25 Reacties

één maand geleden

Reactie op LauraWS

Inderdaad, houd ook rekening met de 9 wkn betaald ouderschapsverlof waar je ...
Volgens mij staat dit in de cao of arbeidsvoorwaarden. Ik weet dat mijn man nog minimaal een half jaar moet werken bij zijn huidige werkgever nadat het betaalde ouderschapsverlof gebruikt is, maar nu moet ik wel zeggen dat hij ook weer extra regelingen heeft en meer betaald ouderschapsverlof krijgt, dus geen idee of dat standaard is.

één maand geleden

Reactie op LauraWS

Inderdaad, houd ook rekening met de 9 wkn betaald ouderschapsverlof waar je ...
Ik dacht dat voor het standaard betaalde ouderschapsverlof (70%) geen regels gelden wat dat betreft. Mijn werkgever heeft bijv wel een regeling waarbij ze aanvullen tot 100% maar dan moet je wel nog 1jr in dienst blijven

één maand geleden

Reactie op Ina33

Ik dacht dat voor het standaard betaalde ouderschapsverlof (70%) geen regel ...
De wettelijke norm niet, in het onderwijs en veel andere vakgroepen zijn aanvullende afspraken in de CAO - ook over terugbetaal regelingen - laat je goed informeren ! Je kunt alleen ouderschapsverlof opnemen als je in loondienst bent.

één maand geleden

Reactie op Ina33

Als ze niet verlengen heeft ts toch recht op WW en dus ook op ziektewetuitk ...
Ja wel op ziektewetuitkering als je tijdens je contract of binnen 4 weken erna ziek wordt https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-zwangerschap/ziektewet-uitkering#mijn-tijdelijke-contract-loopt-af WW niet als je zelf zegt geen verlenging te hoeven en denk ook lastiger met werk als freelancer https://www.juridisch.nl/arbeidsrecht/ontslag/ww-afwijzen-contractverlenging/

één maand geleden

Reactie op MamaLies22

De wettelijke norm niet, in het onderwijs en veel andere vakgroepen zijn aa ...
Dit klopt volgens mij. Je moet werken (contract hebben) om betaald ouderschapsverlof op te kunnen nemen. Je hoeft dat niet terug te betalen want het UWV betaalt dit. Alleen als je aanvulling krijgt vanuit je CAO kunnen er regels gelden. Ik neem 5 weken op direct na m’n bevallingsverlof. Dit betekent dat ik met verlof ben tot het einde van m’n tijdelijke contract. Ga er vanuit dat het verlengd wordt (is ook al over gesproken, alleen financiering van het project waarvoor ik werk zou roet in het eten kunnen gooien). Om te voorkomen dat ik die 5 weken ‘kwijt’ zou zijn plan ik je het toch maar alvast in :-) De overige 4 weken neem ik later op (in m’n volgende contract).