40 Reacties

6 dagen geleden

Fles en nooit getwijfeld juist. Bij de eerste ook niet. Merkte wel heel erg dat iedereen je overal maar aan de borst wil hebben en je er wel achter moet staan anders laat je je zo ompraten. In het ziekenhuis (inleiding) zeiden ze nadat ik net bevallen was na 3 dagen " zo en dan nu aan de borst" terwijl ze dit wisten van de fles. Dus sterk erin staan als je ervoor kiest haha. Ik koos ervoor omdat ik mezelf niet geschikt vind voor borstvoeding (overal maar voeden) en omdat ik ook gewoon mijn gang weer wilde gaan en weg kan wanneer ik wilde als de papa thuis was om een fles te geven. Uiteraard kun je kolven maar dar lijkt me helemaal niks. Dat is even de gemak voor mij ervan. Daarnaast kun je zien wat er gedronken is. Hoef je nooit Vitamine k te geven alleen d Voordeel borst is altijd warme melk bij je en goedkoper haha. Ik geef wel gewoon eigen merk kruidvat dus valt opzich prima te doen. Gewoon goed nadenken en kijken wat fijn voelt. Als je echt twijfeld kun je altijd beginnen met de borst en desnoods stop je weer na een week er is geen goed of fout hierin.

6 dagen geleden

Ik heb de eerste 2 kinderen een jaar bv gegeven en vond dat fantastisch. Nu wil ik dat weer heel graag, maar dan zal ik van nig 2 medicijnen af moeten en ik weet niet of dat gaat lukken...

6 dagen geleden

Ik heb bij voorbaat gezegd : ik ga nooit borstvoeding geven. Na de kraamzorg gesproken te hebben die uitleg heeft gegeven over borstvoeding ben ik toch overstag gegaan. We hebben nu afgesproken dat ik en borstvoeding ga geven en kolven , zodat mijn man en familie ook gewoon de fles kan geven en kan binden met de baby. Tevens is het soms wel makkelijk om te zeggen: hier geef jij maar even de fles ga ik even douchen. Of als je ergens zit en je kind trekt je 't shirt omlaag om aan de borst te gaan ( nee dat wil ik echt niet ). Dus ik ben nu al beetje op zoek naar een goede kolf.

6 dagen geleden

Ik ga zelf borstvoeding geven. Bij de vorige 2 kinderen heb ik dit ook gedaan. De eerste tot 4 maanden, toen liep mijn productie snel terug door de onregelmatige diensten. De tweede tot 7 maanden. Persoonlijk vind ik borstvoeding erg fijn. Ik voed ook makkelijk in openbare ruimte, maar dan wel met een doek erover heen. Ik merkte dat ik er ook steeds behendiger in werd. Zelf nooit gedacht dat ik zo zal doen, maar vind het ook gewoon erg ongezellig om tijdens een leuk gesprek mijzelf moet terug trekken om mijn kind aan de borst te leggen. Daarnaast sliep ik er echt goed op. In de nachtvoeding wordt er een stofje aangemaakt, waardoor je als moeder zijnde weer snel in slaap valt. Ook doe ik het voor de goede voedingsstoffen die erin zit en de voeding wordt steeds aangepast aan wat het kind nodig heeft. Ook wordt de voedingen steeds minder op een dag. De eerste weken wil een kind om de 2-3 uur borst/fles voeding, maar naar 3 a 4 maanden zit er al zoveel meer tijd tussen. Ik was bij de tweede wel makkelijk in geworden, als ik er niet ben (sporten of met vriendinnen afspreken) dan krijgt de baby de fles of afgekolfde melk. Het is je eigen keus waarvoor je kiest, en flesvoeding is ook sowieso ook goed. En elke vrouw heeft een bepaald 'plaatje' in haar hoofd en het gaat altijd toch anders dan je misschien wil. Borstvoeding is een gezamenlijke reis, wat voor 'de meeste vrouwen' maximaal een jaar duurt. En het jaar is zo voorbij.

6 dagen geleden

Ik wil weer heel graag borstvoeding geven! Mijn zoontje is prematuur geboren (31.3) waar het heel belangrijk bij was en geluk dat ik het kon geven wat met een prematuur niet altijd vanzelfsprekend is. Was wel met 6 mnd gestopt daar ik in een depressie raakte door heel de malle molen van het ziekenhuis etc

4 dagen geleden

Ik heb bij mijn 3 kinderen de fles gegeven, nu zwanger van nummer vier, ik ben eigenlijk op een punt dat ik wel wil weten hoe borstvoeding geven is en voelt ? Maar hoe zit dit met manlief die fles geeft ? Dat vind ik ook belangrijk , en neemt het niet ontzettend veel tijd in beslag ivm aandacht tot je andere kinderen ? Hoe hebben jullie dat gedaan ?

4 dagen geleden

Persoonlijk wil ik graag weer borstvoeding geven. Bij mijn eerste ging het supergoed en het was een fantastisch gevoel om je kindje te zien groeien op je eigen melkproductie. Heel trots! Na 9 maanden ben ik gestopt en op de flesvoeding over gestapt en wauww als je voor gemak gaat dan wint de flesvoeding het denk ik wel. Vooral als je niet bij je kindje ben vond de borstvoeding lastiger want je moet toch kolven en alleee afwas etc heb je ook. Als je bij je kindje ben dan is het flop borst eruit en aanhappen maar. Afgekolfde melk verwarmen duurt ook langer dan een flesje poedermelk maken en dan heb ik het nog niet gehad over je lekkende borsten als je kindje een keertje doorslaapt. Voor mij was het 100% waard. De speciale borstvoedingsmomenten met mijn dochter draag ik in mijn hart. Je biedt ook zo een troost bij verdriet en bent dan echt alles wat je kindje nodig heeft. Dat en het vertrouwen dat jij en je kindje helemaal op elkaar afgestemd zijn en ze alles pakt wat ze nodig heeft dus nooit teveel of teveel krijgt maakt borstvoeding voor mij the winner. Maar eerlijk is eerlijk, ik het er niet voor hoeven strijden want bij mij ging het vanzelf 😀. Vergeet niet dat je eventueel ook een combi zou kunnen doen.

4 dagen geleden

Ik ga wel proberen om borstvoeding te geven (band opbouwen en 'voordelen' voor mijzelf). Maar ik sta er wel zo in, dat als het niet lukt of niet prettig vind oid, ik ook net zo makkelijk overstap op flesvoeding zonder faal/schuldgevoel. Gewoon doen wat goed voelt!

3 dagen geleden

Bij mij geen twijfel maar hoop je te overtuigen borstvoeding te geven. Voordelen: - beste voor de gezondheid van de baby (en moeder, o.a. sneller weer op je oude gewicht) - baby is duidelijk minder vaak ziek. Bij bijv. verkoudheid geef je de antistoffen door via de borstvoeding. - goedkoper zou je ook als voordeel kunnen zien. - borstvoeding heb je altijd bij de hand; je hoeft in de nacht niet uit bed en ook als je ergens heen gaat hoef je er niet over na te denken. - werkt ook goed als middel om te troosten. - de intieme momenten samen met je kindje - baby leert zelf te stoppen wanneer hij vol zit, dit schijnt minder risico op overgewicht te geven.

3 dagen geleden

Ik was van plan om mijn dochter borstvoeding te geven. Helaas door de vele medicatie in t ziekenhuis naar aanleiding van zwangerschapsvergiftiging, hoge bloeddruk ed moest ik eerst kolven. (Om dan weg te gieten, want met die medicatie in de melk ed,…zou t dan enkel geweest zijn om de productie op gang te krijgen/ houden)Ik heb die kolven vanaf het eerste moment als iets zeer onprettigs ervaren en heb dan ook snel de beslissing gemaakt om over te stappen naar flesvoeding. Dit ging heel vlot bij ons, fijn dat je zo’n flesmomentjes ook met je familie kan delen.

3 dagen geleden

Reactie op MirjamvG33

Bij mij geen twijfel maar hoop je te overtuigen borstvoeding te geven. Voo ...
Aanvulling: ook veel minder kans op allergieën! Kortom; voor zowel gemak en zeker gezondheid van je kindje BV, voor het delen van fles momentjes- taakverdeling (zonder kolven) fles. Het blijft een persoonlijke keuze. Ik gag BV, vond het prachtig en ging echt heel soepel. Een groot voordeel vond ik; niet op de klok kijken voor voeding, voelde me altijf vrij want ik had t altijd warm kant en klaar bij me als de kleine kwam voor voeding😅🤭 Met fles voeding is t meer timen zag ik bij een vriendin waarvan onze kindjes 1 wk schelen.

3 dagen geleden

100% borstvoeding. Ik moet natuurlijk nog maar zien of het lukt maar dit is zonder twijfel mijn keuze. Vanwege alle enorme gezondheidsvoordelen voor mijn kindje, dat vind ik zoveel belangrijker dan dingen als ‘gemak’, ‘weten hoeveel je kindje heeft gedronken’ etc. Uiteindelijk gaat de gezondheid van het kind voor vind ik. Ik heb zelf ook nog zulke fijne herinneringen aan de borstvoeding, dat was altijd een heel verbindend knuffelmoment met mijn moeder. Puur natuur! Mooier dan dat wordt het wat mij betreft niet. En kom op jongens, voeden buitenshuis, daar is toch echt helemaal niks mis mee? Ik zie dat in amsterdam aan de lopende band en dat ziet er toch hartstikke gezellig uit?!

3 dagen geleden

Ik ga vanwege medische redenen om kunstvoeding maar gaf bij mijn eerste borstvoeding voor 2 weken. Dit was erg pittig. Mijn dochter kwam niet genoeg bij en er kwam de ene na de andere complicatie. Ik ben erg blij dat ik het een kans gaf maar uiteindelijk was voor onze band de juiste stap echt switchen naar formule. Zo zie je maar dat het niet altijd gaat hoe je had gehoopt. Ergens ben ik blij dat de keuze nu voor me gemaakt is, zo valt er toch wat druk weg. Ik weet dat vaak langs alle kanten klinkt dat borstvoeding het van het is. Ik denk dat je vooral moet aanvoelen wat voor jou op dat moment het beste voelt. Klinkt heel cliché hé :) heel veel succes met je keuze.

3 dagen geleden

Ik wil graag borstvoeding proberen maar ook direct de baby leren drinken uit een flesje zodat mijn partner onze baby ook kan voeden

één dag geleden

Hier gaan we voor flesvoeding! Vorige keer wel borstvoeding gestart, maar er kwam blijkbaar geen melk of minimaal uit al 24 uur, waardoor ons zoontje te weinig heeft gehad en best uitgeput was al na de bevalling. Ik ben in het ziekenhuis totaal niet begeleid met borstvoeding na de bevalling, voelde me heel onzeker. Daarna na een dag overgegaan op flesvoeding en 2 weken lang gekolfd en van alles gedaan om de borstvoeding nog om gang te krijgen, maar de productie was te wisselend en te weinig. Ik voel mij nu bij ons tweede kindje daar niet comfortabel bij, liever zekerheid dat het genoeg binnen krijgt

één dag geleden

Ik wil weer borstvoeding geven, de eerste heb ik 1,5 jaar gevoed. Ik had graag door willen voeden, maar toen ik 14 weken zwanger was wilde hij steeds minder vaak drinken (de smaak veranderd in de zwangerschap). Het kwam de eerste keer heel makkelijk op gang, en we hebben nooit echt grote problemen gehad. Bij twijfel zou ik zeggen; begin vooral aan borstvoeding, stoppen en over op de fles kan altijd nog, andersom word t een stuk lastiger 😅

één dag geleden

Ohja! Je kan uiteraard ook, als je de middelen hebt, zorgverzekering vergoed ook.. Maar je kan ook bij twijfel een cursus doen voor de bevalling over bv. Dit kan ook onzekerheid iets meer wegnemen en je handvatten bieden. Voor de mensen die twijfelen lijkt me dit een fijne tip. Meer kennis en het besluit of later besluit om te stoppen kan fijner voelen. 🧡

één dag geleden

Ik ben zelf erg voor borstvoeding, maar de keuze is natuurlijk aan iedere moeder zelf. Wel valt het mij op dat veel moeders (zeker niet alle) wel voor BV willen gaan, maar toch overstappen door te kort begeleiding en zelf nog niet veel kennis. Zeker iets wat eigenlijk alleen de kraamzorg/ziekenhuizen kwalijk te nemen valt en zeker de kersverse moeder niet. Ook veel reacties die ik hier lees komt helaas vanuit het gebrek aan kennis. Ik besef me ook dat ik zelf veel geluk had bij mijn eerste, dat de bv redelijk goed verliep en een kraamzorg die hard d'r best deed ( maar ook zij heeft niet altijd juiste informatie gegeven). Dus de tip die ik mee wil geven, als je bv een kans wilt geven, lees je goed in of volg een cursus. Op FB de pagina Borstvoedingsforum heeft mij heel veel geleerd. Vooral de aanwezige lactatiekundige zijn geweldig. En nog een overzicht van voordelen: https://borstvoeding.com/artikelen/voorjebegint/voorbereiding/motivatie/101reden/ Lees je goed in en maak vooral de keuze die bij jullie past

één dag geleden

Ik kies voor kunstvoeding. Bij de eerste super veel issues met borstvoeding, mijn tepels waren er niet goed voor en dochter kon dus niet aanhappen. Fles gaan we dus weer doen, ook veel makkelijker met wisselen in de nachten ect.

één dag geleden

Ik wil graag borstvoeding gaan geven. Zijn er toevallig dames die tips hebben wat betreft kolven. Apparatuur etc? Dankjewel. ❤️