13 Reacties

4 weken geleden
Geen ervaring, maar op xd site van La Leche League staan goede tips.
https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/borstontsteking-hoe-ga-je-er-mee-om/

3 weken geleden
Same here!! Echt sinds vannacht een verharding ter grootte van een deksel van een groentepotje. Ja ik heb echt enorme tieten haha . Maar voel me zo fucking beroerd. Dus nu gewoon doorgaan met kolven en mn kipkep in de vriezer leggen en koelen maar

3 weken geleden
Ik heb dit ook alle 2 de keren bij mijn zoontjes gehad. Harde plek die niet weg ging 1x koorts hele pijnlijke borst.
1. Onder de warme douche goed masseren.
2. Laat hem wel gewoon blijven drinken al doet het super veel pijn.
3.Bij mij werken koolbladeren heel goed! En het verkoelt ook als je ze uit de koelkast haalt. Ik hou deze heel de dag in. Wel even wisselen om de 3 uur. En goed meet een deegroller eroverheen.
4. 2 shotjes gemaakt met knoflook gember sinaasappel rauwe honing en cayennepeper.
Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat het na 1,5 dag weer weg was. Zonder paracetamol of ibuprofen want ik neem dit nooit in.

3 weken geleden
Let op! Sinds 2022 nieuwe adviezen die haaks staan op de vorige. Site hieronder is goed van la leche. Essentie, borst met rust laten, wel normaal blijven voeden en verder ibu en pcm slikken en koelen koelen koelen!
Extra tip...tussen het koelen door witte koolhydraten kneuzen en erop leggen. Klinkt gek, werkt echt! Spreek uit ervaring.

3 weken geleden
Zelf heb ik meerdere borstontstekingen gehad met 40 graden koorts. Ik kreeg de tip om lecithine te gaan slikke tegen verstoppingen. Bij de laatste borstontsteking ben ik zo ziek geweest dat ik gestopt ben met de borstvoeding. Verder gewoon aanleggen en goed koelen inderdaad.

3 weken geleden
Wat mij erg geholpen heeft is om mijn zoontje met zijn kin richting de zere en harde plekken aan te leggen. In mijn geval is was dit in spiegelbeeld. Zo dronk hij die kant van de borst ook leeg.
In de nacht wanneer ik mij het beroerdste voelde en mijn borsten overvol zaten ging ik boven hem hangen met mijn borst. Letterlijk op z’n hondjes. Op deze manieren dronk hij mijn borsten helemaal leeg en was ik binnen een dag van de beginnende ontsteking af.
Daarnaast maakte ik de borst warm voor het voeden, dronk veel water en nam ibuprofen. Hopelijk ben je er snel vanaf!

3 weken geleden
Bedankt voor de tips dames, ben inmiddels ook bij de huisarts geweest en omdat ik me erg beroerd voel heb ik antibiotica gekregen. Hopelijk is het snel over!