11 Reacties

17 dagen geleden

Niet echt een antwoord op je vraag maar ik heb EMDR en exposure therapie gedaan. Ik had na de EMDR vaak 2 of 3 hele zware dagen met hoofdpijn en voelde me dan vaak niet goed. Ik zou dat nu zelf niet aan kunnen denk ik. De dagen voor de EMDR zat ik vaak al in de stress. Uiteindelijk heeft de EMDR zeker geholpen maar ik vond het vrij intensief.

17 dagen geleden

Er is recent toevallig onderzoek gedaan. Voorheen was men nogal terughoudend met EMDR tijdens de zwangerschap. Momenteel zijn er verschillende onderzoeken gedaan en blijkt dat EMDR veilig toegepast kan worden zonder negatieve invloed (of in ieder geval een minder negatieve invloed/stress dan hetgeen behandeld wordt) Informatie kun je bijvoorbeeld vinden op https://www.emdr.nl/emdr-bij-zwangeren/

17 dagen geleden

Reactie op MommyOfRomaissa

Niet echt een antwoord op je vraag maar ik heb EMDR en exposure therapie g ...
Ik was toen niet zwanger

17 dagen geleden

Reactie op Joycani

Er is recent toevallig onderzoek gedaan. Voorheen was men nogal terughouden ...
Bedankt voor de link!

17 dagen geleden

Ik heb EMDR gehad en was toen niet zwanger. Maar ik zou het zelf niet doen nu ik zwanger ben. Omdat ik echt 3 dagen vlak was, hoofdpijn had en gigantisch moe was. Daarna erg emotioneel.

17 dagen geleden

Reactie op 89dnielle

Ik heb EMDR gehad en was toen niet zwanger. Maar ik zou het zelf niet doen ...
Zoiets had ik al verwacht ja. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe vrouwen het hebben ervaren tijdens de zwangerschap. Ik vind het een erg lastig dilemma omdat ik het echt nodig heb voor de aankomende keizersnede maar wil uiteraard ook niet dat de therapie nadelige gevolgen voor mijn kindje kan hebben.

17 dagen geleden

Reactie op Kimberley2802

Zoiets had ik al verwacht ja. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe vrouwen het h ...
Het is een afweging die een behandelaar goed met je kan maken. Zo te horen heeft het trauma dat je behandeld wil hebben met de bevalling te maken. Dan maak je een afweging. Is de stress gedurende je hele bevalling en een mogelijke herbeleving van trauma's en daarbij dus een mogelijke hertraumatisering 'erger' dan de stress die je mogelijk kan ervaren van een EMDR behandeling (even heel zwart wit gezegd). Als je met angst een bevalling ingaat werkt dit alleen maar averechts en is de kans op complicaties en dus hertraumatisering groter. Angst en stress zorgen voor adrenaline wat niet bevorderlijk is voor weeen activiteit en daarmee je bevalling. Dus eigenlijk heeft het geen zin om te vragen naar ervaringen in het algemeen. Bij andere soorten trauma's kun je de afweging maken te wachten tot na de bevalling. Bij trauma's die invloed hebben op je zwangerschap en bevalling is dat een totaal andere afweging. Maw ik denk dat het zinvoller is om jouw situatie 1 op 1 met een behandelaar te bespreken en dan een goede afweging te maken.

17 dagen geleden

Geen ervaring maar ik ben zelf GZ psycholoog en bied o.a. emdr aan. Wat ik lees qua wetenschappelijk onderzoek is dat het veilig kan bij zwangere vrouwen met PTSS. Emdr is vermoeiend en kan emotioneel zwaar zijn maar het idee is wel dat de herbelevingen en spanningsklachten minder worden, dus dat je minder klachten krijgt, niet meer. Heb je een traumatische bevalling met keizersnede gehad, waar je emdr op wilt? Of vanwaar wil je emdr op dit thema? Misschien kan je je vraag voorleggen bij de pop poli, daar weten ze er vast alles vanaf! Succes 🍀

17 dagen geleden

Reactie op bobbie3000

Geen ervaring maar ik ben zelf GZ psycholoog en bied o.a. emdr aan. Wat ik ...
Hi! Bedankt voor je reactie. Ik ben vorig jaar totaal onverwachts mijn zoontje verloren na de keizersnede. Ik loop al bij de pop poli vanaf het begin van mijn zwangerschap maar eigenlijk verloopt het tot nu toe vrij soepel en precies hetzelfde als mijn eerste zwangerschap. Daarom koppelt mijn brein eigenlijk deze zwangerschap ook aan het einde van vorig jaar en kan ik mij geen ander einde voorstellen dan wat ik heb meegemaakt. Doel is dus eigenlijk dat ze mijn gedachte aan de keizersnede weer zo neutraal mogelijk krijgen.

17 dagen geleden

Hi Kimberley, Wat heb jij een heftige ervaring gehad, dat heeft ongetwijfeld dagelijks impact tijdens deze zwangerschap. Zelf heb ik EMDR gehad voor mijn zwangerschap en tijdens mijn zwangerschap ook nog 2/3 sessies. Heb/had zelf al ervaring met het aankijken van angsten en het doorvoelen middels meditatie, voor mij was dat al een mooie voorbereiding op EMDR. Het is niet zo spannend als ik had verwacht, maar mijn ervaring was dragelijk zeker als je je erop instelt dat je daarna wat overprikkeld en vermoeid bent en daar Tijd voor neemt. Succes met jouw keuze en mocht je het gaan proberen, hou ons op de Hoogte ❤️ Mij was EMDR

17 dagen geleden

Reactie op amomisborn89

Hi Kimberley, Wat heb jij een heftige ervaring gehad, dat heeft ongetwijfe ...
Dank je wel voor de tip! Goed punt dat je je erop in moet stellen. Moet ik wat bewuster op gaan letten omdat ik altijd maar door wil gaan 😅