49 Reacties

23 dagen geleden

Wat wij echt het belangrijkste vonden was dat we in het bevalplan hadden staan dat mijn man keuzes voor mij mocht maken als ik daar niet toe in staat was. Verder had ik er van alles in staan, wat uiteindelijk allemaal anders is gegaan. Ik wilde een badbevalling zonder pijnstillers en ben uiteindelijk in bed bevallen met een ruggenprik en morfine.

23 dagen geleden

Online kan je goede voorbeelden binden van verschillende bevalplannen met goeie tips and tricks. Ik had echt een heel plan opgesteld en uiteindelijk met spoed ingeleid dus ik heb heel weinig regie gehad over wat volgde. Wat ik wel echt superbelangrijk vond is dat er geen schedelelektrode bij mijn zoontje geplaatst werd tijdens de bevalling om hem te monitoren. Dit was wel standaard in het ziekenhuis waar ik ben bevallen. Gelukkig waren ze hierin erg meegaand zolang mijn zoontje het bleef goed doen. Dit is overigens niet overal een standaard (gelukkig).

23 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Online kan je goede voorbeelden binden van verschillende bevalplannen met g ...
Echt supergoed dat je deze hebt aangegeven. Ik wist hier namelijk niks van, en tijdens de bevalling (na ruggeprik en korte hartslagdip van de baby) werd er het welbekende gezegd: het is een plakkertje. "We gaan de hartslag monitoren met een plakkertje". Later zei de kraamzorg pas, toen ik vroeg waarom er een bloed wondje op mijn babies' hoofd zat, dat het helemaal geen plakkertje is. En dat ik niet de eerste ben die bewust op deze manier werd gedesinformeerd, het internet staat er helemaal vol mee. Het is geen plakkertje! Er zit verdomme een schroef aan die ze in je babies' hoofd schroeven?! Ik heb de ogen uit m'n kop gejankt. Ik kan er nog steeds om huilen als ik eraan denk... Ik zou deze ook echt opnemen in mijn bevalplan!

23 dagen geleden

Je kan ook bijvoorbeeld denken aan: uit laten kloppen van de navelstreng, wait until white), fles/borstvoeding, huid op huid contact, wie je wel/niet aanwezig wilt hebben (denk aan partner, familie en stagiaires)... En voordat je alle mogelijke thema's op een rijtje gaat zetten in een bevalplan: wat vind jij belangrijk rondom de geboorte. Is dat tijd en rust? Is dat vertrouwen in het zorgpersoneel? Is dat volledig op de hoogte zijn van alle beslissingen? En hoe ziet dát er praktisch uit voor je?

23 dagen geleden

Mijn bevalplan zal voornamelijk bestaan uit heel erg duidelijk maken dat ik keuzes wil hebben en volledig geïnformeerd wil worden. Ik heb bij de eerste echt het gevoel gehad dat ik weinig grip had en niet gehoord en gezien werd. Dus dat is mijn belangrijkste deel. Daarnaast ook andere wensen zoals in badbevallen, uitkloppen navelstreng enz. Maar dit zijn echt wensen, want dit kan 100x anders lopen. Maar hoe er met mij omgegaan wordt is wel een harde eis, alleen in noodgevallen mag er direct gehandeld worden😅

23 dagen geleden

Ik had zelf geen plan geschreven maar mijn wensen wel van te voren heel duidelijk met zowel mijn man als vk besproken. Dit ging dan voornamelijk over wie er bij mocht, pijnstilling, opvangen vd baby door mijn man knippen navelstreng door mijn man, navelcord ipv ring, schedelelektrode idd alleen als het echt niet met de plakkers op de buik meer te monitoren is, bevalhouding zou ik op het moment zelf bepalen en natuurlijk in geval van nood doe alles wat nodig is.

23 dagen geleden

Ik had bij mijn vorige bevalling geen plan gemaakt. Wel geïnformeerd over soorten pijnstilling en aangegeven dat ik misschien wilde proberen om in bad te bevallen. Uiteindelijk is mijn zoontje met de vacuümpomp gehaald en is er een knip gezet. Achteraf heb ik heel veel last gehad van de paniek die ik toen heb gevoeld om me heen. Er is wel gezegd wat ze gingen doen, maar niet perse waarom en hoe en wat. Ook is er eigenlijk zonder veel uitleg zo'n draadje in het hoofdje geschroefd. Dat laatste wil ik nu sowieso echt niet meer, tenzij echt noodzakelijk. Ook wil ik me meer verdiepen in verschillende bevalhoudingen. Daarnaast had ik nog nooit gehoord van het uitklappen van de navelstreng etc. dus ook dat is iets wat ik meeneem. Wat wel mijn ervaring is, is dat je zoveel plannen kunt maken als je wilt... je weet nooit hoe het uiteindelijk loopt. Ik ben dan nu ook weer niet van plan om een groot plan op papier te zetten, maar de zaken zoals hierboven beschreven wil ik wel graag vastleggen of in ieder geval heel duidelijk met mijn partner afstemmen.

23 dagen geleden

Ik heb ook vernomen dat hoe meer je de bevalling loslaat, hoe makkelijker zo’n bevalling wordt ervaren. Ben inmiddels 2x bevallen en kan dit alleen maar beamen. Ik had 3 dingen opgeschreven: Ruggenprik zodra dat kan Man knipt navelstreng door Stagiaires zijn welkom Dit wordt weer mijn bevalplan 🙃

23 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Echt supergoed dat je deze hebt aangegeven. Ik wist hier namelijk niks van, ...
Wow ik had hier dus echt nog nooit van gehoord ... 😳 ik snap dat je volledig van streek was daarna!

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Oh dit lijkt me toch vreselijk zeg. Hemeltje 😫

22 dagen geleden

1/2

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Wat heftig dat je dit mee hebt moeten maken zeg, lijkt mij echt verschrikkelijk.. bedankt voor de tip in ieder geval! Ik ga er goed over lezen.

22 dagen geleden

2/2 dit was mijn bevalplan bij mijn 1ste zoontje.

22 dagen geleden

Je kunt ook aangeven of en wanneer je foto’s wil, pijnstillers, zoveel mogelijk natuurlijk /jands off of liever tips en hulp

22 dagen geleden

Reactie op Leo7

Ik had bij mijn vorige bevalling geen plan gemaakt. Wel geïnformeerd over s ...
Die schedelelectrode is nodig voor bv een ruggenprik. Veel weten dat inderdaad niet. Het wordt onschuldig een ‘plakker’ genoemd maar is een schroefje in de schedel

22 dagen geleden

Navelklem of cordring kan er ook in

22 dagen geleden

Reactie op ABC1237

Navelklem of cordring kan er ook in
Voor mijn beeld; maakt het verschil? Bij mij in het ziekenhuis hebben ze al laten weten dat ze standaard met 1 van de twee werken (kan me even niet herinneren welke haha)

22 dagen geleden

Reactie op Fier

Voor mijn beeld; maakt het verschil? Bij mij in het ziekenhuis hebben ze al ...
In ons ziekenhuis werken ze met een navelklem. Op advies van mijn schoonzus heb ik toen de cordring meegenomen die in het kraampakket zat en deze is ook gebruikt. Blijkbaar is dit wat vriendelijker en zit het minder in de weg met de luier (van horen zeggen, want geen ervaring met navelklem)

22 dagen geleden

Reactie op Fier

Voor mijn beeld; maakt het verschil? Bij mij in het ziekenhuis hebben ze al ...
Kies sowieso voor de cordring! Google maar eens beide, op afbeelding, iets van 'cordring navel' en 'navelklem navel'. De cordring wordt een klein, net propje op je kinds' naveltje. De klem is een groot onhandig onding waar niemand blij van wordt. Lijkt me ook geen pretje voor de baby. De cordring is hygiënischer, kleiner, natuurlijker... Kan me niet voorstellen dat iemand nog een navelklem neemt 😅.

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Kies sowieso voor de cordring! Google maar eens beide, op afbeelding, iets ...
Ah bedankt voor de uitleg. Dan ga ik misschien toch maar een nieuw kraampakket bestellen, ik zie dat daar een cordring bij zit, bij degene die ik nog in huis heb zit een navelklem