15 Reacties

4 maanden geleden

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hiernaar. Vind dit een interessante topic

4 maanden geleden

Ik ben bij mij vorige zwangerschap gewoon naar de tandarts gegaan. Heb het wel nagevraagd (verdoving ) ook dat geeft geen problemen.. alleen foto's even vermijden!

4 maanden geleden

Oh ik wist dit niet… ik ben vorige week naar de tandarts + mondhygiënist geweest. Bij beide bezoeken heb ik aangegeven dat ik zwanger ben en of dat uit maakt. Toen zeiden ze dat het goed is dat ik het aangaf, voor sommige behandelingen kan het namelijk wel uitmaken.

4 maanden geleden

Ik ben ook naar de tandarts geweest toen ik net 4 weken zwanger was. Voor een gewone controle kan het sowieso geen kwaad. Ik had het ook direct vermeld, vooral foto’s nemen mag niet tijdens de zwangerschap. Ik heb ook een gaatje en dat wil ze liefst pas vullen in het tweede semester (er is geen bewijs dat het kwaad kan in het eerste semester, maar ze wil liever geen risico nemen). Als je dus gewoon een controle gehad hebt, zou ik je zeker geen zorgen maken! Ik vind de tekst persoonlijk ook wat raar geschreven, bacteriën die in je mond zitten, zitten daar toch sowieso? Of je nu naar de tandarts gaat of niet?

4 maanden geleden

Ik ben toevallig ook vanmorgen geweest en heb het haar gevraagd. Ze mag gewoon alles doen, inclusief eventuele verdoving, alleen geen foto's maken. Ze vertelde dat je tanden en tandvlees het extra te verduren hebben tijdens je zwangerschap en een goede mondhygiëne (inclusief behandelingen indien nodig) dus juist heel belangrijk is tijdens de zwangerschap; een tandvlees ontsteking kan bijvoorbeeld leiden tot vroeggeboorte. Wist ik dus niet. Maar heb me gewoon laten behandelen. Ben er gelukkig weer even vanaf

4 maanden geleden

Bij mij gaf de assistente aan dat het bij standaard reinigen, controle en zelfs evt met verdoving geen kwaad kan. Aangezien ze bij mij van plan was zeer grondig te gaan reinigen/diepe reiniging te doen (preventieassistent) heb ik de afspraak voor de zekerheid laten verzetten naar het 2e trimester, maar dat was volgens mij meer voor mijn eigen geruststelling, had ik het idee 😅 neem gewoon liever geen risico na mk vorig jaar...

4 maanden geleden

Ik ben zelf tandarts en nu 7+5 weken zwanger. Ik wil je vooral geruststellen. Een behandeling bij zowel mondhygiëniste als tandarts kan je gerust op elk moment in je zwangerschap laten uitvoeren. Zelfs röntgenfoto’s mag je gerust laten maken. 1 röntgenfoto staat qua straling gelijk aan 1 vlucht met het vliegtuig naar Engeland. Maar als je dit kan uitstellen tot na de bevalling, zou dit wel mijn (persoonlijke) voorkeur hebben.

4 maanden geleden

Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik 3 wortelkanaalbehandelingen nodig. Gelukkig mag er een hoop wel, inclusief het maken van foto's. Mijn zusje is preventieassistente en een vriendin van ons is tandarts (en heeft de behandelingen bij mij gedaan).

4 maanden geleden

Ik was toevallig vrijdag naar de tandarts voor controle. Had aangegeven dat ik 6wk zwanger ben. 1x in de 5 jaar maakt hij foto’s en het was weer tijd. We stellen de foto’s nu uit tot volgend jaar, het kon wel zei hij, maar er was geen noodzaak. De mondhygienste heeft ook tandsteen weggehaald en op advies van de tandarts ga ik juist een extra keer tijdens de zwangerschap voor reiniging om het tandvlees in de gaten te houden. Hij vertelde dat door de hormonen het tandvlees gevoeliger is en sneller kan ontsteken, wat voor problemen dieper in m’n mond (kaakbot) zou kunnen zorgen. Kreeg het advies ook nog vaker te stoken (dagelijks ipv wat ik nu doe (wanneer ik er zin in heb haha)

3 maanden geleden

Dankjewel voor jullie reacties allemaal! Ik heb alleen een gebitsreiniging gehad dus hoop inderdaad dat het niks kan schaden. Jullie berichten hebben me zeker gerustgesteld. 🥹 zo blij met dit platform waar we al onze gedachtengangen kunnen delen. Hoop op een mooi gezond zwangerschap voor ons allen. 🤍

3 maanden geleden

Reactie op Melanie 427

Ik was toevallig vrijdag naar de tandarts voor controle. Had aangegeven dat ...
Bij mij precies hetzelfde! Alleen was ik toen 5 weken.

3 maanden geleden

Ik ben toevallig ook vandaag geweest kan het echt kwaad 😱

3 maanden geleden

Ik ben ook geweest. En aangegeven pril zwanger te zijn. Was geen probleem. Alleen geen foto gemaakt idd.

3 maanden geleden

Reactie op Anoniem0341

Ik ben toevallig ook vandaag geweest kan het echt kwaad 😱
Het kan (hopelijk) geen kwaad, alleen röntgen foto’s liever uitstellen heb ik begrepen.