15 Reacties
3 dagen geleden
Op de kinderdagverblijven in België waar ik vroeger stage heb gelopen werd er ook ‘s middags warm gegeten. Die kindjes aten thuis met de ouders ‘s avonds gewoon warm meestal. Sommige kinderen die laat werden opgehaald aten dan wel vaak brood en dan aten de ouders pas als ze op bed lagen. Ik zou zelf denk ik gewoon 2x een warme maaltijd aanbieden, het is heel Nederlands om brood als zoiets belangrijks te zien haha.
Kindjes kunnen er ook prima aan wennen dat het op de opvangdagen anders gaat dan op de dagen thuis. Je hoeft dus echt niet ‘s middags thuis ook warm eten aan te gaan bieden. Snap dat je het misschien nu wel even wilt proberen maar als je op de dagen thuis ‘s middags een boterham geeft is dat ook hartstikke prima!
Ik geef zelf borstvoeding dus schuiven met flessen oid heb ik echt geen verstand van dus kan ik je niet veel tips over geven haha. Je zou misschien de fles om 11u kunnen doen ipv fruit? Mijn ritme met borstvoeding is rond 11u/half 12 de borst, 12u lunchen samen brood en dan krijgt hij om 15u30 fruit. Tussen de lunch en fruit voed ik hem in slaap maar dan drinkt hij geen grote voeding.
3 dagen geleden
Op wat voor kdv zit je kindje straks? Ik ben gewend (NL) dat ze na 1 jaar het ritme van daar volgen en geen flessen meer krijgen.
Heel fijn hoor als het bij jouw kdv/crèche anders is!
Fruithap zou ik om 09:30/10:00 doen met de andere kinderen mee. En fruit als hij meer wil, juist wel meer geven, dan kan je evt die fles van 12u laten vervallen met de warme maaltijd :).
Fruit de hele dag beschikbaar klinkt wel gek, alsof ze de hele dag fruit gaan schillen oid 🙈.
Na slaapje kan je ook wat yoghurt aanbieden en daarna avondeten om 17. Fles om 18:15 weer is wel heel snel na avondeten. Deze zou ik als je om 17 avondeten geeft pas om 18:30 doen en al afbouwen naar 180+6
Ochtendfles kan je ook 180+6 doen omdat hij vrij snel erna toch weer eten krijgt!
2 dagen geleden
Hey,
Op ons kdv waar onze dochter gaat, is het ritme:
09.00u fruit
11.30 warme maaltijd
15.00 fruit/snack
16.45 nog een snack
Onze dochter krijgt nu rond 15.00u nog een fles daar.
Wij geven haar dan vaak savonds thuis rond 17.30/17.45 een broodje als avondeten. Het lukt vanwege ons werk vaak niet om zelf dan ook al te eten en ze gaat vaak 18.30 met de fles naar bed.
Op dagen dat we vrij zijn eten we wel vaak samen, dan eet ze of 2 x warm of krijgt ze smiddags een broodje.
Wij geven haar om 07.30 een fles en wat ontbijt, meestal 2 kleine bananenpannenkoekjes!
2 dagen geleden
Reactie op Ghisjhe
Op wat voor kdv zit je kindje straks? Ik ben gewend (NL) dat ze na 1 jaar h ...
Het is lastig uit te leggen, want zelf snap ik het ook nog niet helemaal. Belangrijkste voor ons als ouders was dat we konden communiceren in het Engels, aangezien wij slecht in Frans zijn 🙈.
Het is sowieso een 0-4 groep, waarbij 0-1 of 2? wel apart zit, maar de organisatie is ook tevens een opvang voor oudere kinderen tot 12 (geen idee of onze locatie dat ook is 😅).
Wat betreft fles en fruit: Dit is wat we als antwoord terug kregen in de mail:
Regarding our morning routine, breakfast is served between 7:30 and 8:30 a.m. (fruit is available throughout the day). For the rest of the day, we will follow Liam's rhythm and adapt as best we can to the routine you have at home. The goal is to limit changes for Liam as much as possible. That's why we talk about “familiarization” rather than “adaptation.” We will adapt to his habits, not the other way around.
Nu hebben de meeste kindjes hier al wel een beetje het ritme volgens de crèche, aangezien dat redelijk aansluit bij de volwassen leefstijl hier, dus dat is weinig aanpassen uiteindelijk. Voor ons zal het wel iets anders zijn, vandaar dat we nu al een klein beetje daar op willen voorbereiden en met eten moet dat hopelijk niet zo moeilijk zijn (slaapjes hebben we het maar niet over 🙈)
Voor het geval dat ze geen flessen willen geven, gaan we dus daarom nu proberen rustig af te bouwen. Maar als hij 2x warm eten krijgt, ga ik er vanuit dat hij zijn middagfles ook niet meer nodig heeft en anders kan hij die dan thuis krijgen, aangezien hij alleen de ochtenden gaat 🤭.
Voorlopig slaapt hij tussen 09.15/09.30 - 10.30 (max), dus we moeten vooral kijken wat hij dan na zijn ochtendutje doet. Tijden van lunch weet ik nog niet.
Wat betreft zijn flessen, die zijn voorlopig nog heilig voor hem qua hoeveelheid en ook tijdstip. Minder ml is meneer chagrijnig en de avond fles begint hij ook om te jammeren en als we die later geven, gaat hij daardoor ook later op bed (nu tussen 19.30 - 20.00), omdat hij deze nog moet 'verwerken' (lees veel energie) 🤭.
Dus we zullen eerst moeten beginnen met goed ontbijtje en warme maaltijd om daarna pas de flessen te kunnen aanpassen.
Maar hij kan ook soms ook zo verrassen, we gaan het zien 🙏
2 dagen geleden
Reactie op Noomsie
Hey,
Op ons kdv waar onze dochter gaat, is het ritme:
09.00u fruit
11.30 w ...
Bedankt voor je reactie en schema!
Wel wat andere tijden dan ze hier hanteren zie ik.
Wat betreft avondeten rond 17.00, komt het voor ons wel goed uit, aangezien mijn man soms vroege ochtenddiensten heeft en hij dan al rond 08.30 op bed ligt 🤭 Hij wil dan wel een warme maaltijd, want rond lunchtijd is hij dan nog aan het werk en heeft hij alleen brood/fruit mee.
Ons zoontje gaat nu ook pas tussen 19.30-20.00 op bed, met nog 2 slaapjes overdag.
Ga er wel vanuit dat vanwege extra prikkels straks dat hij dan eerder moe is en dan weer eerder op bed ligt. Maar voor nu volgt hij prima het slaapritme in de avond van dit land (met zijn verschillende nationaliteiten) 🙈
2 dagen geleden
Reactie op YH89
Het is lastig uit te leggen, want zelf snap ik het ook nog niet helemaal. B ...
Ohh wat leuk om te zien! Dan zou ik kijken of je samen een ritme kan bedenken wat voor beide fijn is?
0-4 samen kan goed hoor, is hier ook veel maar dan zit wel alles samen. Opzich wel fijn dat ze het bij jullie toch wat scheiden, sommige kleintjes vinden dat fijner ivm de rust.
Tot 12 jaar is dan na schoolse, kinderen vanaf 4-12 die na school dan bso hebben.
Lunch zei je was om 12:00? Met de flessen zou ik dan wachten, anders is het heel veel anders in 1x. Wellicht wel iets meer vast voedsel aanbieden en misschien laat hij dan vanzelf wat staan van de flessen?
Gehecht aan tijden ken ik haha! Is die van ons ook 🤣
2 dagen geleden
Ik geef vaak soep/avondeten van de vorige dag als lunch. Soep maak ik een grote hoeveelheid en dan vries ik dat in. Hij krijgt 200 gram aan lunch als het soep is en soms iets minder als ik avondeten van de vorige dag geef. Verder krijgt hij zijn ontbijt in de ochtend voordat hij naar de opvang gaat. Vaak is dat binnen een half uur nadat hij wakker is/zijn flesje heeft gekregen.
2 dagen geleden
Wij hebben hier thuis ook wel eens warm als ontbijt of lunch gegeven. Moment maakt niet zoveel uit als onze dochter maar naast haar flessen fruit, boterham en warme hap momenten heeft. Hiernaast nog snack momentjes en kwark. Wat mij opvalt is de gigantische flessen die hij nog drinkt. Dit zijn flessen die geven wij al niet meer sinds ze 8mnd is ong. Die flessen zijn vervangen door minstens 200 gram fruit, 2 boterhammen, 250 gram groente, zeker nog 4 flessen van ong 120cc momenteel en vaak ook nog pap savonds. Vooral omdat hij in maart al 1 wordt gaat dat vast nog switchen (vooral als je eerst warm geeft en dan lijkt wat er nog qua melk in gaat, niet andersom).
2 dagen geleden
Reactie op Ghisjhe
Ohh wat leuk om te zien! Dan zou ik kijken of je samen een ritme kan bedenk ...
Ja het is ook nog ver weg, dus tegen die tijd kunnen we het vast wel beter op elkaar af stemmen. Een kleine start maken kan nu in ieder geval geen kwaad, dan weten we ook of het wel/niet hij hem past 🤭
In ieder geval bedankt voor je reactie! 🙏
2 dagen geleden
Reactie op Thomas1989
Wij hebben hier thuis ook wel eens warm als ontbijt of lunch gegeven. Momen ...
Ja wij zijn momenteel nog beetje zoekende hoe alles te geven, nu hij sinds kort langere wakkertijden heeft en wisselend eet 🤭.
Minder ml, zorgt er voor alsnog niet voor dat hij meer gaat eten, meneer word chagrijnig en vraagt ook vrij vlot na het eten al om een fles 😅.
Flessen zijn ook binnen 5 minuten leeg en daarna 'sabbelt' hij nog na voor gemiddeld zo'n 15 min.
Kleinere flesjes en vaker aanbieden werkt hier overigens averechts, dan wil meneer opeens niks van de fles weten, maar komt dan wel in de nacht, omdat hij niet voldoende ml's heeft gehad 🙈.
Voor nu zit hij ook nog in een sprongetje? waardoor eten helemaal wat moeizaamer gaat dus dan meer leun op de flessen die wel goed gaan.
Hij heeft nu al een flink eigen willtje, zoals je kunt lezen 🤭
gisteren
Ik heb het gevoel dat je het allemaal wel te veel aan het overdenken bent 🙈
België hier 👋 en, zoals de eerste reactie al zei, onze kindjes krijgen ‘s ochtends een boterham (zelf mee te geven), dan rond 11u soep en warme maaltijd, rond 14u fruit en dan rond 16u30 boterhammen en dan eventueel nog een fles. Alles schuift wat mee met hoe de dutjes gaan, dit zijn wat de gemiddelde tijden. Wanneer wij ‘s avonds een warme maaltijd eten, dan gaven we gewoon nog wat eten van ons aan onze dochter. Soms at ze ervan, soms at ze nog een boterham en soms een yoghurtje. Alles hing wat af van hoe ze overdag had gegeten, dit vertelden ze ook elke keer toen we ze gingen ophalen, zo konden we gemakkelijk inschatten of ze nog veel honger zouden hebben of niet. In het weekend deden we het gelijkaardig. Nu gaat ze naar school en is het daar om 10u fruit, om 12u lunch (boterhammen), 14u30 koek. Dat is het ritme tijdens de week, maar in het weekend eten we bijvoorbeeld fruit altijd in de namiddag (als haar broertje fruitpap krijgt), want we hebben gemerkt dat dat het beste werkt.
Kindjes zijn best flexibel in wat ze wanneer krijgen, het is vaak voor ons als volwassene wat zoeken.
Trouwens wel echt heel fijn dat ze zo volgens het ritme van je zoontje willen werken! Bij ons deden ze dat in het begin ook echt, maar naarmate wordt toch de structuur van de crèche gevolgd, met oog voor de persoonlijke noden van het kind! Wij hebben dan het schema van de crèche wat overgenomen omdat ze daar vaker was dan bij ons thuis en we merkten dat ze goed reageerde op die structuur.
Alvast heel veel succes!
gisteren
Reactie op zowelkom2023
Ik heb het gevoel dat je het allemaal wel te veel aan het overdenken bent � ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Je zal vast gelijk hebben wat betreft het overdenken en dat het vooral bij de ouders ligt 🤭.
Ik ben er ook meer mee bezig dan mijn man, maar dat zal voort komen uit het feit dat hij dan weer fulltime moet gaan werken en dus minstens 75% van de zorg op mij aankomt in combinatie met wat stress wat betreft taalbarrière.
Probeer daardoor zo goed als het kan mij hierop voor te bereiden, maar kan hier soms wel wat in doorslaan 🙈.
Ja we vinden het wel echt fijn hoe ze er hier mee omgaan 😊..
We hebben 3 wen weken, waarbij 1e week om en om (3 dagen) voor 2 uurtjes met ons erbij, de week erna 4 dagen, waarvan elke 2 dagen een half uur - tot uur langer en tevens introductie van de maaltijd. In die week zullen wij ook meer naar de achtergrond gaan. En dan de laatste week bijna volle ochtend zonder ons.
Vind het wel spannend, maar het komt vast wel goed! 🙏
gisteren
Reactie op YH89
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Je zal vast gelijk hebben wat betreft ...
Als de taalbarrière je parten speelt, kan je eventueel op voorhand al jullie schema uittypen en dan laten vertalen. Of eventueel met pictogrammen een schema maken. Onze huishoudhulp spreekt enkel Spaans (en wij niet) en wij communiceren via Google translate, de spreekfunctie, die werkt best goed! Die spreekt dan Spaans en dat vertaalt naar Nederlands en dan omgekeerd. Misschien is dat ook een mogelijkheid voor jullie?
3 wenweken is echt lang, heel fijn dat ze zoveel tijd nemen.
Ik duim mee! 🍀
gisteren
Reactie op zowelkom2023
Als de taalbarrière je parten speelt, kan je eventueel op voorhand al julli ...
Bedankt voor de tip!
Ook handig voor als we in de toekomst een huishoudhulp willen, die hier toch alleen maar Portugees/Frans spreken 🤭🙈.
Ik denk dat dst voornamelijk mijn grootste angst is, dat deze crèche niks voor hem is. Het is helaas de enige waar ze Engels spreken, de rest is allemaal Frans, dus voor mijzelf leg ik er best veel druk op.
Ook werk ik zelf niet (ook straks niet), dus het 'loslaten' is ook wel een dingetje 🤭
Ja die wen weken zijn volgens mij hier standaard, vooral ook vanwege de vele nationaliteiten hier.
Bedankt! 😊.
Ik heb gelukkig nog even om aan het idee te wennen 🤭