26 Reacties

13 dagen geleden

Ik heb bij mijn eerste 2 bevallingen een spuitje gekregen om mijn placenta geboren te laten worden, het duurde te lang en toen kreeg ik een spuit in mijn been. De arts trekt dan voorzichtig aan de navelstreng en soms moet je een keer persen. Zo is het bij mij gelukt om hem eruit te krijgen. :) het doet geen pijn.

13 dagen geleden

Ik heb geen weeënopwekkers gekregen voor het baren van de placenta (kwam niet los), hij is bij mij operatief verwijderd.

13 dagen geleden

Reactie op Myrthe B

Ik heb geen weeënopwekkers gekregen voor het baren van de placenta (kwam n ...
En hoe heb je dat ervaren?

13 dagen geleden

Reactie op MarleenÇ

Ik heb bij mijn eerste 2 bevallingen een spuitje gekregen om mijn placenta ...
Bij mij mag er dus niet aan de navelstreng getrokken worden omdat deze niet goed vastgegroeid zit. Dat is nadrukkelijk besproken. De navelstreng scheurt anders van de placenta af, en blijft dan zitten.. dus hopelijk lukt het met enkel weeënopwekkers en geen getrek ook 🙈

13 dagen geleden

Reactie op IreneEmma

En hoe heb je dat ervaren?
Van de operatie zelf merk je niks omdat je onder gehele narcose gaat. Ik had daarna wel veel pijn, maar weet niet of dat door de operatie kwam of gewoon door de uitputtende bevalling.

13 dagen geleden

Zowel tijdens als na de bevalling wat wee opwekkers gekregen. Eigenlijk niks van gemerkt! Had ook heel weinig bloedverlies.

13 dagen geleden

Reactie op IreneEmma

Bij mij mag er dus niet aan de navelstreng getrokken worden omdat deze niet ...
Ze geven je het advies om te kuchen en te persen. Hopelijk lukt het zo ook!

12 dagen geleden

Reactie op Ina33

Zowel tijdens als na de bevalling wat wee opwekkers gekregen. Eigenlijk nik ...
Fijn! Ook geen bijwerkingen oid van gehad zoals duizeligheid ofzo? En waarom kreeg je na de bevalling nog weeënopwekkers, was dat voor de placenta ook?

12 dagen geleden

Reactie op IreneEmma

Fijn! Ook geen bijwerkingen oid van gehad zoals duizeligheid ofzo? En waaro ...
Nee, helemaal geen bijwerkingen. Merkte ook niet echt dat de weeën sterker werden ofzo. Tijdens kreeg ik omdat ik na 4uur op 10cm ontsluiting te hebben gezeten nog steeds geen persweeën kreeg en erna idd voor de placenta die niet direct los wilde laten. Is daarmee wel goed gekomen!

12 dagen geleden

Reactie op Ina33

Nee, helemaal geen bijwerkingen. Merkte ook niet echt dat de weeën sterker ...
Sorry voor de vele vragen 🙈 maar hoeveel tijd zat er, het na jouw bevalling, tussen het toedienen van de weeënopwekkers en dan het komen van de placenta?

12 dagen geleden

Ik heb zowel tijdens (ben ingeleid) als na de bevalling (voor placenta) oxytocine gekregen. Daarnaast heb ik veel bloed verloren, 1.5 liter. Op dat moment had ik dat niet door en heb er geen last van gehad naderhand.

12 dagen geleden

Alleen ervaring met overmatig bloedverlies, had zelf helemaal niks door eerst tot de verloskundige zei dat ze van alles gingen doen en ze het later precies ging uitleggen. Ik lag al in het ziekenhuis en het vervelendste vond ik het infuus prikken omdat ze die niet goed konden prikken (ik ben lastig te prikken omdat mijn aders wegschieten) nu word er uit voorzorg vast een infuus geprikt zodat als er weer iets gebeurt ze alleen een infuus aan hoeven te hangen. Heb 24 uur in het ziekenhuis op bed gelegen omdat ik uiteindelijk toch duizelig was mocht ik er echt niet uit (had een catheter) verder ging het herstel super snel.

12 dagen geleden

Hoe vervelend het ook is (geweest) voor jullie, het is voor mij een geruststelling om te horen dat jullie er niet zo veel van hebben gemerkt. Ben naast de fobie voor onwel worden/flauwvallen ook bang dat ik daardoor de eerste momenten met mijn baby mis…

11 dagen geleden

Hey Irene, wat vervelend dat je je hier zo’n zorgen over maakt. Ik snap dat er vanalles door je hoofd spookt over hoe het kan gaan. Ik denk dat je allereerst blij mag zijn dat ze het nu al weten, en ze zich er daarmee goed op kunnen voorbereiden. Volgens mij is ‘actief leiden’ van het nageboortetijdperk in het ziekenhuis eerder de standaard dan de uitzondering. Als je het vantevoren weet, zou ik je verdiepen in het verschil tussen de veelgebruikte beenprik ten opzichte van oxytocine via een infuus. Dat laatste schijnt beter én sneller te werken. Ik vond hierover veel informatie bij Vraag de Vroedvrouw. Ik verloor tijdens mijn eerste bevalling 2 liter bloed omdat mijn placenta er onvolledig uitkwam. De resten werden uiteindelijk (onder narcose) verwijderd op de OK. Ik kreeg een beenprik en kies deze keer bewust voor het infuus. Het bloedverlies maakte me moe, maar als je je ijzerinname goed monitort, ook voor je bevalling, dan kan je dat absoluut aan. En ik verwacht in jouw situatie dat je niet zo veel bloed zal verliezen als ik. Die 2 liter is best uitzonderlijk. Dus heb vertrouwen in je geboorteteam én in je eigen kracht om dit te doorstaan. Ik duim voor je dat de placenta er netjes uitkomt en je rustig kan bijkomen met je kleine ❤️

11 dagen geleden

Reactie op vph1990

Hey Irene, wat vervelend dat je je hier zo’n zorgen over maakt. Ik snap dat ...
Dank je wel voor je reactie! Vermoeidheid na bloedverlies lijkt me onwijs vervelend, maar het gaat me vooral om dat ik niet wegraak na het bloedverlies. Dat idee beangstigd me het meest. Nu ik dit weet kies ik inderdaad liever voor oxytocine via infuus, ik neem aan dat ik daar zelf inspraak in heb.. Er is inderdaad ook met mij besproken dat wanneer het me niet lukt, ik onder sedatie (geen narcose) een curretage krijg op de OK. Gek genoeg vind ik dit dan weer minder spannend, omdat ik weet dat een sedatie niet “heel veel” voorstelt..

11 dagen geleden

Bij mij kwam de placenta niet vanzelf en er mocht ook niet door de verloskundige geholpen worden doordat er 2 placenta’s waren die met bloedvaten verbonden waren. Ik kreeg een spuitje in mijn been en daarna met persen de placenta’s geboren laten worden. Verder geen gekke bijwerkingen zo ver ik weet van het spuitje. Wel van het bloed verlies doordat de placenta niet snel genoeg kwam.

11 dagen geleden

Reactie op Ravadiana

Bij mij kwam de placenta niet vanzelf en er mocht ook niet door de verlosku ...
Welke bijwerkingen had je dan van het bloedverlies?

10 dagen geleden

Ik zag bleek, voelde me zwak en moest opletten met lang staan of douchen. Dat zouden momenten zijn waarbij flauwvallen zo maar zou kunnen gebeuren. Door rustig aan te doen is er verder niks gebeurd. Het bloedverlies staat volledig los van de spuit in mijn benen. Als die eerder was gekomen en daarmee ook de placenta’s was ik minder bloed verloren.

10 dagen geleden

13:00 aangesloten op de weeenopwekkers en 14:45 bevallen. Echt helemaal nergens last van gehad, ik wist überhaupt niet dat opwekkers bijwerkingen hadden. Alleen bij het verwijderen van het infuus moet je een keer geplast hebben. Maar besef lieverd, als jij een kindje op de wereld zet, maakt je lichaam zo veel stoffen aan je bent sterker dan ooit en iedereen zorgt voor je! Geen zorgen maken! Is echt niet nodig.

10 dagen geleden

Mijn placenta kwam na de bevalling ook niet vanzelf en ze hebben ‘m er uiteindelijk onder algehele narcose uitgehaald op de OK. Helaas wel veel bloed verloren (1800cc) en heb een ijzer infuus gehad maar buiten dat ik me slap en vermoeid voelde tot een week na de bevalling heb ik eigenlijk verder geen negatieve ervaringen hiermee gehad