet weet hoe het lopen gaat. En het kolven op werk maakt mijn borsten ook niet altijd soepel, dus dat geeft nog een extra uitdaging mee... Hoe is jouw afbouwproces verlopen?

6 maanden geleden

Wow, dat afbouwschema heeft het over 8 weken?! Ik kan me niet herinneren dat het zo veel tijd en moeite kostte (van mijn eerste dan, ik geef nu nog bv). Ik bouwde destijds 1 fles per 3/4 dagen op, terwijl ik 10-12 keer bv gaf. Ik kolfde de stuwing telkens weg met 2 of 3 minuutjes kolven. De boobies snapten binnen no time dat ze dus minder aan moeten maken. Voor iedereen werkt iets anders hoor, dat begrijp ik, maar als je het zó zat ben, zou ik proberen het proces lekker te verspoedigen en niet jezelf nog 8 weken te kwellen. Ik was er met 2/3 weken helemaal vanaf. Als het goed is, geef je al 4 maanden bv. Je zult dus niet heel volle borsten meer hebben, omdat je veel pas aanmaakt op het moment van vraag, toch? Dus stuwing zou in theorie mee moeten vallen?

6 maanden geleden

Ik wil ook gaan afbouwen, ik was er vorige week ineens klaar mee, ze begint ook op mijn tepels te knauwen. Maar toch wacht ik nog op het 'juiste' moment ofzo 🤷🏼‍♀️ Tegelijk vraag ik me ook af hoeveel kv ik moet geven. Als ik het goed lees is het advies 150ml per kg lichaamsgewicht en dat verdeeld over de voedingen, maar dat is veel meer dan wanneer ik een flesje afgekolvde bv geef (met 5 maanden 110 of 120 ml per kg als ik het goed heb). Hoe doen jullie dit met de hoeveelheid?

6 maanden geleden

Reactie op Lin7

Met welke voeding ben je gestart? Ik deed eerst die van de middag, maar kwa ...
Bedoel je dat je dan 2 voedingen achter elkaar afbouwt? Ik geef ong 7 voedingen per dag. En heb de 2e en 4e eraf (late ochtend en namiddag). Ik wil die ertussen er nog af maar durf niet 3 voedingen achter elkaar gelijk af te bouwen. Misschien eerst de 5e er af. Ik ben heel voorzichtig ermee merk ik maar vind zelf niet erg dat het langzaam gaat. Jij wil er sneller van af dus misschien idd wat @Kiimi zegt proberen

6 maanden geleden

Reactie op Kiimi

Wow, dat afbouwschema heeft het over 8 weken?! Ik kan me niet herinneren da ...
Klopt, bijna 5 maanden inderdaad. Ik ervaar wel stuwing. Soms is dat pijnlijk als ik al wat last heb van een harde plek, regelmatig ontstoken melkkanaaltjes namelijk. Ik ga vandaag de late ochtendvoeding weg laten en vanavond even kijken of ik die ook kan vervangen. En ik wil mezelf zeker niet lang gaan kwellen, maar die pijn van harde plekken trek ik ook niet. Waarschijnlijk overdenk ik het nu ook teveel. Maar ik heb niet het vertrouwen dat mijn lichaam het oplost. En doe alles al qua tips van lactatiekundige. Merk dat ik soms het mezelf te moeilijk maak, omdat ik het graag goed wil doen (voor mijn lichaam)

6 maanden geleden

Reactie op as92_

Bedoel je dat je dan 2 voedingen achter elkaar afbouwt? Ik geef ong 7 voedi ...
Ja, maar dat was misschien nu het probleem. Ik heb 5 voedingen per dag, dus zijn al gauw hele lange momenten ertussen. Ik doe nu de late ochtend en kijk dan vanmiddag of ik die van begin van de avond ook kan vervangen (anders doe ik dat morgen of vrijdag).

6 maanden geleden

Ik lees hier even mee. Ben herstellende van mijn 4e borstontsteking en nu echt klaar om te gaan stoppen met bv. Mijn productie is ook niet meer wat het geweest is en m’n baby komt steeds te weinig aan. Ohh wat is het moeilijk! Maar tussen de 3 en 5 nachtvoedingen begint z’n tol te eisen.

6 maanden geleden

Ik ben in korte tijd afgebouwd. De druk er af kolven, verder niks. Op een gegeven moment kwam er een harde plek in 1 borst, toen heb ik mijn dochter weer even aangelegd en weg was die plek

6 maanden geleden

Reactie op Lin7

Klopt, bijna 5 maanden inderdaad. Ik ervaar wel stuwing. Soms is dat pijnli ...
Oh wat vervelend dat je wel stuwing ervaart zeg. En inderdaad ontstoken spul allemaal :(. Ik vind het afbouwen van twee bv's die ver uit elkaar liggen (dus ochtend en avond) ook wel een goed idee om mee te beginnen. Zo bespoedig je het proces wel denk ik!

6 maanden geleden

Ik lees even mee :)

6 maanden geleden

Hier ook kindje van 4 maanden. Hij kreeg 5 voedingen heb ik eerst de 4de voeding weg gelaten daarna de tweede daarna de 3de. Ons zoontje krijgt nu alleen nog zijn ochtend en avond voeding via de borst. Heerlijk nog even die 2 momentjes samen en overdag kun ik hem ook eens uit handen geven. Bij ons andere kindje moest ik ook inneens stoppen dus heb ik een tabletje gekregen van de dokter hierdoor stopt het aanmaken van melk alleen word dit niet aangeraden. Maar als ik uw verhaal lees met ontstoken klieren zou je het kunnen informeren bij de huisarts.

6 maanden geleden

Reactie op InspirerendeLicht406377

Hier ook kindje van 4 maanden. Hij kreeg 5 voedingen heb ik eerst de 4de v ...
Toen je de derde wegliet moest je toen de druk afkolven? Ik heb nu ook de 2e en 4e vervangenen wil de 3e doen maar ben heel bang voor harde plekken/ontsteking..

6 maanden geleden

Reactie op as92_

Toen je de derde wegliet moest je toen de druk afkolven? Ik heb nu ook de 2 ...
Nee had ik geen last van. Maar ook de hele borstvoeding periode geen last gehad van harde plekken. Maar stel dat het wel zou gebeuren zou u de druk er wel af kunnen kolven. Zelf liet ik er wel ongeveer een week tussen voordat ik er een volgende voeding af haalde

6 maanden geleden

Inmiddels geef ik alleen nog 's nachts en 's morgens borstvoeding. Ik drink inderdaad saliethee en gebruik lecithine. Hoe nu verder? Welke voeding als volgende vervangen? De nacht verloopt prettiger, omdat ze dan half slaapt. 's Morgens drinkt ze vaker korter en onrustiger. En hoe gaat het met de laatste voeding, stopt dat vanzelf/kun je die zo ineens weglaten?

6 maanden geleden

Ik vind het heel lastig om te bepalen hoeveel en welke voedingen ik kan afbouwen. Ene dag drinkt ze nog 10/11 keer, andere dag 7 keer.. zit dus niet echt een structuur in dus een vast schema aanhouden vind ik heel lastig. Iemand een goed idee?

6 maanden geleden

Reactie op Febr2025

Ik vind het heel lastig om te bepalen hoeveel en welke voedingen ik kan afb ...
Misschien starten met een voeding eind van de middag of rond avondeten, die je nu het minst prettig vindt?