9 Reacties

18 dagen geleden

Hoi hoi! Ik kreeg een spoed keizersnede van mijn eerste kindje en het herstel hiervan was enorm zwaar waardoor voeden soms echt een opgave was.. ik kolfde daarom zelf af en gaf mijn man de fles. Wel blijven aanleggen anders wil het niet meer. Maar dit ging bij ons erg goed! Ook leuk voor opa en oma om eens een flesje te kunnen geven.

18 dagen geleden

Ik heb mijn eerste Kindje langdurig gevoed. Wij zijn bij hem met 6 weken begonnen met de fles. Het was voor mijn man best lastig om zo lang te moeten wachten, maar het word echt afgeraden er veel eerder mee te beginnen, om 2 redenen. Kolven brengt de productie door de war, omdat die in het begin nog heel erg aan het afstemmen is op jouw kindje. De tweede is dat je kindje fles-speen verwarring kan krijgen als je te vroeg een fles aanbied, waardoor het aanhappen aan de borst niet meer lukt, of dat ze niet meer willen omdat de fles makkelijker gaat. Als het niet nodig is om eerder te kolven/flesvoeden zou ik het dus uitstellen. Is even lastig, maar echt beter voor je productie en kans van slagen van het voeden op de langere termijn. Na de 6 weken gaven wij 1x per dag een flesje, maar dan moet jij voor je productie eigenlijk wel op het moment dat die gegeven wordt ook kolven. Je kan het beste een lactatiekundige inschakelen, die kan je goed helpen met dit soort vragen 🙂

18 dagen geleden

Mijn zoon had in het begin moeite met aanleggen aan de linkerkant, waardoor daar de druk behoorlijk opliep. Dat heb ik afgekolfd wanneer dat nodig was en dat hebben we gebruikt op momenten dat ik echt oververmoeid was. Mijn man vond de andere 'klusjes' helemaal niet erg, maar als je hem echt iets leuks wil laten doen: het kindje in bad doen is echt geweldig en het droog knuffelen daarna net zo.

18 dagen geleden

Ik weet niet hoe lang je de borstvoeding wilt geven en hoe je partner er zelf over denkt. Mijn partner vond het juist enorm mooi en lief om te zien hoe de kleine borstvoeding kreeg en hoe goed dat allemaal ging. Er waren zoveel andere momenten op de dag dat mijn partner met ons zoontje bezig kon zijn (huid-op-huid contact, in bad doen, samen douchen, de luier verschonen vond m’n partner juist ook heel leuk). Er was dus helemaal niet echt behoefte aan het geven van dat flesje.

18 dagen geleden

Straks ook handig voor de opvang als je kindje beide kan.

18 dagen geleden

Hii, ik heb in het begin na elke voeding moeten kolven omdat ons kleintje te klein was om goed aan te happen en te drinken. Zo kon hij dus ook uit een flesje wat drinken en kostte hem minder kracht. Het was ideaal want vanaf het begin wende hij aan de mix tussen borst en fles en hij heeft beide nooit geweigerd. Mijn vriend gaf op een gegeven moment 1 nachtvoeding zelfstandig, dan kolfde ik die en ging ik verder slapen. De focus lag wel op volledig borstvoeding maar we hebben altijd 1 flesje per dag er in gehouden. Was op de opvang ook erg handig. Daar heb ik overigens geen gekolfde melk meegegeven omdat ik hem langzaam wilde laten wennen aan kunstvoeding zodat ik het kolven kon afbouwen. Ik heb 6 maanden volledig borstvoeding kunnen geven, had nog langer door kunnen gaan maar wilde mn eigen lichaam weer terug. Kleintje ging ook pas met 6 maanden naar de opvang dus dat was fijn. Wat ik je wel mee wil geven is dat borstvoeding geven met de nodige uitdagingen kan komen, als het eenmaal op rolletjes loopt is het ideaal maar het heeft ook z’n zware momenten. Schakel een lactatiedeskundige in na de geboorte, deze helpen je met perfecte begeleiding en kan je altijd later contacten voor vragen. Dit is echt mn steun geweest!

18 dagen geleden

Naast de fles geven kan hij ook veel huid op huid contact hebben, in badje doen of lekker in een draagzak met de baby rondlopen. Dat zijn ook leuke dingen om te doen 😁 Het wordt aangeraden als je borstvoeding geeft de eerste 6 weken live te voeden. Maar heb zelf ook na een dag of 4 gekolft en flesjes gegeven. Bij mij was t omdat ik even zo veel pijn had dat t voeden echt niet meer ging. Hierna is ze gelukkig ook weer aan de borst gaan drinken en ze heeft beide nooit geweigerd. Maar was er toen wel heel bang voor dat ze misschien de borst zou gaan weigeren. Doe vooral wat voor jullie prettig is en laat evt een lactatiekundige meedenken 😁 overigens moet je in het begin wel echt kolven als er een flesje gegeven word, dus je kan nog geen voedingen overslaan om even door te slapen bijvoorbeeld.

17 dagen geleden

Ik heb mijn eerste borstvoeding mogen geven, eigenlijk nog steeds hoor. Hij is nu 1j4m. Het advies is om de eerste 6 weken zelf te voeden om zo je productie af te stellen op de vraag van je kindje. Daarna kun je gerust beginnen met kolven ook om te oefenen als je weer gaat werken en door wil voeden. Bedenk wel dat het dus geen rustmoment is want jij kolft dan op het moment dat je man de fles gaat geven. Je kunt met lekschalen wel alvast wat melk opvangen de eerste 6 weken. Zo heb je vast wat liggen in de vriezer. Verder vond ik eigenlijk zelf voeden toch echt het makkelijkst. Dan heb je geen afwas van flesjes en kolf! Ik had hetzelfde idee als jij hoor voor de bevalling maar uiteindelijk hebben we het maar weinig gedaan. Het is zo'n levensverandering en wij hadden het eigenlijk druk met aanpassen aan ons nieuwe leven dat het er niet zo van kwam. Maar dat is helemaal persoonlijk en ga je straks zelf ervaren wat voor jullie werkt!

17 dagen geleden

Reactie op Eeneneen

Ik heb mijn eerste Kindje langdurig gevoed. Wij zijn bij hem met 6 weken be ...
Eigenlijk geeft Eeneneen al het beste antwoord. Je man voelt zich aan de zijlijn staan, maar vooral na de bevalling staat en valt alles met de hulp van je man. Met een flesje geven helpt hij jou niet, want je kunt alsnog niet rusten, want je zult zelf moeten kolven. Ik heb zelf een geweldige man die mij alle zorgen ontnam, zodat ik kon rusten. Ik hoefde nergens aan te denken, want hij regelde het. Zo fijn als je je kunt overgeven aan slaap en het voeden van je kindje! Laat hem vooral ook merken hoe belangrijk hij voor je is! Mannen willen zich nuttig voelen. En dat zit niet in het geven van een flesje. Mijn man maakt(e) elke dag ontbijt voor me, haalde lekkere lunch, deed klussen in het huishouden, boodschappen enz. En natuurlijk deed hij ook een deel van de verzorging van de baby. Maar ik heb ook nog 2 grote kinderen die dit ook graag deden. Flesje deden we hier ook pas vanaf 6 weken. En hier dus niet alleen een papa, maar ook 2 kinderen die dit heel graag willen doen. Hun conclusie? Dat flesje geven stelt niet zo veel voor. Het duurt lang en is saai ( ze pakken er meestal een beeldscherm bij). Veel liever gingen ze met hem knuffelen en hem in slaap sussen of in bad doen of aankleden. Dan heb je veel meer interactie met de baby.