27 Reacties
8 maanden geleden
Ik heb nog nooit een kookboek gebruikt voor mijn zoontje van inmiddels 3,5 en hij eet echt alles 😁 ik begon gewoon met 2-3 stukken groente licht te koken, pureren en vriesde dit in met ijsblokjesvormen. Zo haalde ik elke dag een ijsblokje groente uit de vriezer voor de oefenhapjes. Naar mate hij meer ging eten kon ik meer groente blokjes uit de vriezer halen en had op een gegeven moment ook ingevroren pasta en aardappel in die blokjes zitten. Niets aan toegevoegd, geen zout of kruiden. 't maagje/mondje langzaam laten wennen aan de smaken is voldoende en doordat ik meerdere soorten ingevroren had combineerde ik het ter plekke 😁
8 maanden geleden
Wij volgden de Rapley methode, waarbij je hele stukken aanbiedt ipv alles pureren. Veel minder werk. Je kan dan ook makkelijk meteen je kind met de pot mee laten eten (wel in aangepaste vorm). Een goeie site / insta account is die van Solid Starts. Mijn dochter is nu 2,5 en eet echt alles.
8 maanden geleden
Dat is trouwens wel pas vanaf ongeveer 6 maanden. (Wij begonnen met 5,5). Je kind moet al een beetje kunnen zitten. Schijnt ook dat het beter is om later te beginnen ivm de darmen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
8 maanden geleden
Ik maakte puree fruiten en groenten in ijsblokjes. Doe 2 x per week 4 of 5 soorten en bevroren dat. Hoef niet met recepten. Vanaf 9 maanden eet onze zoontje de pot mee. Voor je het weet de oefenhapjes periode is voorbij.
In het begin tot 1.5 jaar koken wij veel pasta, rijst en oven gerechten wann het is zachter voor de kind. Avg kan wel met langer koken tijd voor groenten. Wel minder gekruid. Later eet hij wat ons eten.
8 maanden geleden
Het fijne aan oefenhapjes is juist de simpliciteit ervan, en het feit dat ze moeten wennen aan pure smaken. Je hoeft dus echt geen kookboek of cursus te volgen. Je hoeft geen kruiden te gebruiken etcetera. Supersimpel.
Koop gewoon 4 ijsblokjesvormpjes met deksel.
Koop een bloemkool, broccolli, kilo worteltjes, kilo boontjes, en een paar kilo aardappels.
Koop wat goede vlees-, kip- en vissoorten (bijv. tartaar, kipfilet en pangasiusfilet).
Koop een blender.
Kook die shit en mix het door elkaar. De meest logische combi is uiteraard een groentesoort met aardappels en een vlees/kip/vis eenheid. En eventueel overal een vega versie van.
Voor extra variatie koop je naar wens paprika's en courgettes, en gooi je die er eens doorheen.
Ook kun je enkele hapjes zonder aardappels maken, en op het moment van geven speciaal volkoren rijst of couscous koken, en díe erdoor mengen. (Volgens mij mocht je gekookte rijst namelijk niet invriezen.)
Genoeg mogelijk zo, toch! Tot slot gooi je er inderdaad af en toe een lepel pindakaas doorheen,of echte pinda's (vooral lekker door de worteltjes), en af en toe een ei.
En klaar, Kiimi's kookboek, helemaal gratis 😁.
8 maanden geleden
Eigenlij best erg waar mensen geld aan willen verdienen.
Koop wat meer groente van het gerecht dat je maakt, pureer het en je hebt een babyhapje. Als je wil uitbreiden met past /aardappel/ vlees dan neem je ook wat je zelf eet.
Zelf wil ik rapley doen, dan geef je een groot stuk van hetgeen je zelf ook eet.
8 maanden geleden
Reactie op StralendePioenroos653784
Dat is trouwens wel pas vanaf ongeveer 6 maanden. (Wij begonnen met 5,5). J ...
Heeft er een beetje mee te maken of je bv of kv geeft en het kindje moet er ook wel aan toe zijn wanneer je start onze oudste zijn we met 4,5 maand begonnen achteraf gezien te vroeg maar kregen toen ook pas de bevestiging voor onszelf dat hij voedselovergevoeligheid had. Nu zullen we waarschijnlijk bij de jongste wel langer wachten ook ivm voedselovergevoeligheid en rijping van de darmen.
Wat betreft het advies is starten tussen 4 en 6 maanden met oefen hapjes, en vóór 8 maanden ei en pinda te geven.
@ts je hebt echt geen kookboek nodig voor de hapjes gewoon een ijsblokjes vorm en daar de gepureerde dingen per smaak in doen (aardappel, groente, fruit, vlees/vis) natuurlijk zonder kruiden/specerijen. Als ze eenmaal de smaken gewent zijn ga je mixen tussen de soorten. En vanaf 1 jaar mee eten met de pot, wij moesten rekening houden dat wij vrij zout aten dus toen wel minder zout gaan gebruiken.
En Staafmixer of blender kun je prima gebruiken om te pureren.
Als je voor de rapley methode (hele stukken) wilt gaan dan zal je kleine wel ouder moeten zijn als 4 maanden
8 maanden geleden
Lieve mede mama, je hebt echt geen mama Roos nodig. Zonde van je geld en ze gaat je niks vertellen wat je niet zelf kunt bedenken of het cb je gratis vertelt.
Oefenhapjes: pure groene en fruit om mee te beginnen. Dus pompoen, wortels, broccoli etc. Beter beginnen met groente en later fruit want zoete smaken vinden ze van nature lekker.
Groente koken of stomen en pureren/blenden. (Je hebt van die superhandige stomer/blenders in 1 voor de luie mensen zoals ik).
Later kan je dit gaan mengen met bijv (zoete) aardappel, rijst, pastinaak (was hier een hit, eten we zelf nooit) vlees en vis. Alles in ijsblokjes vormen doen en als ze bevroren zijn in een zak overgooien. Elke dag de benodigde blokjes uit de vriezer halen en voila.
Voor de oefenhapjes begin je met 1 smaak voor 2-3 dagen achter elkaar en echt maar 1-2 lepeltjes per keer. Het gaat om het leren kennen van eten, structuren en leren eten.
Voor inspiratie qua recepten kun je kant en klare potjes baby voeding googlen en kijken welke combi’s worden gemaakt en ChatGPT vragen om een schema en/of recepten te maken.
8 maanden geleden
Als je een staafmixer of blender gebruikt, moet er ook iets van vocht bij toch? Anders loopt het bij mij vast. Welk vocht en hoeveel doen jullie erdoor?
8 maanden geleden
Reactie op Maggiiiiiiiie
Als je een staafmixer of blender gebruikt, moet er ook iets van vocht bij t ...
Gewoon een beetje van het kookvocht en/of kraanwater. En zoveel als dat nodig is op gevoel. Vind je het te droog, dan nog een beetje erbij. Brocolli zal meer water nodig hebben dan bijvoorbeeld courgette!
8 maanden geleden
Reactie op StralendePioenroos653784
Wij volgden de Rapley methode, waarbij je hele stukken aanbiedt ipv alles p ...
Wij hebben ook met solid starts en BLWmeals app (later kids meals app) onze dochter leren eten..ze is nu bijna 4 en eet echt nagenoeg alles, haar lievelingseten is stamppot andijvie, bami, wraps met groente of spinazie/champignons en ze houdt heel erg van vis. Ook licht pittige curry eet ze gewoon mee.
Zou echt niet zoveel geld uitgeven aan zoiets als mamaroos, bijna al die info kan je gewoon online vinden.
Ik heb alleen een keer een jaar die BLWmeals app gebruikt toen die me na een proefperiode goed beviel en ook nog met een kortingsactie.