61 Reacties

3 maanden geleden

Hey! Ik heb t tijdens mijn vorige zwangerschap ook moeten slikken, omdat ik bij mijn eerste zwangerschapvergitiging had. Bij de 2e alleen bloeddruk aan de hoge kant gehad, dus het hielp denk ik wel iets
Ja hier ook gedaan! Bij de tweede zwangerschap had ik alleen een hoge bloeddruk maar helaas ook een slecht werkende placenta. Gelukkig geen zwangerschapsvergiftiging gehad voor tweede keer dus het zal vast iets schelen.

3 maanden geleden

Hi, Ik ga dit ook doen, had de vorige zwangerschap een dreigende zwangerschaps vergiftiging dus net binnen de grenzen steeds en een hoge bloeddruk.

3 maanden geleden

En last van bijwerkingen?

3 maanden geleden

Ik heb het m'n vorige zwangerschap gebruikt van week 12 tm week 36. Geen bijwerkingen gehad.

3 maanden geleden

Heee! Ook erg benieuwd naar! Ik heb mijn vorige zwangerschap ook een zwangerschapsvergiftiging gehad. Heb 6 augustus o.a. hier een gesprek over met de genaecologe. Hopelijk helpt het en kunnen we het voorkomen :)

3 maanden geleden

Ik had voor mijn zwangerschap( nu eerste zwangerschap)ook al een hoge bloeddruk, dus mijn verloskundige adviseerde hier ook over. Dus 1 augustus de afspraak bij de gynaecoloog. Ben erg benieuwd ook!

3 maanden geleden

Ik ben 9 weken en slik deze sinds afgelopen donderdag. 2 tabletten per dag tot aan week 36.

3 maanden geleden

Ik ben afgelopen week, toen ik 10+6 was begonnen met Ascal (Acetylsalicylzuur) ter preventie van zwangerschapsvergiftiging. Het medicijn is mij heel goed bekend vanuit mijn werk als verpleegkundige en ik merk bij cliënten en zowel bij mezelf geen bijwerkingen. Ik slik 1x daags 2 tabletten van 80mg (160mg totaal). Deze tabletjes moet ik eerst oplossen in water, zit geen smaak aan bij het drinken.

3 maanden geleden

Ik heb het bij mijn eerste zwangerschap ook geslikt, geen bijwerkingen, geen zwangerschapsvergiftiging en een gezond kindje =)

3 maanden geleden

Ik ga dit ook krijgen na de vorige keer pre-eclampsie, eclampsie en HELLP te hebben gehad. Voor zover mij bekend is dit een heel normaal en veelgebruikt medicijn en wordt niet zomaar voorgeschreven.

3 maanden geleden

Ik slik 1 tabletje Ascal al sinds 4 weken, preventief ivm herhaalde miskramen. De Gynacoloog zei baadt het niet dan schaadt het niet. Voor mij was het advies tot week 36 doorslikken.

3 maanden geleden

Hi! Toevallig had ik gisteren hetzelfde, omdat ikzelf risico heb op hoge bloeddruk en mijn moeder het HELLP-syndroom had adviseren ze mij ook om preventief Ascal te slikken. Ik ga dit zeker doen (is geen super spannend medicijn, vind ik)

3 maanden geleden

Ik ook. Zoals hierboven, omdat mijn moeder HELLP syndroom had 1x per dag een pilletje. Wanneer nemen jullie het in?

3 maanden geleden

Hoi meiden Ik moet dit vanaf gister ook slikken in combinatie niet calcium vit D pillen. Dat laatste is een kauwtablet, maar gedsie wat ga ik daar slecht op😅. Zou ik deze ook van solgar in capsule kunnen slikken? Liefs 😚

3 maanden geleden

Ik neem het nu 2 weken elke dag. Ben morgen 13 weken. Ik heb zakjes. Mijn dochter was dysmatuur dus vandaar hopen we zo dat mijn komende kindje niet zo klein is straks.

3 maanden geleden

Ze hebben aangegeven bij mij dat ik dit ook kon slikken, maar ik heb gekozen om het niet te doen. Het is mijn eerste zwangerschap en verder heb ik zelf ook nooit last gehad van hoge bloeddruk oid. Ik zou het dan alleen slikken omdat mijn moeder zwangerschapsvergifting had.

3 maanden geleden

Reactie op AmandaVos

Ik slik 1 tabletje Ascal al sinds 4 weken, preventief ivm herhaalde miskram ...
Hi! Ik kom toevallig op dit topic en ben even benieuwd hier naar! Is dit vanuit je gynaecoloog “voorgeschreven” in NL? Ik heb nl ook al 3 miskramen achter de rug en sinds gister een licht positieve test.. ben dus even benieuwd wat het idee hierachter is want als er ook maar iets is wat ik kan doen wat zou helpen om een eventuele volgende miskraam te voorkomen…

3 maanden geleden

Reactie op kipje1988

Hi! Ik kom toevallig op dit topic en ben even benieuwd hier naar! Is dit va ...
In Nederland word ascal alleen voorgeschreven bij al zwangere vrouwen vanaf 12 weken door de gynaecoloog/verloskundige wanneer er eerder zwangerschapsvergiftiging, hellp, eerdere geboortes met dysmatuur kindjes, slecht werkende placenta, hoge bloeddruk voorafgaand de zwangerschap of dit in de familiegeschiedenis een van deze diagnosticeren is geweest vanuit moeder en of zus.

3 maanden geleden

Reactie op Mxxy

In Nederland word ascal alleen voorgeschreven bij al zwangere vrouwen vanaf ...
Ik heb niks van wat hier beschreven wordt. Maar omdat mijn BMI te hoog is en het mijn eerste zwangerschap is kreeg ik het voorgeschreven. Het was overigens geen moetje en kreeg de keus of ik het wel/niet wilde slikken.