40 Reacties

7 dagen geleden

Ja, enorm!! Ene dag denk ik het 1, andere dag het andere😅

7 dagen geleden

Ik twijfel ook. Was bij de eerste 4 kinderen echt een lang voeder (15-22 maanden) maar daarmee ook 4 slechte slapers, pas na 15 maanden doorslapen, erg aanhankelijk, weinig tijd voor mezelf etc. Vond er zeker nadelen aan zitten. Ik twijfel nu om het gecombineerd te doen om mezelf iets meer ademruimte te geven want heb echt gemerkt dat ik op mn tenen gelopen heb die babytijd. Toch vind ik borstvoeding wel het makkelijkst en verwacht dat ik.uit een stukje gemakzucht toch die tiet maar weer tevoorschijn haal haha

7 dagen geleden

Bij mijn eerste had ik ook een twijfel, had toen ook aangegeven in mijn geboorteplan dat ik ze de eerste moment wou aanleggen, maar als dit niet oke voelde ik niet gedwongen wou worden om te blijven proberen. Na een arbeid van 35 u heeft ze letterlijk 2 seconden aangelegen en heb toen gezegd geef maar een flesje 😅 Achteraf was ik heel blij met mijn keuze, ik wist perfect wat ze binnen had, mijn partner kon ook eens even overnemen, de nachten gingen van in het begin eigenlijk zeer goed,... Onze dochter heeft ook geen enkele allergie en was vanaf dag 1 goed met de voeding die we haar gaven, als dat niet zo is kan dit natuurlijk wel even een zoektocht zijn. Ik denk dat ik nu opnieuw ga kijken en proberen ze aanleggen, lukt het niet, voelt het niet goed dan is de keuze voor flesvoeding snel weer gemaakt 🤭

7 dagen geleden

In het boek : wat baby's nodig hebben staat heel feitelijk waarom borstvoeding zowel voor de baby als de moeder (met name in het begin) de beste voeding is. (Overigens ook wel met de side note dat het geen stress op moet leveren voor de moeder en dat het natuurlijk ook niet voor iedereen gaat). Maar ik vond het zelf wel erg interessant om te lezen. Gaat ook echt over wat het met de hersenontwikkeling doet en hey verschil hierin bij flesvoeding en borstmelkvoeding. Uiteindelijk denk ik dat het een persoonlijke keuze blijft en dat ook elke situatie weer verschillend is. En dat er daardoor sowieso geen goed of fout is. Maar mijn voorkeur gaat na het lezen daarvan wel zeker uit naar borstvoeding geven (of met de borst of fles). 😊

7 dagen geleden

Ik ga absoluut voor flesvoeding. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om borstvoeding te gaan geven. Ik heb me altijd al heel oncomfortabel gevoeld bij het idee dat er een baby aan mijn borst zou moeten hangen, en je vaak op onvoorziene plekken moet voeden. Daarbij vind ik het niet fijn om niet precies te kunnen weten hoeveel mijn kindje heeft gedronken, om dan nog niet te spreken over het kolven, hoge energieverbruik voor de moeder en complicaties (ontstekingen, te weinig productie etc). Het argument dat flesvoeding niet gezond zou zijn vind ik echt onzin. De wetten en regels voor flesvoeding zijn ontzettend streng en je kindje krijgt écht geen troep binnen. Zelf ermee opgeroeid en niks aan de hand. Ik vind het echt mooi dat wij als vrouw bevoorrecht zijn onze kinderen zelf te kunnen voeden maar persoonlijk zie ik er echt bijna alleen maar nadelen in

7 dagen geleden

Ik wil zelf borstvoeding gaan geven, ik vind het een mooi natuurlijk iets en ook wel makkelijker en sneller opgelost als steeds een flesje moeten maken.

7 dagen geleden

Ik heb bij de vorige 19 maanden borstvoeding gegeven en ik ben het weer van plan. Ik twijfel nog steeds of ik niet te vroeg gestopt ben 🥲.

7 dagen geleden

Mijn zoon heb ik borstvoeding gegeven, nu 15 maanden en geen melk meer door de zwangerschap. Wil hij straks weer drinken dan mag dat! Borstvoeding is de beste voeding, altijd afgestemd op de behoefte van je kind. Nooit zorgen over de hoeveelheid want kind geeft het zelf aan. Groeit, plast en poept het goed? Dan is alles prima. Je hebt het altijd bij je en het is meer dan alleen voeding. Voor de moeder zitten er vele voordelen aan zoals minder kans op borstkanker bijvoorbeeld. Hier met 8 maanden doorslapen en maximaal 8 voedingen per 24 uur hoeven doen de eerste tijd. Dat vond ik heel goed te doen. Het was in het begin niet makkelijk, ik heb veel pijn gehad maar met hulp van een lactatiekundige was dat zo opgelost en ik zou het nog 10x doen!! Het is ook hoe de natuur het bedoeld heeft en ik vind de hechting met mijn kind erg fijn gelopen :) Dus ik ben absoluut pro borstvoeding :)

7 dagen geleden

Ik zei bij de eerste dat ik borstvoeding ging proberen maar als t niet goed zou gaan ik zou overstappen op flesvoeding. Het begin is even pittig geweest, maar daarna was het echt geweldig! Vond t zo’n heerlijk moment samen. Hoefde snachts nooit mn bed uit om een flesje te maken. Had t altijd bij me en het hielp vaak om haar weer rustig te krijgen. Ik ben van mezelf echt een hele slechte slaper, kan echt uren wakker liggen en slecht terug in slaap vallen als ik snachts wakker wordt. En op een een of andere manier kon ik nadat ik gevoed heb binnen 2 min weer terug in slaap vallen, zo fijn was dat! En ik hoefde me nooit zorgen te maken hoeveel ze moest eten, dat gaf ze zelf aan. Vond dat heel veel rust geven. Klein nadeel. Kolven vond ik niet zo leuk, dus als ze een dag met papa of oma was moest ik daar wel echt aan geloven. En ook als we iets met vrienden gingen doen moet je ergens een plek vinden om te kunnen kolven. Maar t verschilt echt per persoon. Heb ook mensen horen zeggen dat ze constant ontstekingen hadden en het ze echt opbrak, denk dat ik dan ook was over gegaan op flesvoeding. Maar hier pakte het gelukkig juist heel fijn uit! Hoop echt dat het bij de tweede weer goed gaat met borstvoeding, zou het liefst weer tot na 1 jaar willen voeden.

7 dagen geleden

Ik heb bij mijn eerste gekozen voor flesvoeding. Nu kies ik er weer voor. Zelf ben ik niet de persoon voor borstvoeding. Ik voel mij niet op mijn gemak als ik overal voeding zou moeten geven. Vind het idee ook niet fijn dat er een baby aan mijn borst ligt. Ook wil ik graag weer alles kunnen eten en drinken, zonder na te denken of de baby dit wel mag. Bij flesvoeding krijg je de controle over de hoeveelheid. Dat vind ik persoonlijk erg fijn. De vrijheid in anderen een flesje laten geven is ook erg top. Er hoeft geen gekolfde melk mee naar een oppas. Maar vooral dat doen waar jij je fijn bij voelt. Je kunt ook een combinatie doen, of alleen de eerste 3-5 weken. Probeer voor jezelf de juiste keuze te maken, en laat je niet te veel beïnvloeden door mensen om je heen. Jouw baby, jouw lichaam, jouw keuze! ❤️

7 dagen geleden

hier gaan we flesvloeding geven vanaf moment 1 bij onze 1e wou ik heel graag borstvoeding maar lukte het niet en heb mezelf zo erg tot het uiterste gedreven dat kraamzorg heeft ingegrepen toen we eenmaal met flesvoeding warwn begonnen gaf dat mijzelf zoveel rust dus bewuste keus om nu vanaf moment 1 flesvoeding

7 dagen geleden

(Weer) borstvoeding, want die dingen van mij konden overduidelijk niet wachten om te voeden 😂. Ze lekten al ruim van te voren melk en hadden echt heel goede productie. Ik heb het voor 4,5 maanden gedaan, toen overgegaan op kv. Eigenlijk alleen door werk ben ik gestopt (werk in een 99% mannen bedrijf, wat op zich niet uit maakt maar ik voelde me toch een beetje bezwaard), anders had ik gerust nog door gegaan. Ik hoop dat nu weer te kunnen doen, maar dan tot minimaal 6 maanden! Ik heb het zelf totaal niet als 'zwaar' ervaren. Ik vind dat je over het algemeen steeds meer moeders negatief hoor vertellen over hun (poging tot) borstvoeding geven. Maar je weet pas hoe het is als je het probeer. Ik ervoer het allemaal niet zo zwaar. En ik sluit me 100% aan bij de reactie van Bosdieren hieronder 😊.

7 dagen geleden

Voor iedereen kan het borstvoeden anders zijn of voelen. Ik heb er nooit het 'gemak' van ervaren. Hier was de borstvoeding bij de eerste erg moeizaam, slechte drinker en altijd te weinig productie gehad enz... Ik heb het paar maanden beide gedaan, zowel borst als flesvoeding en dat vond ik top! Ik ga zeker weer borstvoeding proberen, maar ik haal ook kunstvoeding in huis om bij te voeden als het nodig is. Voor mij was borstvoeding erg intensief, maar als ik verlof heb, heb ik hier voor mijn gevoel wel de tijd en ruimte voor.

7 dagen geleden

Ik wil weer borstvoeding proberen te geven. Bij de eerste ook een jaar mogen doen 🤍 Maar wat niet lukt dat lukt niet en dan gaan we lekker voor de flesvoeding

7 dagen geleden

Ik twijfel absoluut niet , ik ga voor borstvoeding. Er is zoveel wetenschappelijk bewijs hoe voordelig dit is ten opzichte van flessenvoeding. Kanttekening is wel dat ik nog nooit borstvoeding heb gegeven dus het moet natuurlijk wel lukken met voldoende productie etc , heb in mijn omgeving gezien dat er meerdere dingen zijn waar je tegenaan kan lopen. Mocht het niet lukken is flesvoeding een prima en kwalitatief alternatief waar ik me wel bij neer zou kunnen leggen.

7 dagen geleden

Ik heb niks te kiezen helaas, alle 3 flesvoeding als je geen borstvoeding hebt

7 dagen geleden

Bij mijn eerste doet ik borstvoeding. Makelijk met nachts en ook onderweg. Toen ik weer aan het werk zijn deed ik combi kv en bv en naar 2 maanden alleen kv. Ik vind het ook zwaar kolfven en werken. Mijn kindje kan wel 5 maanden met bv en tussen 5 en 9 kv. Dat vind ik ook heel vijn en lekker nog doen. De kindje kreeg beschermen stofs van bv in de eerste 6 maanden. Daarnaar is het belangrijk om te beginnen met oefenhapjes

7 dagen geleden

Ik heb bij mijn zoontje gekozen voor flesvoeding en zal dat nu weer doen! Heb ook getwijfeld in het begin hoor. Dat borstvoeding beter is, vast en zeker, geloof het helemaal! Maar dat ze er minder vaak ziek door worden geloof ik niet. Ik heb meer het gevoel dat het genen is/geluk of niet. Ik en mijn zusje en vriend en 2 schoonbroers zijn allen met de fles groot gebracht en zelden tot nooit ziek (geweest). Mijn zoontje is ook vrijwel nooit ziek, denk dat ik nu in ander half jaar tijd hooguit 3x een zetpil heb hoeven geven. Ik zie kinderen die borstvoeding krijgen die vele male vaker ziek zijn. Kan natuurlijk ook puur geluk zijn van wat ik van mijn omgeving mee krijg! Het is natuurlijk geen officieel onderzoek haha Maar de echte reden dat ik voor flesvoeding heb gekozen is omdat ik er zelf geen behoefte voor voelde borstvoeding te geven, echt echt niet wilde kolven en omdat ik best wel mijn slaap nodig heb.. (ja met een newborn kom je die toch tekort), maar het is zó fijn om de nachtflessen gewoon af te kunnen wisselen met je vriend! En ook het argument; ‘fijn dat ik het bed niet uit hoefde om een flesje te maken’ ik snap dat mensen die nooit flesvoeding gegeven hebben dit als agrument gebruiken hoor, maar dit hoefde wij ook niet! Wij hebben een flessenwarmer, dus zodra we de eerste tekenen hoorde van de baby, flessenwarmer aan en binnen 5min het water warm, poeder erin en klaar! Alles vanuit bed. We zorgde gewoon dat we vast 2 flesjes water hadden en maakte de flessen sochtends schoon. Het is maar net hoe makkelijk je het jezelf maakt! Nu klink ik heel erg pro flesvoeding😂 maar integendeel. Ik ben vooral voor je eigen keuze. Ik snap heel erg dat mensen voor borstvoeding kiezen, maar vind dat flesvoeding ook helemaal oke is. En de reden van mijn uitgebreide reactie is omdat ik de 2 dingen ik benoem vaak als nadeel van flesvoeding gebruikt zie worden of juist voordeel van borstvoeding, maar ik zie er dus geen nadelen/voordelen in omdat ik het idee heb dat die 2 argumenten bij beide gelijk kunnen zijn.

7 dagen geleden

Ik wil geel graag borstvoeding geven. Bij mijn mama en zus ging dit vlot en zonder problemen dus hoop dat ik dezelfde ervaring mag hebben. Wel zijn beide weer gestopt na enige tijd (mama kolfde de 8 weken dat ik in de couveuse lag en mijn zus stopte na enkele maanden) dus we gaan zie hoelang ik het zelf prettig vind. Ik vind het in elk geval heel bijzonder dat je lichaam je kindje groeit en ook na de geboorte je kindje tot een 1 jarige kan laten doorgroeien. Dat wil ik zeker een kans geven. Daarnaast lijkt het me makkelijker, de eerste periode zonder kolven dan, geen flesjes en gedoen met afwassen en afwegen.

6 dagen geleden

Ik zou heel graag borstvoeding willen geven. Bij de eerste na 10 dagen gestopt (baby viel te veel af en wou niet kolven) bij de tweede er wel volledig voor gegaan maar helaas te weinig productie waardoor ik vanaf dag 3 al bij moest voeden met kunstvoeding en dit uiteindelijk 6 maanden gedaan (hij kreeg 1 fles bv en de rest kv) Nu de hoop dat ik volledig bv kan geven en hoop hier ook vanaf begin goede hulp bij te krijgen!