61 Reacties

3 maanden geleden

Reactie op kipje1988

Hi! Ik kom toevallig op dit topic en ben even benieuwd hier naar! Is dit va ...
Ja klopt, ik had het hierover met de Gynacoloog. Mijn eerste dochter was dysmatuur en dus zou ik het vanaf 12 weken ook mogen slikken ter preventie (betere doorbloeding placenta). Ik hoorde dat ze het in Duitsland regelmatig voorschrijven bij herhaalde miskramen als er bloedstollingproblemen zijn. Die zijn er bij mij in het onderzoek niet uitgekomen (maar ze onderzoeken er in Nederland minder). Beleid is dat na 3 miskramen Ascal een optie is en als je na 3 miskramen bloedverlies krijgt kun je (met toestemming van de Gynacoloog) dezelfde dag nog met progesteron starten. Bij mij hebben ze goedkeuring gegeven om Ascal te gebruiken (en prog bij bloedverlies maar dat is niet aan de orde geweest) na 2 miskramen. Dit omdat mijn beide miskramen niet vanzelf kwamen maar met medicatie, met resten en na beide nog 2x Hysteroscopie/operatie. Dat duurde zo’n 3-5 maanden per keer waarin ik me zwanger bleef voelen. Dus vanwege de enorme aanslag op het dagelijks leven en de capaciteit van het ziekenhuis misschien hebben ze bij mij vervroegd, op mijn verzoek. Ik denk niet dat ze hier zelf mee gekomen zou zijn, maar ik stond erop zo’n beetje. We hadden dit allemaal al afgesproken voordat ik opnieuw zwanger was. En tot nog toe gaat het goed. Geen idee of dat geluk is, de Ascal, of de acupunctuur gericht op vasthouden van het vruchtje en ontspanning waarmee ik ook gestart ben zodra ik zwanger was.

3 maanden geleden

Reactie op Debdung

Ik heb niks van wat hier beschreven wordt. Maar omdat mijn BMI te hoog is ...
Ah, dat is een nieuwe dan. Wij schrijven enkel uit bij de onderstaande maar wel wanneer er al een zwangerschap is vanaf 12 weken. Niet bij een prille zwangerschapstest.

3 maanden geleden

Ik ben er gisteren mee begonnen. Ik heb een matig verhoogd risico, omdat ik boven de 40 ben en zwanger ben van de eerste. Verder komt hypertensie en diabetes veel in de familie voor.

3 maanden geleden

Reactie op Mxxy

Ah, dat is een nieuwe dan. Wij schrijven enkel uit bij de onderstaande maar ...
Ik kreeg deze informatie folder van de verloskundige. (Screenshot van 1 pagina, totaal zijn het 3 paginas)

3 maanden geleden

Reactie op Mxxy

In Nederland word ascal alleen voorgeschreven bij al zwangere vrouwen vanaf ...
Ik kreeg de Ascal al met 8 weken omdat het Twinnies zijn en ik Diabetes heb

3 maanden geleden

Vanaf morgen ga ik Ascal slikken, dit ivm dat bij mijn 2 kindjes groeiproblemen waren en mijn oudste veel te klein geboren was. Bij mijn 3e zwangerschap heb ik het voor het eerst geslikt en toen waren er voor de eerste keer geen groeiproblemen tijdens de zwangerschap. Nu bij de 4e ga ik het weer doen.

Reactie op Mxxy

In Nederland word ascal alleen voorgeschreven bij al zwangere vrouwen vanaf ...
Ik slik het al vanaf week 4 wel ivm meerdere genoemde dingen die beschreven staan.

3 maanden geleden

Reactie op Shari38

Ik neem het nu 2 weken elke dag. Ben morgen 13 weken. Ik heb zakjes. Mijn d ...
Hier precies dezelfde situatie. De gynaecoloog vertelde ons dat de kans op een dysmatuur kindje nu 20% is ivm onze eerste en met ascal je de kans verkleind naar 5-10%. Vond ik de moeite waard en slik het nu ook 1,5 week. Ervaar jij er iets van?

3 maanden geleden

Reactie op Debdung

Ik heb niks van wat hier beschreven wordt. Maar omdat mijn BMI te hoog is ...
Same here! (Nu 12 +5) Was bij mij idd ook een soort open keus, maar ze gaven wel als advies om wel te doen. Heb er wat over gelezen op internet en lijkt me prima, dus ik ben er mee begonnen.

3 maanden geleden

Reactie op Pruimenboom

Ik ook. Zoals hierboven, omdat mijn moeder HELLP syndroom had 1x per dag ee ...
Avond, is bewezen voor een betere opname

3 maanden geleden

Ik vind het dus een hele lastige. Heb het aangeboden gekregen omdat mijn moeder zwangerschapsvergiftiging gehad heeft. Voor mij zit er wel een maar aan, ik loop ivm mijn medische geschiedenis in het ziekenhuis en heb o.a. extreem veel zware allergieën, ook voor medicijnen. Zo erg dat ik in shock raak en kan overlijden. Zo ben ik ook extreem allergisch voor paracetamol (wat echt bijna nooit voorkomt). Ascal(asperine) staat er om bekent dat het allergische reacties kan geven wanneer er een allergie voorgeschiedenis is. Wat voor mij de knop doorhakken om het wel of niet te doen heel lastig maakt.. Het liefst wil ik alle risico's zo klein mogelijk houden. Mocht ik het willen gaan gebruiken wordt dit met een korte opname opgestart om te kijken hoe ik reageer. Kan goed gaan, maar als het niet goed gaat kan het wel weer erge gevolgen hebben voor de zwangerschap. Adrenaline spuiten en alle andere medicijnen die dan nodig zijn om mij in leven te houden geven een hoog risico op complicaties en misraak/stoppen van het hartje van de baby. Voelt alsof ik moet kiezen tussen 2 kwaden ofzo😅 ben nu 12+1 en moet voor 16 weken een keuze maken.

3 maanden geleden

Reactie op littledutchess

Ik vind het dus een hele lastige. Heb het aangeboden gekregen omdat mijn mo ...
Mijn huid reageert ook op sommige anti biotica door netelroos/galbulten. Ik gebruik nu een week ascal (ivm dysmatuur vorige dochter) en krijg helaas netelroos/galbulten op mijn vingers. Maandag de gynaecoloog maar eens bellen of het kwaad kan.

3 maanden geleden

Reactie op MvanDijken

Avond, is bewezen voor een betere opname
Oh ik doe nu in de ochtend. Even googlen dan haha! Thnx voor je reactie!

3 maanden geleden

Ik moet beginnen vanaf zondag, dan ben ik 12 weken! Verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging omdat mijn moeder dat gehad heeft. Ze had het berekent en ik kwam op 9,3% uit dacht ik. En verloskundige zei dat de placenta dan beter hecht omdat je bloed dunner is? Wel in de avond slikken inderdaad!

3 maanden geleden

Ik ben geswitched naar innemen in de ochtend! Ik neem er extra calcium bij, dat moest. 1000 mg. Ik heb nu tabletten van Holland en Barret van 200 mg per tablet. Ik slik er 3 en dan vul ik de overige 400 mg aan met kaas/zuivel. Ben niet heel blij met die tabletten, ze slikken moeilijk weg. Iemand betere tip qua merk?

3 maanden geleden

Reactie op M&M 21

Mijn huid reageert ook op sommige anti biotica door netelroos/galbulten. Ik ...
Ik heb opeens hele kleine bultjes op de rug van mn hand gekregen. Als ik google lijkt het niet op netelroos/galbulten. Meer op zonneallergie uitslag. Zijn het bij jou wel echt grote bulten?

3 maanden geleden

Reactie op Pruimenboom

Ik heb opeens hele kleine bultjes op de rug van mn hand gekregen. Als ik go ...
Het worden meer zulke bultjes. Dikker dan van die wamtebultjes. En als het nu alleen dat was vond ik het niet erg, maar ik krijg ook hoofdpijn van Ascal. Dus binnenkort nog maar eens overleggen met de arts die het heeft voorgeschreven.

3 maanden geleden

Reactie op Pruimenboom

Ik ben geswitched naar innemen in de ochtend! Ik neem er extra calcium bij, ...
Ik hoef geen calcium bij te slikken omdat het volgens mijn gynaecoloog achterhaald is? Het staat alleen nog in de richtlijn maar dat gaat er volgens hem snel uit. Ik let wel op m’n calciuminname; elke dag brood met kaas en een bakje yoghurt. Dus als je er echt veel last van hebt zou je misschien kunnen vragen of die calcium voor jou noodzakelijk is? Scheelt misschien weer 🙂

3 maanden geleden

Reactie op Fleuri25

Ik hoef geen calcium bij te slikken omdat het volgens mijn gynaecoloog acht ...
1 broodje kaas en bakje yoghurt maar? Ik dacht dat je veel meer binnen moest krijgen. Mijn verloskundige zei extra calcium 1000ml per dag, dus 1L en 5 melk producten per dag. Ik heb Griekse yoghurt 150ml, Brinta Wakeup met melk 175ml en dan nog optimel 400ml per dag 😅. Zit ook in me multi 3x per dag een bepaalde hoeveelheid dus dan kom ik pas aan die 1l

3 maanden geleden

Reactie op Ghisjhe

1 broodje kaas en bakje yoghurt maar? Ik dacht dat je veel meer binnen moes ...
Ik eet meer dan 1 boterham 🙂 En calcium zit in meer voedingsmiddelen dan in alleen zuivel; die eet ik van mezelf al veel. Daarnaast slik ik ook nog multivitaminen. Maar zoals gezegd; volgens mijn gynaecoloog hoeft er geen extra calcium geslikt te worden. Wel gewoon de aanbeveling zoals die voor elke andere zwangere geldt.