15 Reacties

25 dagen geleden

Er zijn verschillende dingen te krijgen die werken. Wij gaan vanaf het begin voor een slaapzak met goed warm kleertjes eronder in de winter. Dekentjes ken ik niemand die die echt gebruikt heeft. Inbakeren/swaddelen heeft ook zn voor en tegenstanders. In mijn ogen heeft een kindje de vrijheid nodig om te bewegen en ook de moro reflex niet te ontnemen, deze ‘schrikreactie’ heeft ook een reden, maar dat is weer een hele andere discussie 😂 Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt, als het allemaal maar veilig gebeurt 😁 dus bij een dekentje altijd kort opmaken, een slaapzakje nooit te groot kopen en bij inbakeren/swaddelen altijd stoppen bij tekenen van rollen

25 dagen geleden

Wij zijn bij de eerste begonnen met dekentjes. Na verloop van tijd denk rond 2 maandje inbakeren omdat ze zichzelf wakker hield. Elk kindje is ook anders… zou kopen waar je goed bij voelt. Een slaapzak of inbaker is zo gekocht als je het nodig hebt. Die heb je de eerste nachten niet direct nodig hoor

25 dagen geleden

Ik gebruik de eerste weken een lakentje. Daarna pas een slaapzak. Veel slaapzakken zijn te groot voor die kleine baby’tjes. Zo heb ik het bij mijn eerste ook gedaan en dat ga ik bij de tweede ook doen 😊

25 dagen geleden

Let erop dat je dekentje niet te veel onder matrasje propt. Op foto lijkt t dat matrasje daardoor in helling komt waardoor hoofdje lager ligt dan beentjes als je snapt wat ik bedoel. Wij doen overigens eerste periode ook dekentjes en erna slaapzakje als t past en veilig is rond halshoogte van slaapzak. Bij de baby's kunnen de hoofjes daarin wegzinken

25 dagen geleden

Als tip wil ik je meegeven dat je echt zal moeten kijken naar je kindje. Mijn dochter wilde echt niet ingebakerd worden maar sliep heel rustig lag best veel stil en daardoor hebben wij denk tot 4 maanden een dekentje met laken gebruikt. Me dochter was ook klein dus ze kon nog niet in haar slaapzak daar verzoop ze in, ik ben met maat 56 met een slaapzak begonnen en een dekentje er nog bij omdat we die wat strakker legte en dat vond ze wel fijn maar echt inbakeren weer niet ze wilde haar handen graag vrij hebben om te kunnen friemelen 😂

25 dagen geleden

Reactie op Insuba

Wij zijn bij de eerste begonnen met dekentjes. Na verloop van tijd denk ron ...
Fijn dit soort info! Wat heeft de baby dan aan in het begin in bed? Rompertje en dan nog hele pyama en een dekentje? Of alleen rompertje en deken?

24 dagen geleden

Wij hebben in het begin ook dekentjes gebruikt bij de eerste. Hij lag toen nog zo goed als stil en vond het echt veel makkelijker als ze zo klein zijn. Hoef je nog geen armpjes in mouwen te doen. Toen mijn zoon meer ging bewegen hebben we slaapzakken aan gedaan. Sommige vinden het fijn om gewoon de kleertjes aan te houden 's nachts. Zeker als je overdag al veel moet wisselen van kleding omdat ze spugen kan ik daar ook goed inkomen. Dan ga je niet ook nog extra omkleden voor de nacht. Dat is niet fijn voor de baby. Ondanks dat mijn zoon veel spuugde bleven de kleertjes schoon genoeg om niet te hoeven wisselen en deed ik wel een pyjama aan. De feetje pyjama's vond ik erg fijn! Afhankelijk van het seizoen en de dikte van de deken doe je daar een lange of korte mouw romper onder. Ik heb van Little Dutch 120x120 swaddles, die vind ik ideaal om af te drogen en gebruik ik nog steeds voor mijn zoon van 1.5j maar zijn ook ideaal als je net even een extra laagje nodig hebt in bed als ze zo klein zijn. Dus zoiets zou je nog kunnen overwegen als je dat een prettig gevoel geeft. Veel dekentjes gebruik je later eigenlijk niet meer maar ik gebruik deze dus nog steeds en echt zijn geld waard. Verder heb je inderdaad inbaker dingen maar ik zou daar echt pas mee beginnen als je kindje dit echt nodig blijkt te hebben. Je moet het allemaal weer afleren zodra ze gaan rollen en niet alle kindjes vinden het prettig. Leen dit soort dingen bijvoorbeeld als het kan om ze te proberen voor je het koopt. Dus ik denk dat je eigenlijk genoeg hebt. Je kunt eventueel nog een pyjama kopen als je dat leuk vind. Voor februari zou ik een lange mouw pyjama doen en bijvoorbeeld Feetje is dus wat dikker en dat vond ik zelf prettig maar kijk vooral in de winkel wat je zelf fijn lijkt!

24 dagen geleden

De eerste drie maanden hebben we voor onze dochter ( winter baby) kruiken, laken en wiegdeken gebruikt in de cosleeper. Of dikke kleding als ze bij ons in bed sliep omdat ze zonder dekbed sliep voor het veilig samen slapen. Daarna ging ze meer woelen en zijn we overgestapt op een slaapzak.

24 dagen geleden

Het hangt inderdaad van je baby af! Mijn zoontje was in de zomer geboren en het was heel heet dus hij had een dun lakentje, maar hij was ontzettend bewegelijk dus wij zijn snel over gegaan op een slaapzak, want elke keer trapte hij de slaapzak af 😂 Ik had een paar oude slaapzakken van m’n zus die bij de nek een paar naaisteekjes had gezet zodat hij niet met z’n hoofd door het gat ging. We gaan nu ook weer beginnen met lakentje (en dekentje erbij deze keer) en kijken hoe dat gaat. Qua pyjama hielden wij de eerste weken gewoon de overdag kleding aan. Kan mij niet meer bewust herinneren wanneer we geswitcht zijn. Denk toen er wat meer een ritme kwam. Maar dat zal bij jullie ook vanzelf gaan! En tot slot, vergeet ook niet dat de Kraamzorg je heel goed helpt met dit soort dingen! Volgens mij heeft zij ons bedje ook nog opnieuw opgemaakt toen 😂

24 dagen geleden

Correctie, hij trapte uiteraard niet de slaapzak af maar z’n lakentje :)

24 dagen geleden

De oudste wilde niet onder lakentje+dekentje slapen, vond hij niet fijn. Dus na een week over gegaan op een slaapzak en dat werkte perfect voor hem. Hij is nu 2 en moet nog steeds niks hebben van een deken dus slaapt nog heerlijk in een slaapzak. Inbakeren vond hij trouwens ook vreselijk. Maar dit is natuurlijk voor ieder kindje anders. Kijk even wat hij/zij fijn vindt. Je hebt zo extra lakens, een slaapzak of inbaker slaapzak gehaald/besteld. Qua slaapkleding zou ik ook niet te veel aanschaffen. Die ukkies slapen nog lekker in de kleding van de dag. 1x (of meerere keren als ze hebben gespuugd) per dag omkleden is meer dan genoeg , is heel intensief voor ze

24 dagen geleden

Reactie op amomisborn89

Fijn dit soort info! Wat heeft de baby dan aan in het begin in bed? Rompert ...
De eerste weken gewoon de kleding aan in bed. En daarover dekentje. Een pyjama ben ik pas vanaf maat 62 mee begonnen. Maar ook dat is persoonlijk. Denk dat je in het begin echt al genoeg hebt met wat je in huis hebt. En dan kom je er vanzelf achter wat voor je kindje het beste werkt 😘

24 dagen geleden

Ik heb na mijn eerste alle 3 mijn kindjes in een slaapzak gehad na de geboorte ik vond die dekens een gedoe trapte ze elke keer weg🤣 deed geen oog dicht. Wel goed opletten dat de slaapzak goed sluit en ze niet naar beneden kunnen zakken..

23 dagen geleden

Bedankt voor het reageren allemaal! En wat een fijne tips 🥰