49 Reacties

23 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Kies sowieso voor de cordring! Google maar eens beide, op afbeelding, iets ...
Bij mijn eerste moest er een klem om want de navelstreng was zo dik dat ze het vermoeden hadden dat de cordring het niet ging houden. En ze hadden gelijk ook, na 1 nachtje zat de cordring los 😅 Gelukkig zat de klem er ook op anders hadden we een probleemje gehad haha Maar ik had dus zelf de cordring mee maar in het ziekenhuis hebben ze altijd nog klemmen liggen mocht het nodig zijn :)

23 dagen geleden

Ik heb trouwens geen bevalplan gehad en wel een ziekenhuisbevalling. Past echt niet bij mij om zoiets te maken. Je hebt altijd de regie tot op zekere hoogte. Als er medische noodzaak is, dan is het het werk van de verloskundige/gynacoloog (zowel thuis als in het ziekenhuis) in te grijpen als dat noodzakelijk is. Ik heb geen ingreep nodig gehad en alles is in overleg gegaan of ze gaven opdrachten waar ik altijd nee op had kunnen zeggen als ik dat had willen doen. Ik vind het persoonlijk belangrijk om hulp aan te nemen van de mensen om mij heen, zij hebben ervoor geleerd en ik vertrouw hen om goede beslissingen te nemen. Mijn eigen vakgebied ligt ergens anders dus ik vind het niet fijn om mij daarin te mengen.

23 dagen geleden

Reactie op Bosdieren

Bij mijn eerste moest er een klem om want de navelstreng was zo dik dat ze ...
Haha ohja, dan blijkbaar een uitzondering waarbij het niet kan! Wist helemaal niet dat dat bestond, een 'dikke' of 'dunne' navelstreng 😅

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Haha ohja, dan blijkbaar een uitzondering waarbij het niet kan! Wist helema ...
Ik wist dat ook niet maar mijn zoon is gehaald met 41+6 en de placenta was nog heel erg goed door de mega dikke navelstreng. Ze stonden echt met verbazing te kijken. Zoon zat dus nog lekker omdat hij zo goed gevoed werd en heeft die laatste tijd veel gebruik gemaakt ervan want het was een grote jongen hahha 😂😂

22 dagen geleden

Hier heb ik alleen een aantal punten op papier gezet die ik vorige bevalling fijn en minder fijn vond. Fijn dus graag weer: - Gedimd licht en zo min mogelijk oploop van personeel (ze kunnen de waardes ook op schermen in hun kantoor zien in ons ziekenhuis) - Kort en bondig informatie delen (ik ben zelf medisch onderlegd dus ik hoef vaak geen mega uitgebreide uitleg, als ik het niet snap hoor je het wel) - Geen pijn medicatie aanbieden, als ik het wil vraag ik hier zelf om. - Mijn man pakt de baby aan, verteld het geslacht en legt de baby bij mij. - Navelstreng uit laten kloppen en dan knippen door mijn man. Minder fijn dus liever niet meer (behalve als t nodig is natuurlijk) - Stagiaire laten toucheren (ze bakte er niks van en het deed echt heel veel pijn) - Schedel elektrode - Snel verhogen van weeën opwekkers omdat de ontsluiting niet vorderde. (Uiteindelijk toen er meer rust kwam en ik in mijn bubbel kon gaan ging het prima) - Niet teveel mensen op de kamer en niet onnodig veel praten Ik heb echt een beetje mijn bubbel nodig en ben erachter gekomen dat dat ook in een medische setting vaak prima haalbaar is, als je het durft aan te geven.

22 dagen geleden

Reactie op Fier

Ah bedankt voor de uitleg. Dan ga ik misschien toch maar een nieuw kraampak ...
Je hoeft geen heel nieuw kraampakket te bestellen hoor! Je kan de cordring ook gewoon los kopen, heb ik bij mijn eerste ook gedaan. Inmiddels zit deze al in het kraampakket van mijn zorgverzekering, maar toen der tijd zat daar nog een klemmetje in.

22 dagen geleden

Reactie op ABC1237

Die schedelelectrode is nodig voor bv een ruggenprik. Veel weten dat inderd ...
Ik heb bij de eerste ook een ruggenprik gehad, maar geen elektrode hoor.

22 dagen geleden

Dit stond er in mijn vorige bevalplan: [ ] Thuis [ ] In bevalbad [ ] Eigen tempo, minimale interventies [ ] Geen knip [ ] Halve lotus: pas navelstreng doorknippen als placenta geboren is [ ] Bij de bevalling is: F., geboortefotograaf, de kinderen als ze dat willen, evt. Mijn moeder [ ] F is beschermer van de bubbel. Geen geouwehoer, gestoei of geklets om mij heen over koetjes en kalfjes. Geen tablet met geluid. Hoogstens rustgevende muziek. [ ] Als ik naar het ziekenhuis moet, dan liefst naar het Martini ziekenhuis [ ] Niet op mijn rug bevallen of gekoppeld aan apparatuur. Ik wil vrij kunnen bewegen. Zelf de houdingen kunnen aannemen die ik nodig acht. [ ] Zoveel mogelijk handsoff bevalling, tenzij ik zelf toestemming geef [ ] Geen oxytocine prik [ ] Geen vitamine k [ ] Pijnbestrijding: niet Ik heb nog gebruik gemaakt van deze link: https://kiind.nl/geboorteplan-bevalling/ en het boek 'Vrije geboorte' aanrader!!!

22 dagen geleden

Reactie op Eeneneen

Je hoeft geen heel nieuw kraampakket te bestellen hoor! Je kan de cordring ...
Ik had het gezien, maar er missen nog een paar andere dingen en krijg er gratis een van mijn verzekering, dus dan kan ik er maar net zo goed gebruik van maken haha.

22 dagen geleden

Reactie op Fier

Ik had het gezien, maar er missen nog een paar andere dingen en krijg er gr ...
Oh, dan zeker doen ja haha

22 dagen geleden

Reactie op Katriennl

Ik heb bij de eerste ook een ruggenprik gehad, maar geen elektrode hoor.
Klopt, de ctg met schroef wordt niet standaard gegeven bij een ruggenprik. Ze gaven 'em bij mijn dochter omdat ze een keer met z'n drieën in paniek kwamen binnenrennen omdat ze een hartslagdipje had. Toen besloten ze dus in alle haast te zeggen: 'we gaan een plakkertje op haar hoofd doen om vanaf nu te meten en je moet vanaf nu op je linkerzij liggen'. Geen keuze, geen uitleg, en al helemaal geen informatie over een schroef. Ik had, als ik het wel wist, door de paniek waarschijnlijk alsnog 'ja' gezegd in the heat of the moment. Het gaat mij vooral om de desinformatie. Het feit dat ze je exprés niks erover vertellen. Plus, achteraf was die dip heel normaal. Vlak erna kwamen de persweeën. Schijnt gewoon een ding te zijn. Achteraf gezien had ie dan ook niet nodig geweest. Enerzijds ben ik het eens met Bosdieren hieronder: de medici hebben gestudeerd en zullen het wel weten. Zij willen gewoon dat je baby en jij gezond zijn en blijven. Echter, de medici die ík aan mijn bed had, vonden het wel nodig om elke ingreep te doen die je maar kunt bedenken... Superveel oxytocine binnen gekregen, zelfs nog een ongevraagde boost voor de placenta gekregen (ik hoorde de gyn het zeggen tegen de verpleegkundige terwijl ik mijn baby inmiddels lekker bij me had, dus het boeide me ook gewoon niet meer), 2x een katheter in best korte tijd (vond mijn urinebuis na de bevalling niet zo leuk!), heb met moeite de vitamine k prik kunnen afwenden 'want mogen we hem echt niet zetten????? Waarom nieeeeet?', ingeknipt na slechts een half uurtje persen terwijl het persen heel goed vorderde... Ik kreeg geen keuzes. Het werd allemaal medegedeeld. Ik had ook een bevalplan, maar zodra ik koos voor de ruggenprik veegden ze hun reet ermee af.. Alle mogelijke ingrepen moesten gedaan worden. Ook beviel ik op zondagavond en had mega veel dienst wisselingen, ik denk dat ik meer dan 10 verschillende verpleegkundigen heb gezien. Dat zal niet meegeholpen hebben. Achteraf mocht ik kort, snel, praktisch koud douchen (geldbesparing), te kort om alle meconium van me af te poetsen (zat de volgende dag helemaal vastgeplakt👌), en ze deden alles om vlugvlugvlug asap mij uit het ziekenhuis te krijgen. Sorry dat dit een (enigszins negatief) bevallingsverhaal werd 😅. Ik wil zeker niemand bang maken, de meeste ervaringen zullen vast positief zijn! Die ctg maakt echt iets in me los waardoor ik niet kan stoppen met typen.. Kortom, ik zou zeker wel nadenken over bepaalde zaken en je bevalplan, maar houd je er ook niet teveel aan vast... (Deze keer ga ik voor een thuisbevalling 😉.)

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Klopt, de ctg met schroef wordt niet standaard gegeven bij een ruggenprik. ...
Wat een nare ervaring zeg! Hier een ruggenprik gehad omdat ik na meer dan 24 uur behoorlijke weeën waarvan 3 uur weeënstorm nog steeds 4 cm had 🥲 maar ondanks de prik geen seconde het gevoel gehad dat ik geen keuze meer had, en verder ook heel weinig interventies gehad na de prik. Ik ben deze keer (weer) medisch, maar ik kijk er niet tegenop in ons ziekenhuis! Hopelijk mag je deze keer een prachtige thuisbevalling beleven! ❤️

22 dagen geleden

Ik had niet écht een plan maar had dingen als: -Navelring ipv klem -Navelstreng uit laten kloppen -Alles mag, zolang het nodig is en het overlegd wordt met een van ons -Foto’s maken -Vriend blijft bij baby mocht er wat met mij zijn Verder had ik niets. Dit omdat ik wel stellig kan zijn van te voren hoe ik zou wil bevallen (bijvoorbeeld bad of baarkruk, met of zonder pijnmedicatie), maar in realiteit ik geen flauw benul had wat me te wachten stond en ik dit dus gewoon graag ter plekke wilde beslissen aan de hand van hoe het ging. Mijn VK had een bevalbad die ze mee konden nemen en opzetten als ik dat had gewild bijvoorbeeld. Het ziekenhuis had een douche en baarkruk. En omdat ik poliklinisch bevalde kon ik ter plekke kijken of ik pijnmedicatie wilde of niet. Dat voelde voor mij het beste om het zo op die manier te doen!

22 dagen geleden

Ik vind het helemaal leuk, al deze inspiratie voor eigen bevalplan!! Ik wil nog 2 dingen noemen: - over de schedelelekrode: ja, plakkertje is foutief- maar om het een SCHROEF te noemen vind ik ook te ver gaan. (Beelddenker hier ziet een 2,5 cm schroef). Dus als je niet weet wat het is, zoek even op internet op. Zelf vond ik het vergelijkbaar met de veer uit een balpen, minder heftig dan een schroef 😂😂. (Feit blijft wel: het gaat door de huid heen, dus niet zo onschuldig als 'plakkertje') - daarnaast heb ik een keer als tip gehoord: schrijf niet alleen wat je niet wilt, maar juist ook wanneer je dat wél zou willen. Want ik denk dat niemand graag een knip wil, maar je kan er juist over nadenken wanneer je die juist wél zou overwegen.

22 dagen geleden

Mijn tip is om eens te kijken naar de iconen voor een bevalplan van 'positief over bevallen'. Je kan met deze iconen je plan maken, maar ze ook gebruiken als inspiratie voor waar je over na kan denken! https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:607afbc4-53d1-455b-8c21-47abc2384100

22 dagen geleden

Reactie op Cathy-Steef- Chieko

Ik vind het helemaal leuk, al deze inspiratie voor eigen bevalplan!! Ik wi ...
Ik heb bij mijn eerste een knip gehad. Ik ben in 3 uur bevallen. Op mijn rug. Ik had pijn in mijn rug, dus ik werd in de beugels gezwiept met mijn benen, waardoor ik nog meer pijn kreeg. Bij volledige ontsluiting moest ik gaan persen. Maar ik had geen persweeën. Nu weet ik dat dit heel natuurlijk is. Je lichaam geeft je even een pauze, zodat je daarna hard kunt persen. Maar ik moest gaan persen. Dus toen op eigen kracht geperst. Dat is niet zo krachtig, dus toen werd al heel snel besloten een knip te zetten. Dat werd me gewoon medegedeeld, dus ik dacht: het kan niet anders. Vervolgens is die knip veel te strak gehecht, met als gevolg dat ik de hele kraamweek niet heb kunnen zitten. Pas toen de verloskundige de hechting checkte en doorknipte, kon ik weer gaan zitten. Wat een hel was dat! Pas later las ik, dat je die knip gewoon kunt voorkomen. Door iets rustiger aan te doen. Niet gelijk volop persen. Maar vooral ook door andere houdingen aan te nemen, dat allee net wat soepeler gaat. Dus ja, je kunt wel in je bevalplan zetten dat je geen knip wil. De verloskundigen weten heus wel hoe ze dit kunnen voorkomen. Dat gaven ze ook zelf aan. Maar omdat ik aan het ziekenhuis werd overgedragen werd ineens alles gemedicaliseerd. Wat ik vooral kan aanraden is om hierover andere bronnen te raadplegen. Men denkt dat dokters alles weten. Maar het beeld van een vrouw die op haar rug ligt te bevallen is compleet achterhaald. En ooit bedacht door de voorlopers van de gyneacologen, die het gewoon makkelijk vonden als een vrouw op haar rug lag, want dan kun je overal goed bij. Dat je in de wilde natuur een hele makkelijke prooi zou zijn laten we dan even achter wege. En het blijkt dus super onnatuurlijk om op je rug te liggen, want dan vernouw je juist de uitgang. Je rug maakt tijdens de bevalling een soort bolling, maar als je op die rug ligt, dan kan je die bolling natuurlijk helemaal niet maken. En zo valt er voor veel meer interventies van alles te zeggen. Dus lees boeken als ' De vrije geboorte' of kijk op www.kiind.nl of dit soort dingen. Ze zijn ook te volgen op social media en geven cursussen. Daarmee bereid je jezelf al zoveel meer voor en voorkom je dat je bevalling je overkomt en je achteraf negatief op je bevalling terug kijkt. Mijn 3e bevalling heb ik helemaal op mijn manier gedaan en het was écht een droombevalling en dat gun ik elke vrouw!

22 dagen geleden

Reactie op QueXan

Ik heb bij mijn eerste een knip gehad. Ik ben in 3 uur bevallen. Op mijn ru ...
Ik denk wel dat dit heel erg verschilt per ziekenhuis. Bovenal staat dat ik je ervaring natuurlijk oprecht vervelend voor je vind en je het écht anders had gegund, heb ik een totaal andere ervaring toen ik ook ben overgedragen aan het ziekenhuis. Ze waren juist erg meedenkend, vonden dat ik juist van mijn rug af moest (maar wilde ik zelf want had geen energie meer voor een andere houding) en moest juist persen als ik het aanvoelde. Ik heb uiteindelijk 1,5 uur geperst en de hartslag van mijn zoon dipte, ze hebben heel duidelijk aan mij toestemming gevraagd voor de knip en uitgelegd dat ze dit normaal altijd willen voorkomen maar het nu moest. Ik vond dat echt prima, alles voor de gezondheid van mijn zoon. Wellicht als ik had geweigerd dat het slecht was afgelopen. Dus ook met rustig aan doen is een knip soms gewoon nodig is wat ik bedoel te zeggen. (Uiteindelijk ben ik overigens ook zeker van mijn rug afgegaan en heb ik geluisterd naar het advies van het ziekenhuis, maar helaas werkte dat dus ook niet en was de knip écht nodig) Dus ja ik ben het ermee eens dat je zeker bepaalde dingen kunt aangeven, maar ik zou dan iets doen in de trant van: liever geen knip tenzij al het andere geprobeerd is, ofzoiets. Want nee een knip is geen pretje.

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Echt supergoed dat je deze hebt aangegeven. Ik wist hier namelijk niks van, ...
Blij dat ik dit lees. Ik had hier totaal geen weet van. Ik zou deze keer wel willen kijken wat de mogelijkheden zijn met pershoudingen. Ik heb bij mijn dochter 1 uur en 59 minuten geperst. Bleek gewoon dat de houding niet fijn was. Ik lag op mijn rug maar dat is eigenlijk niet perse een natuurlijke houding. Uiteindelijk heb ik zelfs op mijn zij gelegen met persen.

22 dagen geleden

Reactie op MommyOfRomaissa

Blij dat ik dit lees. Ik had hier totaal geen weet van. Ik zou deze keer ...
Klopt! Ik lees inmiddels ook in allerlei boeken en op websites dat bevallen op je rug liggen de meest ongunstige houding is. Op handen en knieën schijnt één van de beste te zijn. Hiermee creëer je de meeste ruimte in je bekken voor je baby, die daardoor minder bevaltrauma heeft, en kun je beter mee persen. Maar dan denk ik: hoe dan?! Zodra je het zkh in komt, word je toch gewoon geacht om op je rug in bed te gaan liggen? Als je geen bevalplan schrijft, wordt echt verwacht dat je je aan hun protocollen te houdt. Ze stellen het dan ook überhaupt niet aan je voor of je eens ff wil lopen, of een bevalbad wil, of een baarkruk. Ik begrijp dat ze dat niet uit kwade wil doen, en in veel ziekenhuizen zal het vast beter gaan, maar zoals ik al zei; ik voelde me echt een nummertje die z.s.m. weer weg moest... Het protocol was leidend. Maak je wensen echt goed duidelijk en zorg dat je de regie in handen houdt!

22 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Klopt! Ik lees inmiddels ook in allerlei boeken en op websites dat bevallen ...
Klinkt echt niet als een fijn ziekenhuis waar jij hebt moeten bevallen 😮. Hier ook in het ziekenhuis bevallen, maar ik werd zeker niet geacht op mijn rug in bed te gaan liggen! Ik had een mega bevalkamer met een bad, en een douche, een luxe hangstoel en een bed. Ze kwamen zelf al met een grote bal aanrollen en gaven me de tip om hierop te leunen of te zitten, rond te lopen, te bewegen, onder de douche te gaan of in bad, ik kreeg een draadloze waterdichte ctg (gewoon om mijn buik) waar ik in principe alles mee kon. Alles werd duidelijk uitgelegd, en overal toestemming voor gevraagd. Mijn kindje kreeg het moeilijk en zijn hartslag was niet goed in de gaten te houden met de ctg, dus hier ook een elektrode gehad, maar ze hebben wel eerlijk gezegd wat het was, en het ook laten zien. Uiteindelijk voelde ik met persen juist dat ik op mijn rug wilde liggen, en ik heb in die houding ook maar 20 minuten hoeven persen, maar als ik het geen fijne houding had gevonden mocht ik van alles proberen, dat werd ook nog benoemd toen ik op bed ging liggen maar ik was zo moe 😅. Ik had echt amper een bevalplan bij mijn eerste maar ik heb een hele fijne bevalling gehad. naja de bevalling zelf was een niet vorderende ramp met weeën storm die geen reet deed voor de ontsluiting, maar ik heb me geen moment tot iets gedwongen gevoeld! Is er een optie om een ander ziekenhuis te zoeken? In welke regio ga je bevallen (als je dat wil delen)?