7 Reacties
2 dagen geleden
Ik weet nog dat ik hier bij m'n eerste baby ook naar zocht. Ik was namelijk erg bang en ik wilde gewoon weten of ik de optie had.
Het basic antwoord is 'nee'. De risico's van een keizersnede zijn veel te groot ten opzichte van een vaginale bevalling, mits die zonder problemen verloopt. Maar volgens mij kúnnen ze in heel extreme gevallen van angst, of depressie, of andere mentale redenen, toch een keizersnede doen. Je moet dan de juiste meedenkende vk/gyn hebben.
Waarom overweeg je dit 😊?
2 dagen geleden
Reactie op Kiimi
Ik weet nog dat ik hier bij m'n eerste baby ook naar zocht. Ik was namelijk ...
Ik denk zelf dat ik dat fijner vind.
2 dagen geleden
Ik denk dat je het beste ook even kan inlezen hoe ongelooflijk groot en zwaar de impact van een keizersnede kan zijn de weken na de bevalling. Dit mag je echt niet onderschatten. Misschien kun je je gedachten hierover delen met de VK? Ook om je opties mbt eventuele pijnstilling te bespreken.
2 dagen geleden
Reactie op Sabinee.003
Ik denk zelf dat ik dat fijner vind.
Waaruit denk je dit? Welk deel van een bevalling maakt je angstig om het te doen? Een keizersnee is een zware buikoperatie die een grotere kans heeft op complicaties met gegarandeerd blijvende schade. Ook voor je kindje is het niet de beste manier om ter wereld te komen Het is zeker niet "de makkelijke weg".
Heb je et al met je verloskundige over gesproken?
2 dagen geleden
Een vriendin van mij lag 4 weken plat in bed na de keizersnede en vond t enorm zwaar met dr eerste baby. Ik zat na 4 dagen op t terras met n drankje.. wat hier ook al gezegd wordt: onderschat niet wat de gevolgen zijn. T lijkt makkelijk maar dat is t denk ik niet..
één dag geleden
In nederlaand heb je normaal gesproken geen keuze tenzij indicatie. Duitsland mag je bijvoorbeeld wel kiezen. Zelf heb ik een keizersnede gehad met de 1e ivm indicatie.
De indicatie kan zijn :
stuit (dan heb je de keuze) wat bij mij het geval was
Je maakt een bepaalt stofje niet aan waardoor de bevalling niet op gang komt (buurvrouw van ons)
Eerdere keizersnede (mag je ook kiezen) Enz
Persoonlijk heb ik de keizersnede als erg prettig ervaren en liep ik na 3 dagen al weer rond te rennen alsof er niks aan de hand was. maar ik weet ook van een kennis dat het flink mis is gegaan met nabloedingen en een fikse ontsteking waardoor ze de 1e 3 maanden plat lag.
Persoonlijk weet ik dat ik nu mag kiezen en voorkeur gaat uit naar weer een keizersnede dus snap je gedachten gang helemaal. (Ik zag en zie nog steeds heel erg op tegen een vaginale bevalling) maar het definitieve besluit zal pas genomen worden verder in de zwangerschap en iom mijn gynecoloog
één dag geleden
Het uitgangspunt is in NL volgens mij altijd een vaginale bevalling, tenzij.. (diverse redenen).
Zou het eens met je vk bespreken, die kunnen met je meedenken.
Enige wat ik je wil meegeven is onderschat de impact van een keizersnede niet. Het is een grote buikoperatie met kans op complicaties, een fiks herstel en je mag en kan je eigen kind de eerste dagen (soms langer) niet zelf tillen en verzorgen.