38 Reacties
2 maanden geleden
Ik heb het boek 'de vrije geboorte' gelezen. Zij geeft online ook cursussen. Het heeft echt mijn ogen geopend wat betreft de keuzes die je hebt als kraamvrouw en waarom je die keuzes zou maken. Mijn 3e bevalling heb ik hierdoor handsoff gedaan. Ik luisterde naar mijn lichaam en wat het nodig had. Ik ben in bad bevallen. Als ik dacht: ik moet wat naar links leunen, dan deed ik dat. Op gegeven moment voelde het beter om op m'n knieën te zitten en over de rand te leunen. En ineens had ik het hoofdje er uit geperst! Natuurlijk voel je de weeën wel. Maar voor de rest had ik nauwelijks pijn. Echt een droombevalling!
Dus dit boek kan ik je echt aanraden!
En verder ben ik net begonnen met zwangerschapszwemmen. Maar de eerste les was ik de enige, dus de les ving niet door. In de 3e zwangerschap kon ik niet meer lopen of fietsen van de bekkenpijn. Maar zwemmen kon ok wel. Dus ik maak daar nu maar gelijk gebruik van dit keer. Eerder nooit dit soort dingen gedaan.
één maand geleden
Reactie op KVS95
Ik weet niet hoe je verzekerd bent maar sommige zorgverzekeraars, afhankeli ...
Ja klopt! Ik vind het alleen lastig dat er zó veel zijn, mega duur (vaak €200 - €400 voor 9 maanden toegang) en je maar één vergoeding krijgt en ook niet zoveel als dat de cursussen kosten.
Het liefst zou ik er meerdere willen zien, ik denk dat je anders niet echt weet welke bij je past en wat goed/volledig is qua info ook.
Als je een koopt en het is toch niet wat dan is dat echt veel en zonde van het geld.
Hoe hebben jullie uiteindelijk een keuze gemaakt?
één maand geleden
Reactie op Blauwbloempje
Ja klopt! Ik vind het alleen lastig dat er zó veel zijn, mega duur (vaak €2 ...
Met de gratis info en de previews die je vaak op een cursus krijgt of bijv bij bevallen als een baas de insta kan je dat vergelijk doen. Je hebt echt geen meerdere cursussen nodig, t is fijn om juist veel over jezelf te leren - alle wijsheid zit al in je 🥰 we moeten alleen leren luisteren naar ons lijf en goed voorbereid zijn op hoe het in NL werkt bij mogelijke complicaties gaat je veel helpen - daar zou ik cursus op uitzoeken
één maand geleden
Reactie op EsméeElise
Ik heb de cursus van pleunie teneunis gekocht. Ze is te vinden op insta.
Hoe vind jij deze cursus? Ik zit er ook aan te denken om deze te doen!
één maand geleden
Reactie op Cathy-Steef- Chieko
Ik ga de 'Bevallen als een baas' cursus doen van Houseof Mothers. Die (onli ...
En hoe is deze cursus verder ? Het ziet er naar uit dat mijn bevalling medisch gaat worden, dus dan lijkt deze cursus mij wel geschikt zoals je het beschrijft
één maand geleden
Reactie op AnoniemLA1224
En hoe is deze cursus verder ? Het ziet er naar uit dat mijn bevalling medi ...
Ik vind deze superfijn maar ik denk dat Cathy bedoelt dat je heeeel goed uitleg krijgt over de fysiologie van baren (hoe werkt het geboorteproces) en welke interventies kunnen er voorkomen, wat kan je ook als je medisch wordt tegenkomen en hoe kun je je voorbereiden. Zeker leuk om te doen!
Ik ben zelf thuis bevallen van onze oudste zonder medische handelingen (wel ontsluiting meten, en een aantal x hartje luisteren met doptone) en had ook heel veel aan deze cursus
één maand geleden
Ik ben momenteel zwanger van mijn 3de kindje. Bij de 1ste geen cursus gedaan en bij de zwangerschap van de 2de begonnen met zwangerschapsyoga die gegeven wordt door een doula. Ik en mijn partner hebben hier heel veel aan gehad! De ademhalingstechnieken hebben me er echt heel goed doorgeholpen. Ik kan die echt iedereen aanraden. De yoga was steeds alleen en er was in heel de reeks maar 1 partnerles en dankzij deze les heeft ook mijn partner veel kunnen doen bij helpen van het wegdrukken van de pijn bij de weeën. Ik zou als ik jou was zoiets opzoeken bij je in de buurt.
13 dagen geleden
Hebben jullie toevallig ook meerdere cursussen gedaan? Dus bijvoorbeeld Bevallen als een Baas en Creëer jouw droombevalling van Pleunie? Of andere?
Zo ja wat waren de verschillen?
13 dagen geleden
Geen cursus gedaan, maar wel een paar maanden lid geworden bij Vraag de Vroedvrouw. Een platform vol met artikelen en webinars waarop je zelf kan kiezen welke onderwerpen je interessant vindt. Goed geschreven, wetenschappelijk onderbouwd en vooral heel neutraal; de voor- of nadelen van bepaalde interventies worden echt afgewogen maar jij maakt zelf de keuze. Er is ook een maandelijks vragen(v)uur waarin je je eigen vragen kan stellen.
Zwangerenlidmaatschap kost €24 per maand en kan je zo lang of kort aanhouden als voor jou nodig is.
13 dagen geleden
Haai Jopieee,
Ik weet niet of je er nog behoefte aan heb maar ik kan het boek geboorte vol vertrouwen aanraden. Heel praktisch boek met informatie over wat er met je lichaam gebeurd tijdens en na de bevalling. Er wordt ook een stukje kraamtijd in meegenomen. Ik heb er veel concrete tips en ook vertrouwen uit gehaald voor mijn bevalling.
10 dagen geleden
Ik ben net begonnen aan de cursus van Doete, DubbelZen. Mooie app met veel informatie. Filmpjes, ademhalingsoefeningen, diverse modules. Ziet er mooi uit.
Wel duur..laten we eerlijk zijn dat al deze online aanbieders ook beetje misbruik maken en het ook voor de helft zou kunnen. Wordt genoeg aan verdiend 🙄
3 dagen geleden
Reactie op Noel91
Ik ben net begonnen aan de cursus van Doete, DubbelZen. Mooie app met veel ...
Ja dit vind ik ook! De meeste geven ook maar toegang voor 9 maanden en dan moet je, als je er later ooit weer gebruik van wil maken opnieuw betalen. En dan vaak minimaal €150-€250 per online cursus 😬.
Heb jij het idee dat de cursus van dubbelzen volledig is en alles behandeld? Is het gebaseerd op hypnobirthing of meer praktisch?
2 dagen geleden
Reactie op Blauwbloempje
Ja dit vind ik ook! De meeste geven ook maar toegang voor 9 maanden en dan ...
Nou ben er nog niet helemaal achter. Voor zover ik nu ben met de cursus vooral praktisch en heel veel filmpjes met uitleg ook wel over hypnobirthing. Die filmpjes kosten wel tijd om te bekijken waardoor ik mij er niet toe zet 🙈 en vind het onhandig dat ze geen ondertiteling hebben, waardoor je altijd met geluid moet luisteren wat niet altijd uitkomt. Daarnaast is er een digitaal werkboek waar je dan naar wordt verwezen maar ik heb dan liever papier ipv steeds switchen van werkboek naar de app. Dus die 74p heb ik nu zelf dubbelzijdig geprint..dan ben ik meer geneigd om te lezen ipv die kleine letters in pdf op mobiel.
Overigens volg ik ook nog een fysieke zwangerschapscursus waar er meerdere dames zijn die bij hun 1e kindje Doete hebben gevolgd als voorbereiding en helemaal positief er over zijn.
Dit is mijn 1e en ik doe dus dubbelop.
Nu 26.. dus tegen de tijd dat het zover is vast beide afgerond en hopelijk zo goed mogelijk voorbereid.